آفتاب

سخنرانی بایدن دردسرساز شد

سخنرانی بایدن دردسرساز شد

ایسنا نوشت:

چه کسی دشمن آمریکا در خاورمیانه است؟ چگونه می‌توان سایرین را وادار به اعمال تحریم کرد؟ این سئوالاتی است که جو بایدن، معاون رییس‌جمهور آمریکا در سخنرانی‌اش در دانشگاه هاروارد درباره سیاست‌های جهانی آمریکا بدون اینکه از او سئوال شود، پاسخ داد و یا اشتباهی درباره آنها صحبت کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری راشاتودی، جو بایدن، معاون رییس‌جمهور آمریکا طی سخنرانی‌اش در دانشگاه هاروارد مبارزه با تروریسم را «چهارمین اصل» سیاست خارجی آمریکا دانست و گفت: شبه‌نظامی گری، بزرگ‌ترین مشکل واشنگتن در سوریه نیست، بلکه بزرگترین و مهم‌ترین مانع و مشکل در واقع «متحدان آمریکا در منطقه» هستند.

بایدن توضیح داد که مشکلات از ترکیه، قطر، عربستان سعودی و امارات ناشی می‌شود چراکه این کشورها «برای سرنگونی بشار اسد بسیار مهم هستند».

او در این‌باره افزود، این کشورها با تأمین منابع مالی برای کسانی که با رییس‌جمهور سوریه می‌جنگند، «جنگ شیعه و سنی» به راه انداختند.

در افشاگری غیرقابل پیش‌بینی دیگری، بایدن عنوان داشت، «دوستان قدیمی‌اش» - رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهور ترکیه- تأیید می‌کنند که آمریکا «حق» داشته است.

اما در اینجا با ادعای بایدن تنها یک مشکل کوچک وجود دارد: اردوغان ادعا می‌کند که او هرگز چنین چیزی را به بایدن نگفته است و از بایدن خواسته تا عذرخواهی کند.

بایدن پس از این سخنان مجبور به انجام عذرخواهی دیگری شد. پس از اینکه امارات متحده عربی نسبت به ادعاهای بایدن مبنی بر «بزرگترین مشکل خاورمیانه بودن امارات» ابراز شگفتی کرد.

در همین حال، به گزارش رویترز، کاخ سفید پس از عذرخواهی بایدن از ترکیه و امارات از وی دفاع کرد.

جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید در این باره گفت: معاون رییس‌جمهور شخصیت کافی و ادب کافی دارد تا در هنگام اشتباه عذرخواهی کند.

ارنست تأکید کرد، بایدن به فعالیتش در تیم امنیت ملی رییس‌جمهور ادامه خواهد داد.

اما معاون رییس‌جمهور آمریکا در جریان سخنرانی‌اش در دانشگاه هاروارد به مسائل دیگری نیز اشاره کرد.

«فساد اوکراین»

بایدن در سخنرانی‌اش درباره نقش واشنگتن در درگیری‌های اوکراین دولت اوباما را به دلیل «کمک» به کشور درگیر بحران تحسین کرد.

او با «مفسدانه» خواندن اقدامات روسیه در اوکراین گفت: ما به رهبرانی که با این فساد مبارزه می‌کنند، با نوشتن قوانین جدید، ایجاد قوه قضاییه جدید و اقدامات بیشتر کمک می‌کنیم.

«وادار کردن اتحادیه اروپا به اعمال تحریم»

معاون رییس‌جمهور آمریکا همچنین اعتراف کرد، این آمریکا بوده که اتحادیه اروپا را وادار به افزایش تحریم علیه روسیه به دلیل مسائل اوکراین کرده است.

او در این‌باره گفت: این درست است که آنها نمی‌خواستند این کار را انجام دهند.

«چه کسی مسئول سقوط هواپیمایی مالزیایی بود؟»

جو بایدن درباره سقوط هواپیمای ام اچ 17 در شرق اوکراین و مسئولان آن اظهار کرد: این واشنگتن بود که حمایت روسیه از شورشیان در اوکراین را «افشا» کرد، کسانی که «هواپیمای مالزیایی را ساقط کردند».

با تمام این تفاسیر نتایج این ادعاها، به سادگی دست از سر معاون رییس‌جمهور برنمی‌دارند.

5252

کد N532088

وبگردی