آفتاب

طرح مشارکت مردمی در فعالیت‌های اقتصادی به تمام روستاهای کشور ابلاغ می‌شود

طرح مشارکت مردمی در فعالیت‌های اقتصادی به تمام روستاهای کشور ابلاغ می‌شود

طرح مشارکت مردمی در فعالیت‌های اقتصادی از شنبه به تمام روستاهای کشور ابلاغ می‌شود.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، رضوی، معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور در حاشیه همایش ملی روز روستا در نشست خبری در جمع خبرنگاران در رابطه با طرح مشارکت مردمی در فعالیت‌های اقتصادی، توضیح داد: ما بر مبنای رهنمودهای مقام معظم رهبری و تبیین سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و تاکید ایشان در ایجاد زمینه و فرصت مناسب از سوی قوای کشور برای فعالیت مردم در مسائل اقتصادی مورد توجه قرار گرفت.

وی با اشاره به اینکه امام (ره) همواره به ورود همه مردم بخصوص مستضعفین در فعالیت‌های اقتصادی تاکید داشتند، گفت: دولت بخصوص شخص رییس‌جمهور و معاون اول نیز اعتقاد به مشارکت مردم در فعالیت‌های اقتصادی دارد. طرح مشارکت اقتصادی مردم در توسعه و توانمندسازی روستاییان مدنظر است و در این طرح مردم روستاها، دهستان‌ها و حتی آنها که مهاجرت کرده‌اند و حتی عده‌ای که غیرساکن در روستا هستند ولی علاقه دارند در روستایی واحدی تولیدی، خدماتی، اشتغالی ایجاد کنند در این طرح مورد توجه قرار گرفتند البته این واحدهای تولیدی و خدماتی باید پایدار و سودآور باشد.

وی توضیح داد: اگر مردم آورده‌های کوچک خود را روی هم قرار دهند به آورده بزرگی تبدیل خواهد شد پس مردم هر میزان آورده داشته باشند سه برابر آن از سوی دولت به عنوان وام با کارمزد چهار درصد به آنها پرداخت می‌شود و با فاصله تنفسی یک سال و بازده زمانی سه تا هفت سال برای پرداخت به آنها فرصت داده می‌شود.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور اضافه کرد: اگر سرمایه‌گذاران اگر دوست داشتند به عنوان ضمانت می‌توانند کارت یارانه‌شان را ارائه کنند که بهترین و کم‌زحمت‌ترین هزینه است و در غیر این صورت بنا به خواست‌شان هر وثیقه‌ای که مایل باشند می‌توانند ارائه کنند.

رضوی ادامه داد: اگر عده‌ای خاص متشکل از چهارده یا بیست نفر با یکدیگر بخواهند واحد تولیدی پایدار در روستا ایجاد کنند با کارمزد دوازده درصد، وام به آنها تعلق می‌گیرد و تفاوت این طریق با مشارکت مردمی در مورد وثیقه است که باید سند ملکی را ارائه کنند که مورد قبول بانک باشد.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور اضافه کرد:‌ در مشارکت مردمی دولت 75 درصد وام می‌دهد اما در مشارکت مردمی میزان این وام 70 درصد است.

رضوی با اشاره به اینکه طرح مشارکت مردمی در فعالیت‌های اقتصادی تدوین شده است و امروز با رونمایی توسط معاون اول رییس‌جمهور از نظر ما کارش تمام شده است، گفت: البته قبول داریم که ممکن است در این طرح نقض و یا نقاط ضعفی وجود داشته باشد که نظرات کارشناسان را این رابطه می‌پذیریم.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور اضافه کرد: از زمانی که مردم تشکیل شرکت دهند و طرح‌شان را در کمیته برنامه‌ریزی هر فرمانداری به تایید برسانند و سپس شورای برنامه‌ریزی هر استان آن را تصویب کند این طرح قابل اجرایی و عملیاتی خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه بعد از انجام مراحل قانونی در کمتر از دو ماه وام به درخواست‌دهندگان پرداخت خواهد شد، گفت: همین الان صندوق مهر رضا (ع) آمادگی کامل پرداخت تا هزار میلیارد تومان اعتبار دارد و فقط روستاییان باید سریعتر اقدام کنند.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور در ادامه به فواید طرح مشارکت مردمی در فعالیت‌های اقتصادی برای روستاییان اشاره کرد و گفت: این طرح باعث اشتغال جوانان روستایی خواهد شد و از طرف دیگر منفعت شرکت‌های تولیدی نصیب سرمایه‌گذاران می‌شود.

رضوی در توضیح سند توسعه روستایی، گفت: این سند 170 صفحه است که در آن تعریفی از روستا و توسعه ارائه کرده‌ایم.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور توضیح داد: در قانون تعریف از روستا محل سکونتگاه بوده است در حالیکه با الهام از دیدگاه رهبری و سخنان رییس‌جمهور،‌ روستا را واحدی تولیدی، سکونتی و فضایی فرهنگی و میراثی می‌دانیم چرا که آثار تاریخی با قدمت، بیشتر در روستاها قرار دارد پس در بسته توسعه روستایی نگاه‌مان به تعریف روستا بوده است.

رضوی در ادامه با اشاره به اینکه در بسته توسعه روستایی به تعریف توسعه نیز اشاره شده است، گفت: در این بسته توسعه فرآیندی مستمر، موزون،‌ درون‌زا، مشارکت‌طلب و رشددهنده مطرح شده است.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور در بسته توسعه روستایی نقاط ضعف و قوت روستاها را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده‌ایم و راهکارهای عملی برای توسعه روستا ارائه کرده‌ایم.

انتهای پیام

کد N531906

وبگردی