آفتاب

ساخت نخستین فانتوم ایرانی از ناحیه قفسه صدری برای تشخیص بیماری‌ها

ساخت نخستین فانتوم ایرانی از ناحیه قفسه صدری برای تشخیص بیماری‌ها

یک محقق دانشگاهی موفق به طراحی و ساخت فانتوم از ناحیه قفسه صدری بر اساس اطلاعات بدست آمده از تصاویر سی تی اسکن شده است.

به گزارش سرویس علمی ایسنا منطقه فارس، عباس‌علی غفارپناه، دانشجوی کارشناسی ارشد فیزیک پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در طرح پژوهشی مربوط به پایان‌نامه خود موفق به ساخت فانتوم با قابلیت استفاده برای تشخیص بیماری‌ها شده است.

دکتر علیرضا مهدی‌زاده، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز و استاد راهنمای این پژوهش گفت: این دانشجوی کارشناسی ارشد طی انجام مراحل پایان‌نامه خود با موضوع "طراحی و نصب سازوکار تصویربرداری تفارقی با انرژی دوگانه اشعه ایکس برای تصویربرداری قفسه صدری" موفق به کسب دو نتیجه اساسی شد که یکی از آنها طراحی و ساخت فانتوم از ناحیه قفسه صدری بر اساس اطلاعات بدست آمده از تصاویر سی تی اسکن است.

وی با یادآوری اینکه قابلیت استفاده برای تشخیص بیماری‌ها، ویژگی این فانتوم است، گفت: برای نخستین بار فانتومی با این قابلیت در کشور ساخته شده و قابل استفاده در آموزش علوم تشریح، فیزیک پزشکی و رادیولوژی است.

وی با بیان اینکه فانتوم مورد نظر برای کالیبراسیون و کنترل کیفی دستگاه‌های رادیولوژی نیز قابل استفاده است، خاطرنشان کرد: پایان‌نامه این دانشجو، پایان نامه‌ای است که منجر به عقد قرارداد فروش تکنولوژی شده و ایده آن برای انجام فعالیت‌های تجاری‌سازی به شرکتی از واحدهای دانش بنیان مرکز رشد تجهیزات پزشکی واگذار شده است.

عباسعلی غفارپناه، طراح و سازنده نخستین فانتوم در کشور با قابلیت استفاده برای تشخیص بیماری‌ها نیز اظهار کرد: فانتوم، مولاژی است که در آموزش‌های رادیولوژی و تشعشع استفاده می‌شود و مواد مورد استفاده در آن باید در برابر اشعه، مانند بافت‌های بدن انسان باشد.

وی افزود: شکل ظاهری این فانتوم،‌ شبیه انسان بوده و ویژگی‌ آن این است که عکس گرفته شده از آن برای تشخیص و آموزش نیز شبیه بدن انسان است.

غفارپناه خاطرنشان کرد: این فانتوم از ویژگی‌های منحصر به فردی برخوردار است، از جمله اینکه در طراحی آن سعی شده به لحاظ ظاهری بسیار شبیه ناحیه قفسه صدری انسان و در اندازه طبیعی باشد، شباهت بسیار زیادی بین تصاویر بدست آمده از بدن انسان و تصاویر رادیولوژی و سی تی اسکن بدست آمده از این فانتوم وجود دارد، تمامی اجزای این فانتوم قابل جداسازی بوده و می‌توان درون آن ضایعات مختلف شبیه سازی شده و دزیمترهای مختلف مثل TLD قرار داد و تحقیقات و پژوهش‌های مختلف را بواسطه آن انجام داد و همچنین در طراحی و ساخت این فانتوم از نرم افزارهای طراحی مثل اتوکد و فتوشاپ استفاده شده است که البته به ندرت شاهد بهره‌گیری از این نوع نرم افزارها در حوزه تحقیقات پزشکی هستیم.

وی اضافه کرد: نمونه خارجی این فانتوم بیش از 200 میلیون تومان ارزش مالی داشته که نمونه ساخته شده با تکیه بر دانش و فناوری موجود در کشور با هزینه‌ای به مراتب کمتر از نمونه خارجی و با صرف هزینه حدود پنج میلیون تومان ساخته شده است.

غفارپناه خاطرنشان کرد: با بهبود کارایی نرم‌افزار و نصب این فانتوم بر روی دستگاه‌های رادیولوژی دیجیتال موجود در کشور می‌توان به واسطه تصویربرداری با دو انرژی متفاوت از بیماران، تصویر تفارقی مورد نظر را ایجاد کرد و پزشکان را در امر تشخیص و درمان بیمارانی که در ناحیه قفسه صدری خود دچار عارضه هستند، یاری رساند.

انتهای پیام

کد N531543

وبگردی