آفتاب

جنگنده‌های کشورهای عربی و اروپایی 10 درصد بمباران‌ها علیه داعش را انجام داده‌اند

جنگنده‌های کشورهای عربی و اروپایی 10 درصد بمباران‌ها علیه داعش را انجام داده‌اند

مقام‌های دفاعی آمریکا اعلام کردند، کشورهای عربی و سایر متحدان آمریکا حدود 10 درصد از حدود دو هزار حمله هوایی علیه داعش در عراق و سوریه را که از اوایل اوت آغاز شده، انجام داده‌اند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، مقام‌های دفاعی آمریکا اعلام کردند، هواپیماهای جنگی آمریکا از هشتم اوت 1768 حمله هوایی انجام داده‌اند و سایر کشورهای عضو ائتلاف حدود 195 حمله هوایی علیه مواضع داعش داشته‌اند. این آمار که برای اولین‌بار میزان مشارکت کشورهای عربی را در ائتلاف بین‌المللی نشان می‌دهد، بیانگر نقش نمایان ارتش آمریکا در این حملات هوایی است.

با این حال مقام‌های پنتاگون تاکید می‌کنند که نقش شرکای عربی و اروپایی ائتلاف به مرور افزایش می‌یابد. کشورهای عربی عضو ائتلاف در سوریه شامل بحرین، اردن، قطر، عربستان و امارات می‌شود و این کشورها چندان تمایلی ندارند تا میزان مشارکتشان در حملات هوایی مشخص شود اما برای واشنگتن و غرب، حضور کشورهای عربی نمادی مهم در جنگ علیه شبه‌نظامیان تروریست داعش محسوب می‌شود.

از سوی دیگر فرانسه، بلژیک، انگلیس، دانمارک، هلند و استرالیا وعده داده‌اند که برای عملیات ضد داعش در عراق هواپیما اعزام کنند اما مشارکت این کشورها تاکنون بسیار اندک بوده است. آمارهای دیگری که از سوی مقام‌های آمریکایی و فرماندهی مرکزی آمریکا منتشر شده، نشان می‌دهد که از زمان آغاز بمباران هوایی در عراق از هشتم اوت و آغاز حملات در سوریه از 23 سپتامبر، چه تعداد حمله انجام شده است.

هواپیماهای آمریکا و کشورهای عضو ائتلاف بیش از 4800 پرواز داشته‌اند که شامل بیش از 1600 پرواز سوخت‌رسانی، 700 پرواز شناسایی و نیز عملیات بمباران می‌شود. میزان عملیات هوایی در عراق و سوریه به زودی از رکورد 7000 سورتی پرواز هواپیماهای آمریکا و اتحاد ناتو ظرف شش ماه در لیبی عبور می‌کند.

آمریکا و سایر هواپیماهای ائتلاف حدود 1000 بمب در کمتر از دو ماه شلیک کرده‌اند. این آمار که از آن به "مهمات دفاعی" یاد می‌شود شامل 47 موشک کروز تاماهاوک می‌شود که ارزش هر کدام بیش از یک میلیون دلار است. مهماتی که تاکنون استفاده شده است، طبق گفته فرماندهی مرکزی آمریکا بیش از 4 / 62 میلیون دلار هزینه داشته است.

انتهای پیام

کد N531484

وبگردی