آفتاب

برگزاری نشست گفت‌وگوهای دینی در مبارزه با افراط‌گرایی با رهبران دینی کنیا

برگزاری نشست گفت‌وگوهای دینی در مبارزه با افراط‌گرایی با رهبران دینی کنیا

رهبران دینی کنیا، نمایندگان اقلیت مجلس شورای اسلامی و تعدادی از علمای دینی ایران در نشست گفت‌وگوی دینی برای مبارزه با افراط گرایی و خشونت نظرات خود را مطرح کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در نخستین نشست گفت‌وگوی دینی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با رهبران دینی کنیا که با موضوع نقش گفت‌وگوهای دینی در مبارزه با افراط‌گرایی و خشونت برگزار شد، گریسون گرانوگوگی رییس هیات رهبران دینی کنیا اظهار کرد: ما و هیات خود پس از ورود به ایران مسائلی را دیدیم که ذهنیت ما را نسبت به این کشور عوض کرد. جالب اینجاست که برخلاف آنچه رسانه‌های غربی انعکاس می‌دهند ایران کشور کاملا بردباری است و همه ادیان را تحمل می کند. دعا می‌کنم بعد از حضور من و گروهم در ایران درک بالاتری پیدا کنیم و بتوانیم بردباری خود را تقویت کنیم.

همچنین کشیش ولینگتون ماتیسو رییس حوزه علمیه مسیحی کنیا در سخنان خود با اشاره به بزرگی ملت ایران بیان کرد: ما به خاطر چیزهایی که در خارج درباره ایران شنیده بودیم انتظار داشتیم در خیابان‌ها سلاح‌های اتمی را ببینیم چون از طریق رسانه‌ها این طور به ما گفته می‌شد. ولی وقتی با حضور در ایران و صحبت با مردم این کشور بزرگی و عظمت ملت ایران را دیدیم طرز فکرمان عوض شد. در این‌جا هیچ تبعیضی وجود ندارد و به گونه‌ای با ما رفتار شد که من فکر کردم در خانه خودم هستم.

در ادامه این نشست یوسف ماریگو رییس مجمع ملی رهبران مسلمان کنیا با بیان اینکه مردم ایران مستکبر و مغرور نیستند یادآور شد: تمامی انسان‌ها شبیه هم هستند چون یک قالب آن‌ها را خلق کرده است. بنابراین من آیت‌الله تسخیری را مثل برادر خودم که در کنیاست می‌دانم. همه ما به دنبال صلح هستیم و امیدواریم بتوانیم با چنین نشست‌ها و گفت‌وگو‌هایی با خشونت و افراطی‌گری مقابله کنیم.

به گزارش ایسنا یوناتن بت‌کلیا نماینده مسیحیان آشوری در مجلس نیز در این مراسم اظهار کرد: برگزاری ده‌ها گفت‌وگو میان ایران اسلامی و کلیساهای مسیحی الگویی بی‌نظیر برای جهانیان است. هدف گفت‌وگو به منظور زیستن مسالمت‌آمیز مردم در کنار یکدیگر است. با وقایع اخیر خاورمیانه و جنایات داعش همه ما متوجه این مساله شدیم که موضع صلح‌خواهانه ادیان خود را نشان دهیم و نگذاریم عده‌ای فرصت‌طلب به نام دین خشونت را ترویج کنند.

وی افزود: امروز وظیفه روحانیون و رهبران دینی ما این است که بیش از پیش در کنار یکدیگر بنشینند، گفت‌وگو کنند و راهکاری برای مقابله با خشونت بیابند چرا که خشونت طلبان دشمن دین و خدا هستند.

در این مراسم حجت‌الاسلام خسروپناه رییس موسسه حکمت و فلسفه با بیان اینکه خشونت معلول افراطی‌گری است چهار عامل معرفتی، اخلاقی، سیاسی و اقتصادی را باعث ایجاد افراطی‌گری دانست و گفت: در بعد معرفتی اگر نص‌گرایی و متن‌گرایی منهای عقلانیت و یا عقلانیت منهای وحی مورد توجه قرار گیرد، عامل خشونت خواهد بود.

خسروپناه ادامه داد: در بعد اخلاقی کبر، کینه‌توزی و رقیب‌شکنی باعث خشونت می‌شود. در بعد سیاسی نیز تا زمانی که سیاست ماکیاولی و هانتینگتونی در جهان حاکم باشد خشونت هم وجود دارد. چون این سیاست به جای گفت‌وگوی بین ادیان و تمدن‌ها از برخورد تمدن‌ها سخن می‌گوید. در بعد اقتصادی هم اقتصاد سرمایه‌داری که به دنبال سودهای کلان از هر طریقی است عامل خشونت خواهد شد.

به گزارش ایسنا در این نشست کارن خانلری نماینده ارامنه در مجلس اظهار کرد: باید در چنین گفت‌وگوهایی به پدیده نسل کشی هم اشاره کرد. چون نسل کشی همچون طاعون ساخته دست حکومت‌های استبدادی است و سایه شوم خود را روی سر بشر گسترانده است.

در پایان این نشست غلامرضا مصباحی مقدم نماینده مجلس شورای اسلامی بیان کرد: باید بر آموزه‌های مشترک دینی خود تاکید کنیم. احترام متقابل به مقدسات ادیان مختلف جزء ضرورت‌هاست و باعث ایجاد صلح می‌شود. هر دین و ملتی برای خود مقدساتی دارد که باید مورد احترام قرار گیرد و پیشنهاد می‌کنم احترام به مقدسات ادیان مختلف به عنوان یک ماده به اعلامیه جهانی حقوق بشر اضافه شود.

انتهای پیام

کد N531189

وبگردی