آفتاب
با حضور رئیس مجلس؛

هفت قلم دارو و اکسن مرتبط با حوزه دامپزشکی رونمایی شد/ تاکید بر خودکفایی در حوزه کشاورزی

هفت قلم دارو و اکسن مرتبط با حوزه دامپزشکی رونمایی شد/ تاکید بر خودکفایی در حوزه کشاورزی

رئیس مجلس شورای اسلامی در همایش روز بزرگداشت دامپزشکی گفت: باید در زمینه تولید مواد پروتئینی گامی بلند برداریم که به خودکفایی برسیم.

به گزارش خبرنگار مهر، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در روز بزرگداشت دامپزشکی از هفت قلم دارو و واکسن مرتبط با حوزه دامپزشکی رونمایی کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ابتدای سخنانش با تاکید بر اینکه موضوع امنیت غذایی فاکتور مهمی در بالا بردن بهره وری است، گفت: ما در این حوزه کم کاری‌هایی داشتیم و دامپزشکی هم با حوزه سلامت و هم با حوزه بهداشت در ارتباط است.

لاریجانی، دامپزشکی را شغلی پرتحرک و پر زحمت عنوان و خاطرنشان کرد: البته می دانم این قشر زحمتکش از نظر اقتصادی وضعیت رو به راهی ندارد و به طور طبیعی چون چرخه اقتصاد کشاورزی رونق ندارد این امر بی تاثیر در حوزه دامپزشکی نیست.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در منطقه ای هستیم که نابسامانی های اطراف ما زیاد است، تصریح کرد: باید سرمایه گذاری کافی در داخل کشور انجام شود تا به شرایط مناسب در حوزه کشاورزی و تقویت تولید داخل برسیم.

لاریجانی با تاکید بر اینکه باید در حوزه کشاورزی روی پای خودمان بایستیم، گفت: در بخش هایی از اقتصاد مقاومتی نیز بر اتکا به خود در حوزه کشاورزی تاکید شده است و در محصولات اساسی باید به خودکفایی لازم برسیم.

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری و تاکید ایشان بر حمایت از کشاورزی و بخش تولید یادآور شد: مخصوصا در شرایطی که تحریم ها وجود دارد عقل حکم می کند در حوزه‌های داخلی سرمایه گذاری کنیم تا از برخی آفت ها دور بمانیم و اگر به استقلال در این زمینه برسیم قطعا بخش قابل توجی از مشکلاتمان را کاهش می‌دهیم.

لاریجانی تاکید کرد: باید در زمینه ورود محصولات دامی دقت کافی داشته باشیم. در سالهای گذشته بی توجهی‌هایی برای ورود دام زنده از کشورهای شرقی صورت گرفت و این باعث شد دامداران ما به مشکل بر بخورند.

وی تاکید کرد: باید در مجموع در شرایط کنونی در زمینه تولید مواد پروتئینی گام برداریم و به خودکفایی برسیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی با یادآوری این نکته که بخش عظیمی از کشاورزی ما سنتی است خاطرنشان کرد: چرخه اقتصاد کشاورزی ما وضعیت مطلوبی ندارد و ساماندهی برای تولید شکل نگرفته و این مسائل سبب شده انگیزه کشاورزان از بین برود و مهاجرت از روستاها به شهرها افزایش یابد.

وی ادامه داد: در سالهای قبل در روستاها جاده و برق نبود ولی تولید وجود داشت اما اکنون تولید از بین رفته است.

لاریجانی افزود: باید تسهیلات مناسب بانکی به کشاورزان داده شود تا کشاورزی سر پا بماند و از آنجا که شرایط آب در کشور وضعیت سختی دارد باید به این مسئله هر چه زودتر رسیدگی شود.

وی با اشاره به اینکه فصل بودجه در راه است از وزارت جهاد کشاورزی خواست پیشنهادات و بسترهای لازم برای بهبود در وضعیت کشاورزی را ارائه کند و گفت: سال گذشته در لایحه بودجه در زمینه سلامت گامهای خوبی برداشته شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وضعیت چرخه اقتصاد کشاورزی در کشور نامطلوب است گفت: انتظار ما این است در زمینه توسعه اقتصاد روستا یک گام دقیق تر در بودجه برداریم و اگر بهداشت سلامت مورد حمایت باشد چرخه اقتصادی مطلوبی خواهیم داشت.

لاریجانی با بیان اینکه تجربه خوبی در بخش های مختلف از مدیریت دولتی ندیده ایم تصریح کرد: قسمت هایی زیادی از بخش اداری کشور بعد از انقلاب به سمت دولتی شدن پیش رفت که اکنون مشاهده می کنیم راندمان کار نامطلوب بوده است.

وی افزود: راه‌هایی وجود دارد که بخش خصوصی مورد حمایت گیرد آنچه اهمیت دارد این است که از روش های دولتی در بخش کشاورزی فاصله بگیریم.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در حوزه اقتصاد روستا و کشاورزی به یک تصمیم ملی نیاز داریم و باید مطالعات جامعی در این باره صورت بگیرد.

به گزارش مهر مراسم روز بزرگداشت ملی دامپزشک با حضو علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی و معصومه ابتکار رئیس سازمان محیط زیست و خلج رئیس سازمان دامپزشکی عصرامروز دوشنبه برگزار شد و در این مراسم با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی از برخی دستاوردها و واکنس های جدید دامپزشکی رونمایی شد.

کد N531037

وبگردی