آفتاب

درگیری‌های مرزی پاکستان و هند با چندین کشته و زخمی

درگیری‌های مرزی پاکستان و هند با چندین کشته و زخمی

در پی گلوله‌باران متقابل نیروهای هندی و پاکستانی در منطقه کشمیر هزاران تن از روستاییان از محل زندگی خود گریخته و دست کم 9 غیرنظامی کشته شدند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، مقامات هندی اعلام کردند، آغاز ناگهانی درگیری‌ها منجر به کشته شدن پنج روستایی شامل یک کودک و 35 زخمی در قسمت کشمیر هند شد.

همچنین ارتش پاکستان گزارش داد، چهار غیرنظامی شامل دو کودک نیز در قسمت کشمیر پاکستان کشته و سه تن زخمی شدند.

در پی خشونت‌های امروز (دوشنبه) که یکی از شدیدترین نقض‌های آتش بس سال 2003 بین پاکستان و هند بود دیدارهای متعددی بین فرماندهان نیروهای مرزی دو کشور با هدف آرام کردن تنش‌ها انجام شد. دو جنگ از سه جنگی که تاکنون بین پاکستان و هند در گرفته بر سر ادعاهای دو کشور نسبت به منطقه کشمیر بوده است.

هرکدام از دو طرف یکدیگر را به آغاز آتش افروزی محکوم می‌کند و هر کدام از دو طرف ادعا می‌کند که نیروهایش تنها از خود دفاع کرده‌اند. دو طرف پاکستانی و هندی همچنین معتقدند خشونت‌ها در قسمت‌های مختلفی از مرز صورت گرفته است.

در همین حال، ساکنان مناطق مرزی دو کشور می‌گویند، ابتدا تیراندازی‌های پراکنده‌ای رخ داده اما با آغاز تیرباران‌های گسترده ساکنان تصمیم به فرار و تخلیه منطقه گرفته‌اند.

در قسمت کشمیر هند، مقامات ده‌ها هزار تن از مردم را مجبور به تخلیه روستاهای نزدیک مرز و جادادن آن‌ها در پناهگاه‌های دولتی کرده‌اند.

بسیاری این آشوب را به عنوانی بخشی از درگیری‌های قابل پیش بینی بین هند و پاکستان می‌دانند که دهه‌ها به طول انجامیده است.

در همین حال مقامات هندی به صورت مستمر پاکستان را به حمایت از شبه نظامیان جدایی طلب کشمیری‌ محکوم می‌کنند. با این حال دولت پاکستان این ادعا را به شدت تکذیب کرده و ادعا می‌کند تنها از نظر سیاسی و اخلاقی جدایی طلبان و مخالفان حکومت هند را حمایت می‌کند.

ارتش هند همچنین اعلام کرد، امروز در درگیری‌های مسلحانه با شبه نظامیان مظنون سه تن از آن‌ها را در نزدیکی خط کنترل از پای درآورده‌ است.

با وجود اینکه دو طرف هندی و پاکستانی به شدت از خط کنترل محافظت می‌کنند هر کدام از این کشورها از شبه نظامیان جداگانه‌ای برای افزایش امنیت خطوط مرزی استفاده می‌کنند.

انتهای پیام

کد N530870

وبگردی