آفتاب

از تولید شتاب‌زده فیلم‌ها تا برگزاری ناهماهنگ جشنواره / چه کسی به فکر دنیای کودکان ایرانی است؟

از تولید شتاب‌زده فیلم‌ها تا برگزاری ناهماهنگ جشنواره / چه کسی به فکر دنیای کودکان ایرانی است؟

جشنواره فیلم کودک و نوجوانان، یادگار روزهای رونق سینمای کودک در ایران، این روزها در اصفهان در حال برگزاری است تا همچنان به نظر برسد فیلمسازی برای کودکان اهمیت دارد.

درنا حسین‌ِزاده: جمعی از سینماگران همراه اهالی مطبوعات و مدیران دولتی سینمای ایران چندی است در اصفهان به سر می‌برند تا بیست و هشتمین جشنواره فیلم کودک و نوجوانان برگزار شود و دوشنبه شب چهاردهم مهرماه جوایز بخش‌های مختلف این جشنواره به دست برگزیدگان آن سپرده شود تا سال دیگر و سه ماه تابستان و تولید با شتاب فیلم‌های کودک و برگزاری جشنواره‌ای دیگر در مهرماه آینده.

مهدی مسعودشاهی مسئولیت دبیری این دوره از جشنواره را برعهده دارد، او در مقام دبیر جشنواره از وضعیت تولید فیلم‌های کودک و نوجوان حاضر در این دوره از جشنواره راضی است. او در این زمینه به فارس گفت: «از سال گذشته برنامه‌ریزی‌ها به گونه‌ای بود که رونق تولید به سینمای کودک باز گردد و به همین خاطر است که ما شاهد حضور 14 فیلم خوب با درجه‌بندی سنی مختلف در جشنواره بیست و هشتم هستیم و حتی چندین فیلم مرتبط به کودکان و نوجوانان نیز در مراحل تولید قرار دارند که به دلیل اهمیت بار کیفی فیلم‌ها لزومی ندیدیم تا آسیب به هر طریق و قیمتی به جشنواره برسند، چرا که اگر همین برنامه‌ریزی ادامه پیدا کند، هر سال شاهد حضور فیلم‌های خوب و موفقی در جشنواره کودک خواهیم بود که همه اینها به واسطه رونق سینمای کودک امکان‌پذیر خواهد بود.»

در حالی مسعودشاهی صحبت از رونق سینمای کودک را مطرح می‌کند که در تمامی سال‌های اخیر، چه زمانی که مسعودشاهی در دولت دهم دبیر جشنواره بود و چه امسال، همواره وضعیت سینمای کودک به همین ترتیبی بوده که اکنون دیده می‌شود. اولویت کار کردن روی فیلم‌های کودکان از دستور کار مسئولان خارج شده و بر این اساس اگر تعداد کمی از فیلم‌ها نیز در این جشنواره جلب توجه کنند حاصل تلاش تولیدکنندگان بوده است، نه نتیجه یک روند مدیریت شده.

در میان فیلم‌های این دوره از جشنواره فیلم‌های «قول» به کارگردانی محمدعلی طالبی و «قلعه رودخان» ساخته غلامرضا رمضانی بیشترین میزان توجه را به خود جلب کرده و با استقبال مخاطبان و اهالی مطبوعات روبرو شده است.

براساس ارزیابی داوران این دوره از جشنواره فیلم‌های «آوا» به کارگردانی سیامک کاشف آذر، «باغ بهشت» مرتضی محمدیان، «تتل و راز صندوقچه» به کارگردانی وحید گلستان، «خانه‌ای در کنار ابرها» به کارگردانی سیدجلال دهقانی اشکذری، «دزد و پری» به کارگردانی حسین قناعت، «سرزمین رها» به کارگردانی فرهاد مهرانفر، «فرار از قلعه رودخان» به کارگردانی غلامرضا رمضانی، «قول» به کارگردانی محمدعلی طالبی، «مبارزان کوچک» به کارگردانی سیدداود اطیابی و «وروجک‌ها» به کارگردانی فرزاد اژدری، نامزدهای دریافت پروانه زرین بهترین فیلم بلند، بهترین کارگردان، بهترین فیلمنامه، بهترین فیلمنامه اقتباسی، بهترین بازیگر کودک و نوجوان، بهترین دستاورد فنی و هنری، جایزه ویژه هیئت داوران ، تندیس زرین جایزه ویژه شهید بهنام محمدی  و پروانه زرین به بهترین فیلم منتخب تماشاگران شدند.

یکی از مشکلاتی که در این دوره از جشنواره پیش روی برگزارکنندگان تهرانی آن بوده، یکپارچه نبودن محل اسکان مهمانان جشنواره است. به نظر می‌رسد دغدغه مسئولان اصفهانی برگزارکننده جشنواره برپایی اجلاس بزرگ میراث فرهنگی است و همین تمرکزها را از جشنواره کودک گرفته است. پیش از این نیز بروز مشکلاتی از این دست موجب شده بود چند سالی جشنواره از اصفهان به همدان کوچ کند.

مراسم پایانی جشنواره بیست و هشتم کودک و نوجوان دوشنبه شب چهاردهم مهر ماه در اصفهان برگزار می‌شود تا پروانه‌های زرین این دوره از جشنواره هم دست صاحبانشان سپرده شوند، توقع می‌رود پایان جشنواره آغاز تحلیلی جدی و دقیق روی دستاوردهای جشنواره باشد.

5758

کد N530822

وبگردی