آفتاب

آغاز 8 هفته سرنوشت ساز/ هیات آژانس بین المللی انرژی اتمی امشب در تهران

آغاز 8 هفته سرنوشت ساز/ هیات آژانس بین المللی انرژی اتمی امشب در تهران

دو ماه مانده به پایان زمان تعیین شده در توافق ژنو، مذاکرات هسته ای ایران و 5+1 منتظر تصمیم هایی سرنوشت ساز است.

صالحه کریمی: هیات آژانس بین المللی انرژی اتمی به ریاست «ترو واریورانتا» معاون امور پادمان های این نهاد بین المللی امشب برای ادامه گفت و گوها درباره مسایل باقیمانده به تهران می آید.



این هیات که به منظور مذاکره درباره مسایل فی مابین ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی به تهران سفر می کند، از روز سه شنبه مذاکرات خود را با مسوولان سازمان انرژی اتمی ایران آغاز می کند.
پیش از این، «رضا نجفی» سفیر و نماینده دائم ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی روز جمعه در گفت و گو با ایرنا اعلام کرد معاون امور پادمان ها و هیاتی از آژانس بین المللی انرژی اتمی برای ادامه گفتگوها در خصوص مسایل فی مابین به ایران می آید.
وی افزود: مساله مایه تاسف این است که حفظ اطلاعات طبقه بندی شده در آژانس دوباره رعایت نشده و در حالیکه ایران و آژانس مشغول برنامه ریزی بودند، خبر آن توسط یک رسانه غربی منتشر شده است.
وی تاکید کرد: موضوع یکبار دیگر نگرانی ایران در مورد وجود جاسوسی در آژانس را تایید می کند.
سفیر ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی خطاب به مسولان این نهاد بین المللی به ویژه یوکیا آمانو مدیر کل آن هشدار داد: لازم است اژانس به تعهدش برای حفظ اطلاعات محرمانه جمهوری اسلامی ایران عمل کند.
ایران و آژانس در سومین گام همکاری های فنی برای حل ٥ موضوع تفاهم کرده بودند که دو موضوع آن به دلیل زمان بر بودن، باقی مانده است. ایران همچنین دو گام دیگر شامل ١٣ اقدام عملی را انجام داده است.



جمهوری اسلامی ایران پس از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، همزمان با تلاش ها برای حل و فصل پرونده هسته ای با گروه 1+5، همکاری های خود با آژانس بین المللی انرژی اتمی را شدت بخشیده است.



ایران تاکنون تعاملات و همکاری های سازنده و جامعی با آژانس در چارچوب توافق دو جانبه داشته که گرچه آژانس گزارش هایی در تایید اقدامات ایران ارائه کرده اما لازم است در راستای اعتماد سازی متقابل، وظایف خود را بطور کامل انجام دهد.



بر اساس توافق برنامه اقدام مشترک که در آذر ماه سال 92 در ژنو به امضای ایران و کشورهای 1+5 رسید، آژانس مسوولیت راستی آزمایی اقدامات مورد توافق را به عهده گرفت و به دنبال آن ماهانه گزارشی درباره فعالیت های ایران و روند اجرای توافق به شورای حکام و اعضای گروه 1+5 ارایه کرده است.



8 هفته سرنوشت ساز

بعد از قریب 10 سال اتهام زنی های بی پایه و اساس علیه فعالیت های صلح آمیز هسته ای ایران در روزهایی که مهلت ضرب‌الاجل مذاکرات هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5 رو به پایان است و کمتر از 8 هفته به پایان آن باقیمانده است، «دیوید فِرام» فردی که سخنرانی محور شرارت بوش را نوشته بود به تازگی در مقاله‌ای تحت عنوان «ایران چگونه در توافق هسته‌ای سر آمریکا کلاه گذاشت» نوشت: یک سال پیش، تهران با بحران مواجه بود. اکنون در آستانۀ یک پیروزی دیپلماتیک است.
اعتراف به موفقیت های دیپلماتیک و سیاسی ایران از سوی «فرام» شاید هشداری به کاخ سفید باشد تا جلوی توافق با ایران گرفته شود اما اظهارات «فرام» نشانه هایی از موفقیت های ایران دارد: «امروز ایالات متحده و بریتانیا با بشار اسد در حال هماهنگ کردن مأموریت‌های بمباران هستند، البته نه بر ضد او. بخش مهمی از تحریم‌های ایران لغو شده است، واحد پول این کشور تقویت شده است، تورم فروکش کرده است، و تجارت و سرمایه‌گذاری خارجی در حال احیا شدن است. ایالات متحده مرتباً مطالبات خود در مورد محدودیت برنامۀ هسته‌ای ایران را کاهش داده است. به گزارش نیویورک تایمز، دولت اوباما از خواستۀ دیرینۀ خود مبنی بر این‌که ایران باید سانتریفیوژ‌های هسته‌ای خود را تعلیق کند عقب‌نشینی کرده است و در عوض صرفاً از تهران خواسته ارتباط آنها با یکدیگر را قطع نماید. ظرفیت غنی‌سازی ایران تغییری نخواهد کرد و ایران می‌تواند پیشرفتِ خود به سوی سلاح هسته‌ای را تقریباً در هر زمانی از سر بگیرد، در حالی که تنها چیزی که از دست می‌دهد مدت زمان لازم برای اتصال مجدد مجموعۀ لوله‌هاست.»
از سوی دیگر روزنامه واشنگتن پست در گزارشی نوشت که آمریکا باید رویکرد چند سال اخیر خود در برابر ایران از جمله فشار تحریمها را حفظ کند.
روزنامه واشنگتن پست در سرمقاله خود نوشت: مهلت ضرب‌الاجل مذاکرات هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5 رو به پایان است و کمتر از 8 هفته به پایان آن باقیمانده است اما چشم انداز آن چندان خوب نیست. مقامات آمریکایی ابراز امیدواری کرده بودند که مذاکرات فشرده یک هفته‌ای در سازمان ملل راه برای حصول توافق باز کند اما به گفته هر دوطرف مذاکرات پیشرفت کمی داشت.





کد N530396

وبگردی