آفتاب

جولانگاه سرطان در گلخانه‌ها

جولانگاه سرطان در گلخانه‌ها

جنوب کرمان در شرایطی با داشتن سطح وسیعی در کشت جالیز بعنوان قطب اصلی تأمین جالیز کشور محسوب می‌شود که متأسفانه استفاده از سموم و کودهای شیمیایی مجاز و غیرمجاز در مزارع کشاورزی آن رو به افزایش است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ی کویر، اسفندماه پارسال «ابراهیم محمدی» سرپرست معاونت بهداشتی درمانی دانشگاه علوم پزشکی شهرستان جیرفت هشدار داد استفاده بیش از حد سم و کود عامل افزایش سرطان در جنوب کرمان است.

محمدی استفاده‌ی بی‌رویه از سم و کود را در محصولات کشاورزی جنوب کرمان را عامل افزایش سرطان در جنوب کرمان برشمرد و افزود: باید متولیان دراین‌باره نظارت بیشتری داشته باشند.

بنابر گفته‌ی وی استفاده بیش از حد مجاز سموم و کودهای شیمیایی و هورمون‌های دامی(انواع طیور گاو و گوسفند) بعنوان علت اصلی بیماری سرطان و افزایش آمار مبتلایان در جنوب کرمان قید شده است و سالانه خسارت‌های هنگفتی را به شبکه‌ی بهداشت و درمان وارد می‌کند.

هر چند آثار سوءمصرف بی‌رویه سموم در محصولات کشاورزی بارها عنوان شده است و هراز گاهی در میان مردم نگرانی‌هایی درباره مسموم بودن برخی میوه‌ها و صیفی‌جات ایجاد می‌شود اما پس از گذشت زمانی کوتاه به بوته‌ی فراموشی سپرده می‌شود.

حالا نیز معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی کرمان می‌گوید: متأسفانه باید بگوئیم که مصرف بی‌رویه‌ی سموم در برخی محصولات کشاورزی در جنوب استان کرمان رو به افزایش است.

دکتر پرداختی ادامه می‌دهد: سرطان خون در جنوب استان از حدّ نُرمال بیشتر است و در یک کار تحقیقاتی که دانشگاه انجام داده 30 نمونه خیار سبزه را به آزمایشگاهِ موردِ تأئیدِ وزارتِ بهداشت ارسال کرده که از نظر آنالیز 86 نمونه سم 15 نمونه آلوده به سم بودند و خیارهایی هم که پوست کنده بودند هم به سم آلوده بودند.

وی می‌گوید: ماندگاری زیاد برخی سموم موجب می‌شود هنگامی که میوه‌ها برای مصرف در اختیار مصرف‌کننده‌ها قرار می‌گیرند هم‌چنان آلوده به سموم باشند، چون سموم استاندارد با ماندگاری کم در نهایت زمانی که میوه در اختیار مصرف‌کننده قرار می‌گیرد، اثرات مخرب خود را از دست می‌دهند و این مسأله در خصوص محصولات کشاورزی با دوره‌ی تولید کم مانند خیارهای گلخانه‌ای، گوجه‌فرنگی و دیگر محصولات گلخانه‌ای بیشتر دیده می‌شود.

پرداختی با بیان اینکه عرضه‌ی این سم‌ها به صورت غیر قانونی و توسط سودجویان انجام می‌شود و می‌گوید: با جهاد کشاورزی در ارتباط هستیم که تجویز سَم توسط کارشناسان انجام شود و دوره‌های آموزشی مربوط به سم حتماً رعایت شود، چون زنگ خطر در این خصوص یعنی افزایش آمار بیماران مبتلا به سرطان و حتی موارد مربوط به سقط جنین و مشکلات عصبی دیگر به‌علت استفاده از برخی سموم غیرمجاز «ارزان فیمت و در عین حال خطرناک توسط کشاورزان به صدا در آمده و باید به سمت تولید ارگانیک محصول پیش برویم و از سوی دیگر، آگاهی‌ کشاورزان را افزایش دهیم.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی کرمان می‌گوید: مقادیر زیادی از سموم کشاورزی غیراستاندارد در سطح کشور و استان کرمان استفاده می‌شود طوری‌که هم‌اکنون تقریباً 18 سم استاندارد مورد تأئید است‌، در حالی‌که کشاورزان از 46 تا 48 نوع سم در محصولات خود استفاده می‌کنند.

پرداختی می‌افزاید: متأسفانه همانطور که گفتم استفاده‌ی بی‌رویه و غیرمجاز از سموم کشاورزی موجب بروز انواع بیماری‌ها و سرطان‌ها در افراد می‌شود و این در حالی‌ است که ابتلا به بیماری‌های حاصل از این سموم رو به افزایش است.

وی می‌گوید: با راه‌اندازی مرکز تحقیقات سرطان درصدد هستیم در این مرکز یک واحد آزمایشگاهی برای تشخیص سموم راه‌اندازی کنیم و در حال جذب اعتبار و راه‌اندازی دستگاه‌ها هستیم.

و اما «لیلا سالاری» کارشناس گیاه‌پزشکی نیز به ایسنا می‌گوید: متأسفانه همراه با توسعه‌ی کشاورزی، استفاده از سموم شیمیایی نیز افزایش یافته و رشد آمار انواع سرطان در جنوب کرمان و بیماری‌هایی چون دیابت و روماتیسم به خوبی نشان از بحرانی شدن این معضل را دارد.

وی می‌گوید: متأسفانه دادن مجوز به افراد ناآگاه در بخش گلخانه‌ای جنوب کرمان عامل عمده این ناهنجاری در تولید جالیز است و دیده می‌شود که اکثر گلخانه‌داران جنوبی با استفاده از سرکارگرهای تجربی و بدون دانش کشاورزی در رقابتی مرگ‌آفرین افزایش تولید خود را برای رضایت مالکان گلخانه‌ها تنها براساس استفاده بیشتر از کودهایی چون انواع نیترات و آنهم در حد دز زیادی در دستور کار قرار داده‌اند و این فاجعه می‌رود که تا چندسال آینده افزایش چند صددرصدی سرطان را در جامعه‌ای که مهم‌ترین مصرف‌کنندگان محصولات جالیزی جنوب هستند، داشته باشیم.

این کارشناس گیاه‌پزشکی می‌افزاید: در میان محصولات گلخانه‌ای خیار یکی از خطرناک‌ترین محصولات است و بیشترین آسیب را در آن داریم.

سالاری می‌افزاید : در چند سال اخیر بحث تولید محصولات ارگانیک مطرح شده است و این در حالی است که ما در کشور عملاً چیزی به‌عنوان محصولات ارگانیک نداریم، در واقع می‌توان گفت محصولات سالمی داریم که استانداردهای لازم در آنها رعایت شده است.

این کارشناس گیاه پزشکی می‌گوید: اگر به گلخانه‌های جنوب کرمان به‌عنوان قطب تولید محصولات گلخانه‌ای سر بزنید می‌بینید که سازه‌ی مناسب و استانداردی ندارند اولاً تکنیک‌هایی که در آنها استفاده می‌شود، تکنیک‌های استاندارد نیست. ثانیاً آن چیزی که به‌عنوان مواد همراه به آنها می‌زنند کیفیت لازم را ندارند و این دو موضوع باعث کارآ نبودن این سموم به اندازه‌ی کافی می‌شود. به‌عنوان در خیلی موارد ما می‌بینیم که چون کیفیت این سموم به اندازه کافی نیست، کشاورزان اگر مثلاً قرار است یکی دو بار از این سموم استفاده شود تا ۱۵ بار هم از آن استفاده می‌شود و این سموم اکثراً غیرمجاز هستند و اثرات نامطلوبی بر مصرف‌کنندگان دارد که در این خصوص باید نظارت بیشتری شود.

به گزارش ایسنا، متأسفانه ظهور انواع کودها و سم‌هایی که قدرت زیادی در ایجاد بیماری‌هایی چون سرطان دارند در بازار جنوب پر مشتریند...

گزارش از «فرزانه لشکری»، خبرنگار ایسنای منطقه کویر

انتهای پیام

کد N530223

وبگردی