آفتاب
یک عضو کمیسیون صنایع مجلس:

یارانه تولید صرف ارتقای بهره‌وری و کاهش مصرف انرژی در بخش تولید شود

یارانه تولید صرف ارتقای بهره‌وری و کاهش مصرف انرژی در بخش تولید شود

یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: یارانه 5727 میلیارد تومانی بخش تولید صرف ارتقای بهره‌وری و راندمان تولید و کاهش مصرف انرژی در این بخش شود.

موید‌ حسینی صدر در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گفت: یکی از مشکلات کشور شدت بالای مصرف انرژی است. برای تولید مقداری مشخص کالا در ایران به طور متوسط دو برابر میانگین جهانی انرژی صرف می‌شود؛ به همین دلیل هزینه تولید کالا در ایران غیراقتصادی و غیررقابتی است.

نماینده مردم خوی تصریح کرد: البته این اتفاق جای شگفتی است که با وجود پایین بودن قیمت سوخت و دستمزد کارگر در ایران، قیمت کالای تولید شده در ایران قابل رقابت با کالاهای مشابه خارجی خود نیست و این مساله فشار اقتصادی بر دوش مردم تحمیل می‌کند.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه یارانه‌ها باید برای افزایش راندمان و بهره‌وری تولید هزینه شود، یادآور شد:‌ در بازدیدی که چندی پیش از دو کارخانه مجزا اما با فناوری و تجهیزات صنعتی مشابه یکی در ترکیه و دیگری در ایران داشتم با وجودی که هزینه برق و دستمزد کارگر در ایران کمتر از ترکیه بود و این هزینه تمام شده تولید در ایران 30 درصد گران‌تر از ترکیه بود، این مساله تعجب‌برانگیز است.

وی با تاکید بر اینکه یارانه‌ تولید باید موجب بهبود زیربنایی وضعیت نابسامان تولید شود، تصریح کرد: باید به نحوی از تولید حمایت شود که طی شش ماه آینده مجددا وضعیت تولید به شرایط فعلی سقوط نکند. به بیان دیگر یارانه‌هایی که دولت درصدد پرداخت آن به تولید از طریق جبران سود تسهیلات بانکی است باید به نحوی موجب ارتقای فنی، تکنولوژی و تجهیزات بنگاه‌های اقتصادی و کارخانجات شود. همچنین طی سال‌های گذشته بسیاری از کارخانجات و بنگاه‌های تولیدی به دلیل شرایط نابسامان اقتصادی و ورشکسته شدند و همچنان به عنوان بزرگ‌ترین بدهکاران بانکی شناخته می‌شوند. خوب است دولتمردان نیز برای این بنگاه‌های اقتصادی که شرایط نابسامان اقتصاد موجب ورشکستگی و بدهکار ماندن آنان به نظام بانکی شده است نیز چاره‌ای بیندیشد.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس پرداخت یارانه سود تسهیلات بانکی به کارخانجات و بنگاه‌های تولیدی قدیمی را به معنای حمایت از تنبل‌ها دانست و افزود: نباید از طریق تسهیلات بانکی و یارانه‌ها از کارخانجاتی همچنان با تجهیزات و فناوری‌های از رده خارج تولید می‌کنند، حمایت کرد بلکه باید از کارخانجات و بنگاه‌های تولیدی که از فناوری‌های مدرن با مصرف انرژی کمتر و بهره‌وری بیشتر استفاده می‌کنند حمایت کرد.

حسینی صدر در پایان ابراز امیدواری کرد: دولت در اختصاص یارانه به بخش تولید به شدت مراقب رانتی شدن تسهیلات بانکی و یارانه‌های پرداختی به بخش تولید باشد تا چرخه معیوب گذشته تکرار نشود.

انتهای پیام

کد N530137

وبگردی