آفتاب

دبیرکل ناتو: هر جایی بخواهیم نیرو مستقر می‌کنیم

دبیرکل ناتو: هر جایی بخواهیم نیرو مستقر می‌کنیم

دبیرکل جدید ناتو گفت که این ائتلاف می‌تواند نیروهایش را هرجایی که بخواهد مستقر کند. این در حالی است که این اظهارات توافق‌های پس از جنگ سرد را زیر سوال می‌برد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، "ینس استولتنبرگ"، دبیرکل جدید ناتو در سفر به لهستان این کشور را مطمئن ساخت که ناتو می‌تواند از آن در مقابل روسیه حفاظت کند.

این اظهارات در پی اقدامات روسیه و الحاق شبه جزیره کریمه به خاک این کشور رخ داد و پس از آن غرب، مسکو را به اعزام نیرو و تجهیزات برای شورشیان حامی روسیه در مناطق شرقی اوکراین متهم کرد.

در جریان نشست ماه گذشته رهبران ناتو توافق شد تا نیروهای "واکنش سریع سرنیزه" تشکیل شود تا این نیروها بتوانند ظرف چند روز در مناطق بحرانی مستقر شوند. در آن نشست اعضای ناتو درخواست برخی کشورهای اروپای شرقی از جمله لهستان را برای استقرار هزاران نیرو به صورت دائم رد کردند. با این حال دبیرکل جدید ناتو گفت که با جدیت از لهستان حمایت می‌کند.

دبیر ناتو در مصاحبه با شبکه تلویزیونی تی‌ وی پی اینفو گفت: در نشست سال آتی در سطح وزراء ما تصمیماتی را در خصوص نیروهای سرنیزه اتخاذ خواهیم کرد اما حتی پیش از استقرار آن ناتو یک ارتش قوی برای حفاظت از تمام اعضا در اختیار دارد که می‌توانیم آن‌ها را در هر جایی که بخواهیم مستقر کنیم. این توانایی‌ها هم اکنون وجود دارد و اگر ما بخواهیم آن‌ها را در هر منطقه‌ای که نیاز باشد، مستقر می‌کنیم.

استولتنبرگ که نخست وزیر سابق نروژ بوده چهارشنبه هفته گذشته به عنوان دبیرکل جدید ناتو کار خود را آغاز کرد.

این در حالی است که ائتلاف ناتو در حال اتمام عملیات خود در افغانستان است اما با چالش جدیدی از سوی روسیه و داعش در مرز ترکیه رو به رو است.

انتهای پیام

کد N529919

وبگردی