آفتاب

یک قطری از داعش در سوریه و عراق حمایت مالی می‌کند

یک قطری از داعش در سوریه و عراق حمایت مالی می‌کند

یک شهروند قطری که در سال 2008 به اتهام تامین مالی حملات 11 سپتامبر 2001 به زندان افتاده بود، هم‌اکنون یکی از حامیان مالی تروریست‌های داعش در عراق و سوریه است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه تلگراف، خلیفه محمد ترکی ‌السبیعی، شهروند قطری که برای خالد شیخ محمد، یکی از عاملان حملات 11 سپتامبر 2001 به تامین مالی می‌پرداخته، هم‌اکنون یکی از حامیان مالی داعش در عراق و سوریه است. خالد شیخ محمد هم‌اکنون در زندان گوآنتانامو است.

وی پیشتر در سال 2008 به اتهام حمایت مالی از القاعده به زندان افتاده بود اما پس از 6 ماه آزاد شد.

این بانکدار پس از آزادی توسط مقام‌های قطری بار دیگر به تامین مالی تروریست‌ها می‌پردازد.

اسناد منتشر شده توسط خزانه‌داری آمریکا نشان دهنده ارتباط میان این مرد با یک تامین کننده مالی متهم به حمایت از گروهی منشعب از القاعده است که توطئه کرده بودند تا با استفاده از بمب‌های بکار گرفته شده در تیوپ‌های خمیردندان خطوط هوایی را منفجر کنند اما ارتش آمریکا این توطئه را با انجام حمله هوایی علیه مقر گروه تروریستی در سوریه خنثی کرد.

این مورد باعث افزایش نگرانی ها درباره ناکامی قطر در مقابله با این شبکه تروریستی در این کشور شده است. اگرچه قطر در سال‌های اخیر روابط خوبی را با انگلیس داشته اما منتقدان اعلام کرده‌اند اگر قطر نتواند با این تروریست‌ها به مقابله بپردازد، باید در ارتباط با تروریسم جهانی از تهدید به تحریم بهره ببرد.

براساس گزارش جدیدی که قرار است ماه آتی میلادی توسط یک اندیشکده آمریکایی منتشر شود، مشخص شد که 20 قطری بعنوان تامین کنندگان مالی و تسهیل کننده برای تروریست‌ها شناخته شده‌اند. 10 مورد از این اشخاص پیشتر بعنوان تروریست در فهرست رسمی سازمان ملل و آمریکا وارد شده‌اند.

در میان این افراد، ‌السبیعی 49 ساله کارمند بانک مرکزی قطر است که به عنوان تامین کننده مالی تروریست‌ها اقدام می‌کرده است. وی 6 ماه پس از زندانی شدن در سپتامبر 2009 آزاد و بلافاصله نامش به فهرست اشخاص تحت تحریم سازمان ملل افزوده شد و علت آن هم ارتباطش با تروریست‌ها بود.

اسناد جدید همچنین نشان می دهد که این مرد با عبدالمالک محمد یوسف عثمان عبدالسلام معروف به عمر القطری ارتباط داشته است. در سال 2011 عمر القطری ده‌ها هزار دلار به محسن الفضلی، رهبر گروه خراسان و یکی از رهبران القاعده در سوریه ارسال کرد.

القطری هم‌اکنون در لبنان و پس از دستگیری در سال 2012 و پیش از اعزام به قطر به خاطر مالکیت هزاران دلار با هدف کمک به القاعده زندانی است.

انتهای پیام

کد N529638

وبگردی