آفتاب

عیدی خلیفۀ خودخوانده؛ تبعیض در نحوه توزیع حقوق و پاداش میان تروریستها

عیدی خلیفۀ خودخوانده؛ تبعیض در نحوه توزیع حقوق و پاداش میان تروریستها

پایگاه های وابسته به طرفداران گروه تروریستی تکفیری داعش در شبکه های اجتماعی اعلام کردند که البغدادی دستور داده است که به مناسبت عید قربان به هر یک از عناصر داعش، یک راس گوسفند و 100 دلار اهدا شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، برخلاف سوری‌های ساکن مناطق درگیری که در شرایط دشواری زندگی می‌کنند، عناصر گروه داعش در شرایط خوبی به سر می‌برند، به گونه‌ای که همه نیازهای آنان برایشان فراهم است.

در شرایطی که یک مسئول سازمان ملل متحد از محروم ماندن بیش از 600 هزار نفر از ساکنان الرقه و دیرالزور از دسترسی به کمک های بشردوستانه خبر می دهد، داعشی‌ها با مقرری و دستمزد بالا، شرایط زندگی مناسبی دارند و از سوی "خلیفه" خودخوانده مورد تشویق هم قرار می گیرند.

گزارش‌های رسیده از مناطق درگیری در شمال شرقی سوریه حاکی‌ است، خشم ساکنان مناطق تحت سلطه گروهک تروریستی داعش از اقدامات این گروه از جمله قطع برق و افزایش بهای مواد غذایی سوختی رو به افزایش است و هر روز آمارهای پنهانی درباره وخامت اوضاع ساکنان این مناطق فاش می شود.

"والری آموس" معاون دبیر کل سازمان ملل درامور بشردوستانه گفته است که بیش از 600 هزار نفر در الرقه و دیرالزور از دستیابی به کمک های انسان دوستانه محروم مانده اند.

در چنین شرایطی پایگاه های وابسته به طرفداران داعش در شبکه های اجتماعی اعلام کردند که البغدادی دستور داده است که به مناسبت عید قربان به هر یک از عناصر داعش، یک راس گوسفند و 100 دلار اهدا شود. بدین ترتیب طبق دستور البغدادی، دست کم بیش از 50 هزار گوسفند و بیش از 5 میلیون دلار برای اهدا به عناصر داعش - که بنا به اعلام منابع غربی تعداد آنان 50 تا 70 هزار نفر است- باید توزیع شود.

این درحالیست که ناظران منطقه ای تعداد عناصر داعش در سوریه و عراق را بیش از 100 هزار نفر اعلام کرده اند. بر اساس گزارش العالم،همچنین عناصر داعش در شهرهای دیرالزور و الرقه از اختصاص یافتن "پاداش" به آنان به مناسبت عید قربان خبر دادند که میزان آن بین هفت هزار لیره سوریه برای افراد مجرد؛ و 15 هزار لیره سوریه برای افراد متاهل متغیر است.

پاداش گروه داعش برای عناصر موسوم به "مُناصر" این گروه، هفت هزار لیره برای هر نفر، پنج هزار لیره برای همسر وی و پنج هزار لیره برای هر فرزند است.

" مناصر" (یاری دهنده) به کسانی گفته می شود که به همراه عناصر داعش و تحت لوای این گروه و سرکردگان آن به جنگ مشغولند و از اوامر این گروه تبعیت می کنند ولی با این گروه اعلام بیعت نکرده و به عضویت آن درنیامده اند. فرد " مناصر" می تواند هر زمان که بخواهد نبرد در کنار داعش را ترک کند، بدون اینکه جزایی شرعی متوجه وی باشد.

گروه داعش مشخصات همه کسانی که در کنار این گروه به عنوان مناصر (یاری دهنده) می جنگند، شامل اسامی و عکس های آنان را تهیه کرده و دراختیار دارد.

اما عناصری سوری که با گروه داعش اعلام بیعت کرده اند، حقوق آنان بین 20 تا 30 هزار لیره است و آنان در ازای هر همسر، هفت هزار لیره و در ازای داشتن هر فرزند، پنج هزار لیره اضافه دریافت می کنند.

"فرد بیعت کننده" به آن دسته از عناصر داعش اطلاق می شود که حاضر به پذیرفتن ورود به ساختار اصلی این گروه شده اند و با سرکرده آن یعنی البغدادی برای پیروی از دستورات او اعلام بیعت کرده اند و طبق نظر فقهای این گروه، این بیعت فسخ نمی شود و کسی که بیعت را ترک کند، مرتد به شمار می رود و ریختن خونش مباح است.

داعش به جمع آوری اسناد از همه عناصر خود می پردازد و یک پرونده اطلاعاتی درباره هر یک از عناصر خود تهیه می کند که شامل محل اقامت سابق و موقت، تصاویر و اسم سه گانه و نام مادر و خلاصه ای از زندگی سابق و سطح آموزشی و کار سابقش و نیز اطلاعاتی درباره خانواده و همسرش است.

در حالیکه حقوق عناصر سوری در مقایسه با عناصر دیگر کشورها بیشتر است و آنها حقوق خود را با دلار دریافت می کنند و نوع حقوق آنان با توجه به مکان انجام ماموریت متفاوت است، حداقل حقوق آنان 300 دلار یعنی معادل 58000 لیره سوریه است و این مبلغ براساس وضعیت خانوادگی فرد مهاجر و نیز تعداد همسران و کودکان او افزایش می یابد.

گفتنی است که گروه داعش همچنین پاداش های مالی قابل توجهی به عناصر زن این گروه که خواهان ازدواج با عناصر مرد داعش باشند اعطا می کند و غالباً گاز مصرفی مورد نیاز آنان برای پخت و پز و سوخت را هم به رایگان در اختیار آن ها قرار می دهد.

سران داعش همچنین مبالغی را به عنوان "غنایم جنگی" شامل لوازم منزل و حیوانات در اختیار عناصر خود قرار می دهد و در برخی از موارد این غنایم، املاک و مستغلات را که تروریستهای داعش بر آن دست یافته اند، در اختیار عناصر خود قرار می دهد.

کد N529604

وبگردی