آفتاب

دبیرکل جدید ناتو: کشورهای عضو ناتو نباید از روسیه بترسند

دبیرکل جدید ناتو: کشورهای عضو ناتو نباید از روسیه بترسند

دبیرکل جدید ناتو و نخست وزیر اسبق نروژ اعلام کرد: کشورهای شرق اروپا که عضو ناتو هستند نباید از روسیه بترسند چراکه ناتو امنیت آنها را تامین خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری ایتارتاس، ینس استولتنبرگ، جانشین راسموس در سمت دبیرکلی ناتو، گفت: ما کشوری کوچک با جمعیتی پنج میلیونی بودیم و در جریان جنگ سرد همیشه احساس امنیت می‌کردیم چراکه می‌دانستیم ناتو همیشه برای حفاظت از ما آماده است،حتی اگر آند پایگاه دائمی یا سربازی در کشورمان نداشته باشد.

وی در ادامه افزود: من درک می‌کنم که کشوری کوچک و هم‌مرز با روسیه به چه معنی است.

استولتنبرگ در این باره گفت: من نیاز کشورهای متحد خود به ویژه کشورهای هم مرز با روسیه و در واقع کشورهای شرق اروپا را درک می‌کنم. وظیفه من این است که همانطور که نروژ احساس امنیت می‌کرد و می‌کند، در این کشورها نیز احساس امنیت ایجاد کنم.

دبیرکل جدید ناتو همچنین به صراحت اعلام کرد، مخالف فسخ و نادیده گرفتن «سند ایجاد همکاری ناتو – روسیه» است که حضور نظامی این اتحاد را در شرق اروپا محدود می‌کند. سران ناتو در نشست مرکز در ماه سپتامبر تصمیم به تغییر گرفتند که طبق آن تعداد نیروهای ناتو در لهستان و کشورهای حوزه دریای بالستیک بدون ایجاد پایگاه‌ها و حضور دائمی در این کشورها افزایش یافت.

استولتنبرگ در این باره عنوان داشت: ما راهی پیدا کردیم تا بدون اینکه هیچ‌گونه توافقنامه بین‌المللی نقض شود، حضور نیروهای نظامی خود را در کشورهای متحد خود در شرق اروپا افزایش دهیم.

دبیرکل ناتو اما از اظهارنظر درباره مواضعش در مقابل احتمال عضویت اوکراین در ناتو خودداری کرد.

به گفته او، اوکراین باید در گام نخست درخواستی به این منظور ارسال کند.

نخست‌وزیر اسبق نروژ با اشاره به پیشینه تلاش‌های اوکراین برای عضویت در ناتو اظهار کرد: در سال 2008 این آرزوی اوکراین بود که عضو ناتو شود اما از آن به بعد آنها تغییر موضع دادند، اما اکنون آنها دوباره روند تغییری در این باره در پیش گرفتند اما اکنون برای اتخاذ تصمیم نهایی نیاز است تا اوکراین دوباره درخواست عضویت در ناتو را مطرح کند ما باید صبر کنیم.

استولتنبرگ ضمن اجتناب از ارزیابی چشم انداز حل و فصل درگیری‌های مسلحانه در شرق اوکراین گفت: ما در حال حاضر در این ناحیه یک آتش‌بس داریم اما همچنین شاهد نقض این آتش‌بس نیز هستیم.

با این حال وی رویکردی را مطرح کرد و اذعان داشت، ممکن است زمانی بیاید که افزایش خشونت‌ها شرایط را غیرقابل دفاع کند اما در حال حاضر به نظر من این اتفاق رخ نداده است.

انتهای پیام

کد N529580

وبگردی