آفتاب

هاآرتص: ایهود باراک جنگ علیه سوریه را در سال 1982 طرح‌ریزی کرده بود

هاآرتص: ایهود باراک جنگ علیه سوریه را در سال 1982 طرح‌ریزی کرده بود

روزنامه صهیونیستی هاآرتص یک سند محرمانه را فاش کرد که نشان می‌دهد ایهود باراک جنگ علیه سوریه را در سال 1982 با هدف ایجاد واقعیتی جدید در لبنان و منطقه طرح‌ریزی کرده بود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این روزنامه عبری زبان در گزارشی سندی سری را فاش کرد که در آن آمده است، ایهود باراک، وزیر جنگ سابق این رژیم حمله غافلگیرانه‌ای را به سوریه در سال 1982 طرح‌ریزی کرده بود و در آن هدف ایجاد یک فضای جدید در لبنان و منطقه تعریف شده بود.

براساس گفته‌های تحلیلگر سیاسی این روزنامه صهیونیستی، ایهود باراک در آن زمان پشت این طرح بوده و در آن زمان به آریل شارون و رافائل ایتان، رییس کل ستاد مشترک ارتش نزدیک بود.

این روزنامه عبری زبان نوشت، باراک به اندازه کافی زیرک و حقه‌باز بود و توانست سند را پیش از عملیات نظامی برای حمله به لبنان مستقیما به شارون تحویل دهد چراکه باید این طرح به اطلاع ایتان می‌رسید.

این تحلیلگر در ادامه نوشت: شارون به مناخیم بیگن، نخست وزیر وقت قول داد که تا 40 کیلومتری لبنان پیش‌روی کند اما او نتوانست به وعده خود عمل کند. وی گفت: هدف پنهان این حمله رساندن مسیحیان طرفدار اشغالگری به مسند قدرت در لبنان، خارج کردن فلسطینی‌ها از لبنان به اردن با هدف فروپاشی سلطنت هاشمی اردن و برپایی کشور فلسطین در شرق رود اردن بود و اینکه اسرائیل بتواند بر کل کرانه باختری و غزه مسلط شود.

اما اهداف وسیع‌تر این حمله تخریب زیربناهای لبنان از جمله بیروت و نزدیک شدن به مسیحیان با هدف ایجاد درگیری میان آنها و سوری‌های ساکن لبنان بود.

علاوه بر این در سند سری یافت شده آمده است که امکان کنترل نظامی بر پایگاه‌های مقاومت فلسطین حتی در بیروت و پیوستن به مسیحیان بدون برخورد با سوری‌ها وجود داشت اما درباره امکان تحقق تغییرات مستمر در نظام لبنان تا پس از خروج اسرائیل از خاک این کشور پایدار باشد، تردید وجود داشت.

در سند مذکور عنوان شده که این مساله یک انگیزه دیگر برای ضرورت اجرای عملیات علیه سوری‌ها در صورت اجرای عملیات در لبنان است و اعمال محدودیت بر سلاح هوایی عاقلانه نیست و اگر قرار بود از سلاح ضد موشک زمین به هوا استفاده شود باید در البقاع لبنان استفاده می‌شد و بهتر است از تمام انواع سلاح هوایی ضد سامانه موشکی استفاده شود.

این روزنامه نوشت که در سند، خطرات احتمالی این عملیات هم پیش‌بینی شده است از جمله توقف جنگ ایران و عراق و روانه شدن ارتش عراق برای جنگ به سمت سوریه، عقب‌نشینی مصر از توافق‌نامه صلح مشهور کمپ دیوید، تصمیم آمریکا برای اعمال فشار علیه اسرائیل و به همین خاطر باراک انجام عملیات غافلگیرانه ضد سوری‌ها را مشابه جنگ ژوئن 1967 پیشنهاد داد.

وی تاکید کرده است، شرایط آغاز عملیات بسیار حائز اهمیت است تا قدرت کافی برای تحقق دستاوردهای فوری زمینی فراهم شود و به شکست سوری‌ها ظرف 72 ساعت بینجامد.

طبق این طرح، طی 24 ساعت دستاورد فوری جزئی مانند نابودی سامانه موشک زمین به هوا به طور کامل در منطقه جولان رخ می‌دهد.

باراک در طرح خود این گونه نتیجه‌گیری کرد که در پی اجرای این عملیات ممکن است روابط میان اسرائیل و هم‌پیمانان عربش تیره شود اما در نهایت آنها با این مساله کنار خواهند آمد.

به گزارش هاآرتص، این عملیات اجرا نشد در حالی که رژیم اسرائیل در باتلاق حمله به لبنان دست و پا زده بود و باراک در دوره نخست وزیری خود در مه سال 2000، دستور عقب‌نشینی از لبنان را در حالی که خود یکی از شرکای واقعی اشغال لبنان بود، صادر کرد.

انتهای پیام

کد N529508

وبگردی