آفتاب

استقبال دبیرکل سازمان ملل از مذاکرات پیونگ‌یانگ- سئول

استقبال دبیرکل سازمان ملل از مذاکرات پیونگ‌یانگ- سئول

دبیرکل سازمان ملل از مذاکرات بین کره‌شمالی و کره‌جنوبی و همچنین توافق آنها برای برگزاری یک نشست دیگر در سطح مقامات ارشد استقبال کرد. وی در این باره اعلام کرد: گفت‌وگو تنها راه‌حل اختلافات بین پیونگ یانگ و سئول است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری ایتارتاس، استفان دوجاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل اعلام کرد: بان‌ کی‌ مون از گفت‌وگوهای سیاسی سطح بالا که توسط جمهوری کره‌شمالی در حاشیه مراسم اختتامیه بازی‌های آسیایی اینچئون با طرف کره‌جنوبی برگزار شد، استقبال کرد. وی افزود: این بسیار دلگرم کننده است که دو طرف برای برگزاری گفت‌وگوهای در سطح بالا توافق کرده‌اند.

دبیرکل سازمان ملل مکررا اعلام کرده است که گفت‌وگو تنها راه‌حل و فصل تمام مسائل موجود است.

براساس اعلام دوجاریک، بان کی مون امیدوار است که تمام گروه‌ها تلاش‌های خود را برای شبه جزیره کره‌ بدون سلاح هسته‌ای و صلح‌آمیز افزایش دهند.

در همین حال کره‌شمالی و جنوبی توافق کردند تا دور جدید مذاکرات سطح بالا را در اواخر اکتبر و اوایل نوامبر برگزار کنند. این توافق در گفت‌وگوهای بین مقامات کره‌جنوبی و هیات نمایندگان کره‌شمالی به ریاست هوانگ پیونگ سو، مامور ارشد سیاسی در ارتش خلق کره در حاشیه مراسم اختتامیه بازی‌های آسیایی در اینچئون صورت گرفت.

به اعتقاد تحلیل‌گران خارجی، هوانگ مهم‌ترین مقام کره‌شمالی پس از کیم جونگ اون، رهبر این کشور است.

هفته گذشته، وزیر خارجه کره‌شمالی در مجمع عمومی سازمان ملل خواستار اتحاد مجدد دو کره طبق فرمول کنفدراسیون که در سال 1980 توسط کیم سونگ مطرح گردید، شد. به گفته این وزیر، این فرمول تنها راه جلوگیری از جنگ و ضامن صلح در این کره است.

انتهای پیام

کد N529451

وبگردی