آفتاب

آیت الله موحدی کرمانی:تمام مناطق ایران که گرفتار کم آبی هستند، نماز باران بخوانند

آیت الله موحدی کرمانی:تمام مناطق ایران که گرفتار کم آبی هستند، نماز باران بخوانند

امام جمعه موقت تهران تأکید کرد: پیشنهاد می‌دهم در تمام مساجد تهران و مناطق ایران که گرفتار کم‌آبی هستند، نماز باران بخوانند.

به گزارش خبرآنلاین، آیت‌الله موحدی کرمانی امام جمعه موقت تهران در خطبه‌های نماز عید سعید قربان که در دانشگاه تهران برگزار شد، با اشاره به معضل بی‌آبی و کم‌بارانی در سراسر کشور بر لزوم پرهیز از اسراف تأکید کرد و توصیه‌های دین اسلام درباره نماز باران را یادآور شد.

وی گفت:"گاهی یک جمع عظیم نماز می‌خوانند ولی من پیشنهاد می‌دهم در تمام مساجد تهران و مناطق ایران که گرفتار کم‌آبی هستند، نماز باران بخوانند."
در احکام اسلامی آمده است در زمانی که چشمه‌ها و قنات‌ها بخشکد و کمبود آب پدید آید، برای نزول رحمت الهی و آمدن باران، نمازخوانده شود. نام این نماز، نماز استسقاء، یا نماز باران است.

آیت الله محی الدین حائری شیرازی نماینده مردم استان فارس در مجلس خبرگان رهبری پیش از این در نوشتاری با عنوان اسْتَغْفِرُوا رَبَّکُمْ ثُمَّ تُوبُوا إلَیه: با عنوان اول استغفار بعد نماز باران! در سایت شخصی خود نوشت:«آیا اگر من طلبه بگویم قانون چک و قانون بانکداری بدون ربا و رفتار اصولگرا و اصلاح طلب موجب خشکسالی است، در گمراهی کهنه ام دست و پا می زنم؟ قرآن می گوید (اسْتَغْفِرُوا رَبَّکُمْ ثُمَّ تُوبُوا إِلَیْهِ یُرْسِلِ السَّمَاءَ عَلَیْکُم مِّدْرَارًا) ؛ نخست اشتباهات خود را اصلاح کنید و خطاهای خود را جبران کنید و سپس به سمت ما بیایید تا آسمان را برایتان با باران های پی درپی پر ریزش کنم.»

همچنین فرود شریفی قائم مقام توسعه فناوری آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری در گفت وگویی اعلام کرده بود بیشترین مقدار کاهش بارندگی در بازه زمانی (93-92) مربوط به مناطق واقع در شمال شرق(استان خراسان شمالی و مرز بین سه استان خراسان شمالی، رضوی و استان سمنان)، شهرستانهای شمالی استان فارس بخصوص شهرستان اقلید، مناطق واقع در مرز بین دو استان خوزستان و کهکیلویه و بویراحمد، دامنه های شمالی و جنوبی البرز مرکزی بخصوص استانهای البرز، تهران و قزوین، استان کردستان و در نهایت منطقه آذربایجان است که این میزان کاهش در برخی نقاط مذکور به 289- میلی متر رسیده است.
آیت الله موحدی کرمانی با اشاره به نماز باران حضرت موسی (ع) گفت:حضرت موسی (ع) نماز باران خواند اما باران نیامد و خطاب آمد در بین شما یک سخن‌چین بود و بواسطه او رحمت نازل نشد و دیگران از آتش او سوختند لذا موسی عرض کرد خدایا به من بگو این فرد چه کسی است تا او را بیرون کنم اما خطاب آمد من آبروی او را نمی‌برم لذا حضرت موسی (ع) خطاب به جمع فرمود یک نمام در بین ماست که مشکل قضیه است لذا بیرون برود اما نمام شروع کرد به گریه کردن و گفت خدایا اگر من بروم، رسوا می‌شوم لذا توبه کرد و باران نازل شد؛ بدون اینکه کسی برود. موسی عرض کرد چه شد، خطاب آمد آن نمام تائب شد.

وی افزودذ:«لذا هر کس گناهی دارد، توبه کند و سپس در نماز باران شرکت کند. امید است ان‌شاءالله رحمت بر ما نازل شود.»

/212 27

 

کد N529276

وبگردی