آفتاب

سه اصل مهم در مراقبت از سالمندان چیست؟

سه اصل مهم در مراقبت از سالمندان چیست؟

مدیر گروه سلامت خانواده و جمعیت معاونت بهداشتی دانشکده علوم پزشکی ساوه در خصوص مراقبت از سالمندان رعایت سه اصل را ضروری دانست و گفت: سالمندان باید تغذیه سالم و فعالیت‌های ورزشی مناسب داشته باشند.

رقیه خرم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه مرکزی، اظهار کرد: پیری یکی از مراحل زندگی انسان و جزیی جدایی‌ناپذیر از وجود همه جامعه‌ها، نسل‌ها و انسان‌هاست.

وی افزود: برآوردن نیازهای عاطفی و اجتماعی سالمندان دومین اصل ضروری در حمایت از سالمندان است.

خرم عنوان کرد: سومین اصلی که نشاط سالمندان را در حال حاضر می‌تواند افزایش دهد توجه به نیازهای عاطفی سالخوردگان از طرف جامعه و بویژه خانواده‌های آنان است و فرهنگ احترام به سالمندان در جامعه باید روز به روز افزایش یابد.

وی گفت: امروزه حدود 850 میلیون نفر از جمعیت جهان را افراد سالمند بالای 60 سال تشکیل می‌دهند و این تعداد در سال 2050 به حدود دو میلیارد نفر خواهد رسید.

خرم اضافه کرد: شمار سالمندان ایران در سال 1420 به بیش از 26 میلیون نفر و نسبت آن به کل جمعیت به حدود 23 درصد خواهد رسید.

وی در خصوص جمعیت سالخورده شهرستان‌های ساوه و زرندیه گفت: بر اساس آخرین آمار سرشماری سال 1390 جمعیت سالخورده در شهرستان‌های ساوه و زرندیه 24 هزار و 629 نفر معادل هشت درصد جمعیت این دو شهرستان بوده است.

خرم کاهش موالید و افزایش امید به زندگی، افزایش جمعیت سالمندان را به عنوان یکی از چالش‌های عمده بهداشت و درمان در دنیا دانست.

وی گفت: با توجه به رشد سریع جمعیت افراد 60 ساله و بالاتر نسبت به سایر گروه‌های سنی توجه بیشتر به بحث سالمندی و برنامه‌ریزی در این راستا از ارزش والایی برخوردار است.

خرم خاطرنشان کرد: تغییرات اساسی در سیاستگذاری‌های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و بهداشتی در راستای مراقبت از سالمندان ضروری است.

انتهای پیام

کد N529227

وبگردی