آفتاب

گزارش دیلی تلگراف از حامیان و منابع اصلی گروه های ترویستی منطقه

گزارش دیلی تلگراف از حامیان و منابع اصلی گروه های ترویستی منطقه

واحدمرکزی خبر نوشت:

روزنامه انگلیسی دیلی تلگراف نتایج تحقیقات مفصلی را درباره دست داشتن قطر در تامین مالی گروه های تندرو مرتبط با القاعده در عراق و سوریه منتشر کرده است.
به گزارش شبکه تلویزیونی المنار، این روزنامه نوشت «خالد محمد ترکی السبیعی» که به خالد شیخ محمد از متهمان اصلی حملات 11 سپتامبر کمک مالی کرده بود در سال 2008 به جرم ارتباط داشتن با حملات تروریستی بازداشت ولی با گذشت فقط شش ماه آزاد شد. وی اکنون به تامین مالی تروریست های اسلام گرا در سوریه و عراق متهم است.
بر اساس این گزارش، در پیامی دیپلماتیک که در ماه مه 2008 از سفارت آمریکا در قطر برای مقامات واشنگتن ارسال شد به وجود اختلاف بین دستگاه های اطلاعاتی قطر و حمد بن جاسم آل ثانی نخست وزیر وقت این کشور درباره پرونده السبیعی اشاره شده بود.
در این پیام دیپلماتیک که کاردار سفارت آمریکا اندکی پیش از سفر هنری پالسون وزیر خزانه داری آمریکا به دوحه، برای مقامات آمریکایی فرستاد توصیه شده است که به این پرونده از طریق دادستان کل و دستگاه اطلاعات قطر -نه از طریق حمد بن جاسم نخست وزیر قطر- رسیدگی شود. این مسئله نشان می دهد نخست وزیر قطر از السبیعی حمایت می کرده است.
گزارش دیلی تلگراف می افزاید، سرشناس ترین حامی مالی تروریسم در قطر عبدالرحمان بن عمیر النعیمی است که مشاور دولت قطر و بنیانگذار یک موسسه خیریه است که با خاندان حاکم بر قطر ارتباط دارد. آمریکا این موسسه را در فهرست حامیان تروریسم قرار داده است. النعیمی متهم است که یک میلیون و 250 هزار پوند در هر ماه برای سازمان القاعده در عراق فرستاده است.
دیلی تلگراف افزود این پرونده، نگرانی فزاینده از شکست قطر در متوقف کردن ارسال کمک مالی از این کشور به شبکه های تروریستی را نشان می دهد. این روزنامه افزود شماری از کشورها خواستار تحقیق بیشتر درباره ارتباط دوحه با تروریسم جهانی هستند. دیلی تلگراف نوشت مالکوم ریفکند رئیس کمیسیون امنیت و اطلاعات در پارلمان انگلیس به قطر هشدار داده است که یا باید طرف دوستانش را بگیرد یا این که با پیامدهای آن مواجه خواهد شد. پروفسور آنتونی گلیس از مرکز پژوهش های امنیتی و اطلاعاتی در دانشگاه باکینگهام نیز گفت روشن است که برای شناسایی تروریست ها باید شبکه های حامی مالی آنها را زیر نظر گرفت و اکنون به نظر می رسد منابع مالی از قطر به دست آنها می رسد.
دیلی تلگراف نوشت یکی از مراکز تحقیقاتی آمریکایی ماه آینده اسامی حدود 20 شخصیت قطری را به عنوان حامیان سرشناس گروه های تروریستی منتشر خواهد کرد که نام 10 نفر از آنها به عنوان تروریست در فهرست سیاه رسمی آمریکا و سازمان ملل وجود دارد.

4949

کد N528933

وبگردی