آفتاب
المنار بررسی کرد:

تبعات عملیات برون مرزی ارتش ترکیه در عراق و سوریه/ چه کشورهایی موافق و مخالف هستند

تبعات عملیات برون مرزی ارتش ترکیه در عراق و سوریه/ چه کشورهایی موافق و مخالف هستند

یک رسانه عرب زبان با اشاره به موافقت پارلمان ترکیه با عملیات برون مرزی نظامیان این کشور در عراق و سوریه به تبعات آن پرداخته است.

به گزارش خبرگزاری مهر، شبکه المنار در گزارشی با اشاره به حمایت 298 نماینده پارلمان ترکیه از عملیات برون مرزی نیروهای ارتش این کشور در عراق و سوریه آورده است: احزاب جمهوری خواه خلق ترکیه و دموکراتیک مردمی این مجوز پارلمان ترکیه را به مثابه مجوز جنگ دانستند.

المنار می نویسد: به محض تصویب لایحه از سوی پارلمان ترکیه فیصل المقداد معاون وزیر خارجه سوریه آن را به مثابه تجاوز به سوریه دانست و ایران آن را عامل پیچیدگی بیشتر اوضاع بحرانی منطقه دانست، مصر با وارد شدن به حاکمیت سوریه و عراق مخالفت کرد و آمریکا از آن استقبال کرد. فرانسه آن را به مفهوم ورود به ائتلاف بین المللی دانست.

بسام ابو عبدالله استاد روابط بین المللی دانشگاه دمشق در این باره به المنار گفت: این مجوز ترکیه در واقع پس از چالشی است که ترکیه به دنبال شکل گیری ائتلاف بین المللی بدان گرفتار شده بود. ترکیه نمی تواند جدا از آمریکا عمل کند و نمی تواند اقدامی علیه داعش انجام دهد به ویژه که از داعش و دیگر گروههای تکفیری دیگر حمایت کرده است.

وی افزود: تصمیم ترکیه در راستای مبارزه با داعش نیست حتی اگر در ظاهر این گونه به نظر برسد بلکه هدف ادامه جنگ علیه سوریه است و این از سخنان اردوغان رئیس جمهوری ترکیه هنگام بازگشت از نیویورک که گفته بود نباید هدف اساسی یعنی نظام سوریه در جنگ علیه داعش فراموش شود، مشخص می شود.

ابوعبدالله رئیس مرکز مطالعات استراتژیک دمشق اقدام احتمالی ترکیه در ورود نظامیانش به اراضی سوریه و لو به بهانه حمایت از مقبره سلیمان شاه باشد را حماقت توصیف و گفت: در این صورت ترکیه بهای سنگینی خواهد پرداخت که تاثیرات مستقیمی بر اقتصاد ترکیه خواهد داشت زیرا جنگ نیاز به حمایت مالی دارد و ورود ترکیه به جنگ منطقه را وارد آتشی می کند که خود ترکیه در وهله اول در آن خواهد سوخت.

وی درباه واکنش کشورهای حوزه خلیج فارس اعلام کرد: کشورهای حوزه خلیج فارس مجبور به محکوم کردن تصمیم ترکیه هستند زیرا حمله ترکیه به یک کشور عربی این فرصت را در آینده به آنها می دهد که به اراضی دیگر کشورهای عربی هم در صورت نزاع دوجانبه حمله کنند.

ابوعبدالله با اشاره به مخالفت آمریکا و ائتلاف با ایجاد منطقه حائل در مرزهای سوریه با ترکیه و عدم توانایی ترکیه برای کسب مجوز شورای امنیت در این باره به مخالفت روس ها با دخالت ترکیه پرداخته و می افزاید: روسها هرگز نزدیک شدن ترکیه به 150 کیلومتری پایگاه نظامی خود را نمی پذیرند. واکنش ایران نیز در حد دیپلماتیک باقی نمی ماند و برگه سیاسی زیادی علیه ترکیه دارد به ویژه که ترکیه خواهان بحرانی شدن روابط خود با ایران نیست. ورود ترکیه به سوریه آن را به نقطه صفر می رساند و سبب می شود که  کردها به ائتلاف با سوریه و ایران روی بیاورند.

کد N528913

وبگردی