آفتاب
فراکسیون فرهنگیان مجلس اعلام کرد:

ابراز نگرانی مجلس از تبدیل وزارت آموزش و پرورش به باشگاه سیاسی/انتقاد از بی انضباطی در نظام جدید تحصیلی

ابراز نگرانی مجلس از تبدیل وزارت آموزش و پرورش به باشگاه سیاسی/انتقاد از بی انضباطی در نظام جدید تحصیلی

فراکسیون فرهنگیان مجلس شورای اسلامی با بررسی وضعیت وزارت آموزش و پرورش تا کید کرد: عزل و نصب های سیاسی، بدون توجه به صلاحیت های لازم و در نتیجه تبدیل آموزش و پرورش به باشگاه سیاسی و حاکمیت جریانات سیاسی بر آموزش و پرورش در حوزه ستادی، شهرستان ها استان ها موجب نگرانی جدی فراکسیون شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، هیات رئیسه فراکسیون فرهنگیان طی جلسه ای مسائل و مشکلات آموزش و پرورش را مطرح و مورد بررسی قرار داد.

در این جلسه ابتدا سید حسین نقوی حسینی رئیس فراکسیون با اشاره به آغاز بهار تعلیم و تربیت و تبریک سال تحصیلی جدید به خانواده بزرگ فرهنگیان کشور، دانش آموزان عزیز و اولیای محترم آنان اظهار داشت: جدیت و هماهنگی سه ضلع اصلی آموزش و پرورش یعنی معلمان و مربیان عزیز، دانش آموزان و اولیای محترم می تواند زمینه ساز آماده سازی و پرورش نسل آینده شود.

نقوی حسینی گفت: همکاران نماینده، کمیسیون آموزش و تحقیقات و فراکسیون فرهنگیان مجلس شورای اسلامی اهتمام جدی در حمایت از آموزش و پرورش دارند به نحوی که بودجه آموزشی و پرورش در سال 1393 افزایش سی درصدی پیدا کرد یعنی از پانزده هزار میلیارد به بیست و دو هزار میلیارد ارتقا یافته افزایش سی درصدی اعتبارات نسبت به سال قبل از یک سو توجه نمایندگان محترم مجلس به آموزش و پرورش را نشان می دهد و از سوی دیگر انتظارات جدی را از نظام تعلیم و تربیت ایجاد می کند.

در این جلسه اعضای فراکسیون نسبت به روند آموزش و پرورش در حوزه های مختلف اظهار نگرانی جدی کردند که به برخی از آنها اشاره می شود:

1- ضرورت تعیین تکلیف نیروهای زحمت کش پیش دبستانی با توجه به مهلت قانونی مصوبه مجلس شورای اسلامی مورد تاکید قرار گرفت. نیروهای پیش دبستانی که اغلب آنها دارای تحصیلات کارشناسی و کارشناسی ارشد با سوابق بالای ده سال هستند همچنان بلاتکلیف اند و ادامه چنین وضعی برخلاف قانون است.

2-نگرانی فراکسیون در ناکارآمدی وزارتخانه در ساماندهی و اقدامات عملی ارتقای نیازهای مادی و رفاهی فرهنگیان در این جلسه اعلام شد. تنزل شدید سطح بیمه فرهنگیان به خصوص بیمه طلایی، بلاتکلیفی مسکن فرهنگیان و تعاونی های مصرف فرهنگیان، عدم کارآمدی صندوق ذخیره فرهنگیان، حضور افراد سیاسی و مسئله دار در هیات امنای صندوق مذکور، عدم پرداخت به موقع حق الزحمه فرهنگیان از جمله حق التدریس معلمان و اضافه کار هنرستانها از جمله موارد مورد اشاره در این جلسه بود. فراکسیون خواستار تدوین خط مشی دقیق و عملیاتی از سوی آموزش و پرورش برای تحقق مطالبات جدی فرهنگیان در موضوعات رفاهی و ارتقای سطح مادی فرهنگیان شد.

3- اعضای فراکسیون نسبت به غلبه تفکر غربی بر فضای دانشگاه فرهنگیان، عدم حاکمیت ارزش ها و باورهای مذهبی و دینی در این دانشگاه، عدم تاثیرگذاری دانشگاه در تامین نیروی انسانی مورد نیاز آموزش و پرورش و حذف بی سر و صدای تربیت معلم به شدت معترض بودند.

4- بی انضباطی در نظام جدید و سیستم مقاطع از جهات مختلف از جمله، ناکارآمدی نظام ارزشیابی و بی برنامگی پنجشنبه ها، تراکم شدید دانش آموز در کلاس های درس، عدم آموزش های ضمن خدمت به‌ویژه در زمینه کتاب های جدید التالیف، عدم تناسب ساعات تدریس با محتوای کتاب ها، بلاتکلیفی مجتمع های آموزشی که خسارات زیادی به هویت مدارس زده موجب نگرانی فراکسیون شده است.

5- عزل و نصب های سیاسی، بدون توجه به صلاحیت های لازم و در نتیجه تبدیل آموزش و پرورش به باشگاه سیاسی و حاکمیت جریانات سیاسی بر آموزش و پرورش در حوزه ستادی، شهرستان ها استان ها موجب نگرانی جدی فراکسیون شده است.

6- بسته حمایتی از مدارس غیرانتفاعی بدون توجیه آموزشی و حتی اقتصادی و مشکلاتی که در آینده به جای می گذارد از دیگر نگرانی های اعضای فراکسیون است.

7- عدم پشتیبانی مدارس از جمله پرداخت سرانه مدارس و عدم حمایت و پشتیبانی تجهیزات، عدم پرداخت حق الزحمه کارکنان هنرستان ها از جمله موارد دیگری است که موجب نگرانی همکاران است.

8- عدم برنامه ریزی مدون دقیق در حوزه پرورشی به ویژه آموزش قرآن کریم و فعالیت های پرورشی نیز موجب نگرانی فراکسیون فرهنگیان شده است.

9- ارائه لایحه «رتبه بندی معلمان» به عنوان مهمترین مطالبه قشر عظیم فرهنگیان که زمینه ساز ارتقاء مادی و معنوی فرهنگیان کشور می شود هنوز محقق نشده است.

فراکسیون فرهنگیان انتظار دارد وزیر محترم آموزش و پرورش نگرانی های اعضای فراکسیون که اغلب از فرهنگیان خوشنام و خوش سابقه در آموزش و پرورش هستند را جدی گرفته و به حل آنها بپردازد. نمایندگان مجلس شورای اسلامی به ویژه فراکسیون فرهنگیان تحقق مطالبات، انتظارات و نگرانی های فرهنگیان را پیگیری خواهد کرد و از کلیه فرهنگیان کشور درخواست می نماید که نقطه نظرات خود را به مجلس شورای اسلامی و فراکسیون فرهنگیان مجلس منعکس نمایند.

 

 

کد N528589

وبگردی