آفتاب

با ادامه اعتراضات، پلیس هنگ‌کنگ 19 تن را دستگیر کرد

با ادامه اعتراضات، پلیس هنگ‌کنگ 19 تن را دستگیر کرد

در جریان درگیری‌های هنگ‌کنگ که به امروز (یکشنبه) کشیده شد و در آن جمعیتی از مهاجمان هنگ‌کنگی تلاش کردند تا معترضان حامی دموکراسی را از خیابان‌ها خارج کنند، پلیس 19 تن را که گمان می‌رود تعدادی از آن‌ها جزء گروه‌های جنایی سازمان‌یافته‌ باشند، دستگیر کرد.

در جریان درگیری‌های هنگ‌کنگ که به امروز (یکشنبه) کشیده شد و در آن جمعیتی از مهاجمان هنگ‌کنگی تلاش کردند تا معترضان حامی دموکراسی را از خیابان‌ها خارج کنند، پلیس 19 تن را که گمان می‌رود تعدادی از آن‌ها جزء گروه‌های جنایی سازمان‌یافته‌ باشند، دستگیر کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، پاتریک کوک پاک – چانگ، سربازرس ارشد هنگ‌کنگ گفت: دست‌کم 12 غیرنظامی و شش افسر پلیس در جریان این درگیری‌ها زخمی شدند.

پس از آنکه این درگیری‌ بعدازظهر جمعه در بندرگاه ویکتوریا که محل اصلی اردوی اعتراضات فعالان حامی دموکراسی هنگ‌کنگ محسوب می‌شود، آغاز شد، رهبران معترضان مذاکرات برنامه‌ریزی شده با دولت در رابطه با اصلاحات سیاسی را لغو کردند.

پلیس چند ساعت تلاش کرد تا کنترل این درگیری را به دست گیرد چرا که مهاجمان، معترضان را هل داده و آن‌ها را به سخره گرفته بودند.

سربازرس ارشد هنگ‌کنگ گفت: افراد بازداشت شده با اتهامات تجمع غیر قانونی، درگیری در ملأعام و حمله مواجه هستند. هشت تن از این افراد سابقه همکاری با گروه‌های جنایی سازمان‌یافته را دارند.

این معترضان از دیگر ساکنین هنگ‌کنگ خواستند تا به تظاهرات آن‌ها پیوسته و از پلیس خواستند تا از محل تجمع آن‌ها محافظت کنند.

فدراسیون دانشجویان هنگ‌کنگ، یکی از گروه‌هایی که رهبری این تظاهرات را به عهده دارد، گفت: ما هیچ راه‌حلی به جز لغو این مذاکرات نمی‌بینیم. دولت می‌خواهد تا خیابان‌ها تخلیه شود. ما از تمام مردم هنگ‌کنگ می‌خواهیم تا فوراً برای حفاظت از موضع‌هایمان به ما پیوسته و این درگیری را تا پایان ادامه دهد. ما از دولت می‌خواهیم تا مسئولین این درگیری را محاکمه کنند.

یکی از معترضان گفت: البته که من هم ترسیده‌ام اما ما باید بمانیم و از یکدیگر حمایت کنیم. این ادعاها که اعضای گروه‌های جنایی سازمان یافته در این درگیری‌ها شرکت داشتند، باعث خشم و عصبانیت معترضان حامی دموکراسی شده است.

یکی دیگر از معترضان گفت: بسیاری از مردم در خیابان‌ها تجمع کرده و تصمیم گرفته‌اند تا علیه اعضای این گروه‌های جنایتکار متحد باشند.

اعتراضات هنگ‌کنگ بزرگترین چالش دولت پکن محسوب می‌شود. لغو مذاکرات با دولت هنگ‌کنگ باعث شد تا اقدامات بعدی غیر قابل پیش‌بینی باشند. هنوز مشخص نیست که این درگیری‌ها خودجوش بوده و یا سازمان‌دهی شده بودند چرا که برخی از مهاجمان روبان‌های آبی را که نشانه حمایت از دولت چین است، به دست داشتند. این در حالی است که معترضان روبان زرد به دست دارند.

یکی از مهاجمان گفت: مساله این نیست که ما از خواسته این معترضان حمایت می‌کنیم یا خیر، مساله این است که کاری که آن‌ها انجام می‌دهند قانونی است یا خیر، مسلماً اقدام آن‌ها غیر قانونی است و این کار باعث ایجاد آشوب در هنگ‌کنگ می‌شود.

این ناآرامی‌ها باعث شد تا پلیس هنگ‌کنگ و دیگر مقامات ارشد از مردم بخواهند تا از خشونت اجتناب کرده و به خانه‌های خود بروند.

یکی دیگر از مهاجمان گفت: نباید در هیچ شرایطی از خشونت و برهم زدن نظم عمومی استفاده کنیم. تمامی افرادی که در خیابان‌ها تجمع کرده‌اند باید هرچه سریع‌تر متفرق شده و نظم اجتماعی را به حالت اول بازگردانند تا زندگی روزانه مردم به حالت عادی باز گردد.

به گفته پلیس هنگ‌کنگ، اعضای گروهی که به تظاهرکنندگان حمله می‌کردند، نیز در میان این بازداشت‌شدگان هستند. پلیس این اتهام را که نسبت به تظاهرکنندگان تبعیض قائل می‌شود، رد کرده است.

روز جمعه قرار بود تظاهرکنندگان و مقامات هنگ‌کنگ مذاکره کنند اما این مذاکرات به دلیل بروز یک رشته زد و خورد انجام نشد.

روز پنجشنبه میان تظاهرکنندگان و افرادی که می‌گویند این اعتراضات جریان زندگی عادی آنها را مختل کرده، درگیری‌هایی رخ داد.

یک گروه دانشجویی خواهان دموکراسی گفته است چون دولت هنگ‌کنگ از آنها حمایت نکرده، چاره‌ای جز صرف‌نظر کردن از مذاکرات ندارد.

تظاهرکنندگان به چگونگی انتخاب رهبر بعدی هنگ‌کنگ معترضند و از تصمیم چین برای تایید صلاحیت نامزدهای انتخابات ۲۰۱۷ خشمگین هستند. آنها از یک هفته قبل، با برپایی چادرها و موانع در بخش‌هایی از شهر دست به اعتراض زده‌اند. معترضان خواهان استعفای لئونگ تسان یینگ، رییس دولت محلی هنگ‌کنگ هستند. لئونگ گفته است که از مقامش استعفا نمی‌کند اما حاضر به مذاکره است.

هنگ‌کنگ شهری جزیره‌ای در چین است که تا سال ۱۹۹۷ مستعمره بریتانیا بود. هنگ‌کنگ از دهه ۱۸۴۰ تحت حاکمیت بریتانیا بود اما در سال ۱۸۹۸، دولت‌های بریتانیا و چین معاهده‌ای را امضا کردند که براساس آن، هنگ‌کنگ به صورت اجاره ۹۹ ساله در اختیار بریتانیا قرار گرفت. بریتانیا در سال ۱۹۹۷، هنگ‌کنگ را با فرمول "یک کشور، دو نظام" به چین برگرداند. بر این اساس، مردم هنگ‌کنگ از آزادی بیان و حق اعتراض برخوردارند؛ حقوقی که مردم سرزمین اصلی چین از آن محرومند. بریتانیا و چین پیشتر در سال ۱۹۸۴ توافق کرده بودند که هنگ‌کنگ تا سال ۲۰۴۷، به جز در امور خارجی و دفاعی دارای سطح خودمختاری بالایی باشد اما چین در سال ۲۰۰۴ اعلام کرد که تغییراتی در قوانین انتخاباتی هنگ‌کنگ اعمال خواهد شد.

چین اوت امسال گفت که در انتخابات سال ۲۰۱۷ هنگ‌کنگ، رای‌دهندگان تنها می‌توانند کاندیداهای مورد نظر خود را از فهرستی که قبلا تایید شده، انتخاب کنند؛ این تصمیم چین اعتراض فعالان مخالف را در هنگ‌کنگ برانگیخت.

انتهای پیام

کد N528575

وبگردی