آفتاب
آیت‌الله ممدوحی

دعای عرفه اوج اخلاص و راز و نیاز مخلوق با خالق است

دعای عرفه اوج اخلاص و راز و نیاز مخلوق با خالق است

یک عضو مجلس خبرگان گفت: دعای عرفه، اوج اخلاص و راز و نیاز مخلوق با خالق است که درس خودشناسی به انسان می دهد.

آیت الله حسن ممدوحی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)منطقه قم، این دعا را یکی از بهترین ادعیه وارد شده در دین اسلام عنوان کرد و افزود: دعای عرفه به ما کمک می کند تا هرچه بیشتر خود را بشناسیم.

وی با اشاره به فلسفه روز عرفه و اهمیت و جایگاه ویژه دعای عرفه در میان دیگر دعاها گفت: قرائت دعای عرفه توسط سالار شهیدان که سراسر معرفت نفس و معرفت خداست در این روز بسیار تأکید شده و روز عرفه در روایات اهل بیت (ع) از جایگاه ویژه برخوردار است.

وی گفت: اختصاص و نامگذاری یک روز به نام «عرفه» در سال، نشانگر این است که معرفت، عرفان و شناخت در مکتب اهل بیت، جایگاه ویژه دارد.

این عضو مجلس خبرگان به چند نکته کلیدی در محتوای این دعا اشاره کرد و افزود: علاوه بر این‌که عرفه روز مهمی است، محتوای دعای عرفه نیز از اهمیت ویژه برخوردار است.

وی گفت: دعای عرفه از چند مطلب کلیدی برخوردار است که یکی از آن‌ها شناخت پروردگار متعال از منظرهای گوناگون است و این موضوع، شناخت انسان را نیز به دنبال دارد.

وی ادامه داد: عرفه روزی است که امام عصر(عج) در صحرای عرفات حضور دارند و روزی است که امام حسین(ع) با دعای عرفه سفر خود به کربلا را آغاز کردند و روز معرفت ویژه به پروردگار است.

ممدوحی با بیان این‌که «برکات خداوند بی حد و حصر است» گفت: این روز، روز آمرزش گناهان است و در این روز فقط باید از خدا درخواست حاجت کرد.

وی با اشاره به روایتی از امام صادق(ع) مبنی بر این‌که «روز عرفه فرصتی برای بازماندگان از بخشش خداوند در شب قدر»، گفت: خداوند متعال به آبروی این روز، کسانی را که در شب قدر مورد رحمت و مغفرت الهی قرار نگرفتند را می‌بخشد.

انتهای پیام

کد N528533

وبگردی