آفتاب

جانشین طراح بمب گذاری سفارت ایران در لبنان تعیین شد

جانشین طراح بمب گذاری سفارت ایران در لبنان تعیین شد

تسنیم نوشت:

جانشین سرکرده سعودی گروه تروریستی عبدالله عزام لبنان که چندی پیش در شرایط مشکوکی در بازداشت کشته شد، تعیین شده است.

روزنامه الاخبار لبنان نوشت که گردان‌های عبدالله عزام از گروه‌های تروریستی لبنان که چندی پیش ماجد الماجد سرکرده آن در جریان عملیات اطلاعاتی ارتش لبنان بازداشت و در شرایط مبهمی کشته شد، فرمانده جدید برای خود تعیین کرده است.

بر اساس این گزارش، سراج الدین زریقات امیر جدید این گروهک تروریستی شده است. وی جوانی بیروتی است که بین 20 تا 30 سال سن دارد و بین الزبدانی و قلمون تردد میکند. وی در سال 2011 به دست اطلاعات ارتش لبنان بازداشت شد، اما مدتی بعد با میانجگری شیخ شادی المصری یکی از مشاوران محمد رشید قبانی مفتی اهل تسنن لبنان آزاد شد.

تروریست بی تجربه لبنانی در حالی به این سمت انتخاب شده که عبدالله عزام بعد از هلاکت ماجد الماجد در رکود و انجماد قرار گرفته است و به نظر نمی رسد این تروریست جوان بتواند بار دیگر آن را احیا کند.

این گروه از دو هفته پیش با امیر جدید خود تحرکات تازه ای را در کوهستان های عرسال آغاز کرده اند. وی اخیرا در سخنانی جالب گفته بود که مجاهدان در چند روز عراق را تصرف می کنند و مدتی بعد در بیروت خواهند بود.

کاهش سطح فرماندهی عبدالله عزام از فردی مانند ماجد الماجد به سراج الدین زریقات نشانگر دست خالی گروه های تروریستی در کادرسازی و وجود افراد قوی برای رهبری این گروه هاست.

ماجد الماجد رهبر پیشین گروه عبد الله عزام که از ژوئن 2012 تا ژانویه 2014 فرماندهی این تروریست ها را بر عهده داشت، ارتباطات گسترده‌ای با عربستان سعودی داشت، وی در سال 1973 در ریاض عربستان به دنیا آمد.

این گروه تروریستی در زمان فرماندهی وی انفجاری در نزدیکی سفارت ایران انجام داد که 26 نفر در آن شهید و 146تن دیگر زخمی شدند که رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران نیز در این انفجار به شهادت رسید.

ارتش لبنان در سال 2009 برای دستگیری ماجد الماجد که در این اردوگاه «نهر البارد» در قالب گروه تندروی فتح الاسلام فعالیت می‌کرد، وارد عمل شد که ماجد الماجد توانست از چنگ ارتش فرار کند. به دنبال این قضیه دستگاه قضایی لبنان ماجد را به حبس ابد محکوم کرد. وی همچنین برای فراری دادن زندانیان القاعده در یمن و عراق دست داشته است.

این تروریست سعودی قبل از حرکت به سمت لبنان به یمن رفته بود. به گفته کارشناسان، ماجد تجربه‌ای ده ساله از کار مستقیم در القاعده را در اختیار داشت.

26149

کد N528523

وبگردی