آفتاب
امین‌زاده در آیین افتتاح هفته جهانی فضا:

حقوقدانان ایرانی در شكل‌گیری عرف حقوق بین‌الملل فضایی مشاركت كنند

حقوقدانان ایرانی در شكل‌گیری عرف حقوق بین‌الملل فضایی مشاركت كنند

اگر قانون فضایی جامع و مانعی در كشور تدوین و به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد، مسیر ثابت رو به بالایی در عرصه ملی و بین‌المللی پیدا خواهیم كرد همچنین تنظیم قانون، ما را موظف به قرارگیری در مسیر رو به اعتلا كرده و در این صورت به عنوان عمل یكجانبه بین‌المللی اعلام می‌كنیم كه قدرت درك مفاهیم حقوق فضایی را داریم و در عرصه عرف بین‌الملل می‌توانیم فعالانه در مجامع بین‌المللی حضور پیدا كنیم.

معاون حقوقی رییس جمهور با تاكید بر ضرورت تهیه قانون جامع فضایی برای كشور، گفت: اگر حاكمیت قانون را در هر عرصه‌ای از جمله فضا داشته باشیم، می توانیم به تحقق آزادی، عدالت و برابری در عرصه بین‌المللی كمك كنیم.

به گزارش ایلنا، الهام امین‌زاده روز شنبه در آیین افتتاح هفته جهانی فضا در مرکز پژوهش‌های فضایی ایران با تاكید بر توجه نسبت به اصول حقوقی و مسایل سیاسی، امنیتی و اقتصادی فضا در كنار پیشرفت‌های فنی و تكنولوژیكی فضایی، افزود: امروزه در كنار پتانسیل‌های صنعتی و تجاری كه در عرصه فضا مطرح است باید سریع به قانونمندی در عرصه فضا دست یابیم تا استفاده مطلوب برای همه نوع بشر فراهم باشد.

معاون حقوقی رییس جمهور، حفظ جایگاه پیشتاز جمهوری اسلامی ایران در حوزه فضایی در خاورمیانه را نیازمند سازوكار و نهادی مستقل و كارآمد دانست كه بطور مستمر، ساماندهی فعالی‌تهای فضایی را هم در عرصه ملی و هم در جهت هدف‌گذاری‌های كلان بین‌المللی دنبال كند.

امین‌زاده در ادامه با تاكید بر وضع قوانین ملی درحوزه فضا، گفت: برای حفظ پایگاه و جایگاه اول ایران در حوزه فضا در منطقه خاورمیانه باید سازوكار و نهاد فضایی پیش‌بینی شود تا بتوان این جایگاه را حفظ كرد.

وی با تاكید بر قانونگذاری جدی‌تر و تخصصی‌تر در حوزه فضا در عرصه داخلی، خاطرنشان كرد: حقوق فضا به قانونگذار و مجری برای تصمیم‌گیری صحیح در حوزه فضا كمك می‌كند.

معاون حقوقی رییس‌جمهور با یادآوری اینكه ۱۵ كشور جهان در حوزه قانونگذاری داخلی و تدوین آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها در حوزه فضا گام‌های را برداشته‌اند، افزود: ایران نهمین كشور دارای توانمندی‌های فضایی است كه امیدواریم در حوزه داخلی نسبت به تدوین قانون جامع فضایی اقدام شود تا در عرصه بین‌المللی هم حرف برای گفتن داشته باشیم.

امین‌زاده با تاكید مجدد در اقدام سریع برای تدارك و تهیه قانون جامع فعالیتهای فضایی كشورمان، گفت: اگر قانون فضایی جامع و مانعی در كشور تدوین و به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد، مسیر ثابت رو به بالایی در عرصه ملی و بین‌المللی پیدا خواهیم كرد همچنین تنظیم قانون، ما را موظف به قرارگیری در مسیر رو به اعتلا كرده و در این صورت به عنوان عمل یكجانبه بین‌المللی اعلام می‌كنیم كه قدرت درك مفاهیم حقوق فضایی را داریم و در عرصه عرف بین‌الملل می‌توانیم فعالانه در مجامع بین‌المللی حضور پیدا كنیم.

این استاد دانشگاه تهران با بیان اینكه در تنظیم سندهای بین‌المللی در حوزه فضا باید منافع همه کشورها اعم از توسعه‌یافته و در حال توسعه در نظر گرفته شود، افزود: مشاركت حقوقدانان كشورمان در شكل‌گیری عرف حقوق بین‌الملل در حوزه فضا كمك می‌كند تا دیگران عرف از پیش‌تعیین‌شده‌ای را برایمان تنظیم نكنند كه مجبور به اجرای آنها باشیم.

امین زاده با یادآوری ضرورت تعریف نحوه تعامل جمهوری اسلامی ایران با جهان اسلام و كشورهای آسیایی در حوزه فضا،‌ تاكید كرد این توانمندی وجود دارد كه آموزش حقوق فضا در عرصه منطقه‌ای توسط حقوقدانان كشورمان انجام گیرد.

معاون حقوقی رییس جمهور تصریح كرد: برای تعامل و تبادل تجارب با كشورهای دیگر در حوزه فضایی، لازم است هنجارهای ایران در حوزه فضا مشخص شود.

وی در تشریح دیدگاه‌های خود درباره جایگاه فضا در برنامه ششم توسعه، گفت: پیشنهاد می‌شود در قانون برنامه ششم توسعه، بخشی مجزا و شفاف و تبین‌كننده برای حوزه فضا پیش‌بینی شود به طوری كه مشخص باشد طی برنامه ششم قرار است در حوزه فضا به كدام نقطه برسیم و دولت باید چه كمك‌هایی اعمال كند؛ یعنی مسیر در حوزه فضایی طی برنامه ششم توسعه باید بسیار شفاف و حمایتی باشد.

معاون رییس جمهور افزود: تا ابد نمی‌توانیم همه فعالیت‌های علمی كشور را متكی بر بخش دولتی كنیم بنابراین، این اطلاع‌رسانی باید صورت گیرد اگر بخش خصوصی به حوزه فضا ورود كند چه عوایدی برایش دارد. باید بستر حضور بخش خصوصی در حوزه فضا را آماده كنیم و از پتانسیل‌های علمی و تجاری بهره‌مند شویم.

کد N528512

وبگردی