آفتاب

نوشتاری از آیت الله صافی گلپایگانی به مناسبت روز عرفه

نوشتاری از آیت الله صافی گلپایگانی به مناسبت روز عرفه

آیت الله لطف الله صافی گلپایگانی از مراجع تقلید در نوشتاری ، عرفه را روز عبادت و خداپرستی دانسته است که انسان‌ها درآن خود را به رحمت خدا نزدیکتر از سایر روزها می‌بینند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)منطقه قم، دراین نوشتار آمده است: دعا هایی که انسان در این روز می خواند همه عروج دهنده و بینش آفرین و کمال بخش روح است مخصوصاً دعای عرفه حضرت امام حسین(ع) که نمی‎توان معارف آن‌ها را توصیف کرد.

هر جمله از آن نور است که بر باطن شخص می‎تابد و آن را روشن می‎کند و کدورات و زنگارهای آن را زایل می‎سازد و حیات و سعادت را تفسیر می‎کند و نعمت‌های خدا را بر می‎شمارد و قصور و تقصیر آن را در ادای شکر این نعمت ها شرح می‎دهد که هر انسانی در هر اوج از معرفت که باشد از خواندن آن‌ها لذت می‎برد و خود را در عوالم روحانی مشاهده کرده و هر دم حضور خود را در درگاه خداوند تعالی بیشتر می‎بیند.

واقعاً جامعه‎ای که چنین ذخائر عرفانی و تربیتی را در اختیار دارد باید از همه اوضاع و احوال و برنامه‎هایش نور و معنویت و بی‎اعتنائی به مال و منال و اعتبارات دنیا ظاهر باشد.

یکی از مهمترین حوائجی که حضرت سید الشهداء(ع) در دعای عرفه از خداوند می خواهد، عافیت در بدن و دین است؛ که هر کسی این دو نعمت خداوند را داشته باشد، سعادت دنیا و آخرت را دارا شده است.

عافیت در بدن، عبارت از تندرستی و سلامتی از بیماری ها و نقص های عضوی و کمال استوای خلقت و آفرینش است که از نعمت های بزرگ خداست که با توجه به انواع و اقسام امراض، سلامتی از هر یک از آن‌ها نعمتی جداگانه به شمار می‎رود و غالب مردم از شکر این نعمت‌ها غافلند چون از خود نعمت غافلند؛ یا اصلاً آن را نمی‎شناسند.

امّا عافیت در دین که اهمیّت آن بیشتر است و اگر آن نباشد عافیت در بدن وسیله احتجاج بر عبد و استحقاق توبیخ و معاقبه زیادتر است عبارتند ازعافیت فکری و اعتقادی ، عافیت اخلاقی و عافیت اخلاقی و عافیت عملی می‌باشد.

انتهای پیام

کد N528213

وبگردی