آفتاب

برگزاری مراسم بزرگداشت اتحاد آلمان

برگزاری مراسم بزرگداشت اتحاد آلمان

مراسم بزرگداشت اتحاد دو آلمان امسال در شهر‌هانوفر با نیایش در کلیسای این شهر آغاز شد و از مهمانان رسمی این مراسم یوآخیم گائوک، رئیس‌جمهوری و آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان بودند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در مراسم مرکزی بزرگداشت اتحاد دو آلمان که امسال در شهر‌هانوفر آلمان برگزار شد، ۱۵۰۰ تن دعوت شده بودند. در میان مدعوین این مراسم در کنار روسای دولت‌های ایالتی این کشور، نوربرت لامرت، رئیس مجلس نمایندگان آلمان (بوندس تاگ)، آندرآس فوس‌کوهله، رئیس دادگاه قانون اساسی این کشور،‌ هانس دیتریش گنشر، وزیر خارجه پیشین آلمان، لوتر دومیزیر، آخرین نخست‌وزیر جمهوری دموکراتیک آلمان (آلمان شرقی) و کریستیان وولف، رئیس‌جمهوری پیشین آلمان حضور داشتند.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در سخنرانی خود اتحاد دو آلمان را مثبت ارزیابی کرد و گفت بیشتر امیدها به واقعیت تبدیل شدند و شرق آلمان پیشرفت‌های بزرگی کرده است. مرکل در ادامه گفت اگر کسی در خیابان‌های ایالت‌های شرقی آلمان برود متوجه این پیشرفت‌ها می‌شود که "از سال ۱۹۹۰ تاکنون چه فعالیت‌های عظیمی انجام شده است."

صدراعظم آلمان با اشاره به شمار زیاد بیکاران در شرق آلمان گفت این معضل همچنان باقی است. وی گفت گرچه شمار بیکاران در شرق آلمان تاکنون تا این حد کاهش نیافته، اما باید کوشید که این فرایند همچنان ادامه یابد.

در شهر‌ هانوفر همچنین از روز پنج‌شنبه هفته گذشته جشنی دو روزه با حضور ۵۰۰ هزار شرکت‌کننده از سراسر آلمان آغاز شده است. این جشن که هزینه‌اش 4 / 4 میلیون یورو است، به خاطر اتحاد دو آلمان است در سال ۱۹۹۰ و بیست‌ و‌ پنجمین سالگرد یادبود "انقلاب صلح‌آمیز" که به ریزش دیوار برلین منجر شد.

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا با تبریک روز اتحاد دو آلمان گفت: «من همواره ارتباطی خصوصی با آلمان خواهم داشت.» کری در ادامه در ارتباط با خانواده‌اش در آلمان گفت: «من در زمانی که پدرم پس از جنگ جهانی دوم در برلین به عنوان افسر روابط خارجی کار می‌کرد، در این کشور آلمانی یاد گرفتم و با فرهنگ و زیبایی‌های فرهنگی این کشور آشنا شدم.»

هانس دیتریش گنشر، وزیر خارجه پیشین آلمان نیز که در این مراسم حضور دارد، در مصاحبه با خبرنگار روزنامه آلمانی "بیلد آم زونتاگ" خواستار بنای یادبود اتحاد دو آلمان شد و در این باره گفت: «باید هرچه زودتر بنای یادبود انقلاب صلح‌آمیز آماده شود.»

سخنان‌ گنشر در حالی است که مجلس نمایندگان آلمان "بوندس تاگ" در سال ۲۰۰۷ با بنای یادبود اتحاد دو آلمان و انقلاب صلح‌آمیز این کشور موافقت کرد. این بنا قرار بود در بیست‌ و‌ پنجمین سالگرد ریزش دیوار برلین افتتاح شود. افتتاح این بنای یادبود اما به تاخیر افتاده و هنوز برنامه‌ای برای زمان تحویل آن مشخص نشده است.

انستیتوی نظرخواهی آلنسباخ آلمان نتایج نظرخواهی امسال خود را در ارتباط با رضایت شهروندان ایالت‌های شرقی آلمان نسبت به اتحاد دو آلمان اعلام کرده است. انستیتوی نظرخواهی آلنسباخ از سال ۱۹۹۳ به نظرخواهی سالانه در این باره ادامه می‌دهد.

این نظرخواهی را ۱۵ روزنامه بزرگ منطقه‌ای در شرق آلمان حمایت کرده‌اند. هدف از این نظرخواهی بررسی "زندگی در شرق آلمان" بوده است. پاسخ‌دهندگان به سوالات انستیتوی نظرخواهی آلنسباخ آلمان باید درجه موافقت خود را با اتحاد دو آلمان با دادن امتیازهایی بین ۱ تا ۱۰ مشخص می‌کردند.

بر مبنای نتایج این نظرخواهی گرچه نیمی از مردم شرق آلمان با خوش‌بینی به آینده می‌نگرند و نگاه مثبت نسبت به آینده در میان شهروندان شرق آلمان افزایش یافته، اما ۲۴ سال پس از اتحاد دو آلمان بسیاری از شهروندان شرق این کشور از شرایط خود راضی نیستند. انستیتوی نظرخواهی آلنسباخ آلمان در این باره اعلام کرده است یک‌چهارم مردم شرق آلمان در ارتباط با اتحاد دو آلمان خود را بازنده می‌دانند.

به گزارش دویچه وله، انستیتوی تحقیقات اقتصادی آلمان در تحقیقات خود به این نتیجه رسیده که اتحاد دو آلمان موفقیت بزرگی بوده است. این انستیتو در بیلان خود در رابطه با بیست‌ و پنجمین سالگرد ریزش دیوار برلین نوشته است نزدیک شدن شرایط اقتصادی و روابط زندگی شهروندان در شرق و غرب آلمان دستاورد اقتصادی بزرگی بوده است.

انتهای پیام

کد N528199

وبگردی