آفتاب

ارتش عراق شهر ضلوعیه را آزاد کرد

ارتش عراق شهر ضلوعیه را آزاد کرد

واحد مرکزی خبر نوشت:

نیروهای فدرال عراق، قبایل سنی و شبه نظامیان شیعه روز جمعه بخش بزرگی از شهر ضلوعیه در شمال بغداد را از گروه تروریستی داعش پس گرفتند. این مهمترین پیشروی نیروهای عراقی در برابر این گروه تکفیری به حساب می آید.
اعضای قبیله سنی جبور که از متحدان دولت به حساب می آیند از ماه ژوئن در جنوب ضلوعیه در برابر حملات بی وقفه تروریست ها مقاومت می کردند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه از بغداد، محمد العسکری سخنگوی وزارت دفاع عراق اعلام کرد «‌ ضلوعیه به صورت کامل از جنگجویان دولت اسلامی پاک سازی شد .»
در همین حال جنگجویان قبایلی متحد نیروهای دولتی به خبرگزاری فرانسه اعلام کردند شهر هنوز به صورت کامل آزاد نشده است.
عسگری افزود: « ارتش عراق، داوطلبان قبایل و شبه نظامیان شیعه وارد ضلوعیه شدند و تا دفتر شهردار پیش رفتند .»
ابو هیثم الجبوری، یکی از نیروهای حاضر در این حمله گفت: « ارتش از شمال به شهر رسید و به سوی بخش های نزدیک به منطقه خزرج پیشروی کرد. این منطقه از بیش از چهار ماه قبل تحت کنترل دولت اسلامی قرار داشت .»
به گفته این منبع، این عملیات با هماهنگی قبیله ای دیگر به نام ابو فرج انجام شد.
وی گفت:‌ « فرمانده عملیات تصمیم گرفت به منظور کاستن از شمار قربانیان امشب به خزرج حمله نشود. ما فردا به خزرج خواهیم رفت .»
مصطفی ندهوم یکی دیگر از افراد حاضر در این حمله از طریق تماس تلفنی از خط مقدم اعلام کرد « ما امروز 25 عضو داعش را کشتیم که اغلب عرب خارجی بودند که از جمله می توان به دو انگلیسی و دو یمنی اشاره کرد .»
وی افزود: «‌درگیری های پراکنده ادامه دارد و ما ضربه نهایی را فردا وارد خواهیم کرد .»
یک افسر پلیس ضلوعیه اعلام کرد حدود 80 درصد این شهر در دست نیروهای طرفدار دولت است.
ساکنان این شهر و نیروهای عراقی از فرار صدها تکفیری از این شهر خبر دادند.
تکفیری های داعش اوایل این هفته حمله گسترده ای را برای تصرف ضلوعیه شروع کردند اما چند قبیله سنی و همچنین شبه نظامیان شیعه که در کنار ارتش می جنگند این حمله را دفع کردند.
مصطفی ندهوم گفت: « این یک پیروزی بزرگ برای ما است. ما این پیروزی را در حالی به دست آوردیم که قبیله جبور از ابتدای درگیری ها 120 نفر از اعضای خود را از دست داد و حدود 600 نفر از آنها زخمی شدند .»
این پیروزی ارتش مقابل داعش در این شهر در 90 کیلومتری شمال بغداد از عزم جدی مقامات برای حمایت از قبایل سنی مخالف تکفیری ها حکایت دارد.

5252

کد N528134

وبگردی