آفتاب

پانه‌تا: اوباما به توصیه‌های من عمل نکرد

پانه‌تا: اوباما به توصیه‌های من عمل نکرد

وزیر دفاع سابق آمریکا در کتاب جدید خود با تاکید بر این که واشنگتن باید پس از خروج از عراق تعداد اندکی از نیروهایش را در این کشور حفظ می‌کرد، نوشت، دولت اوباما به دلیل میل بیش از حد به خلاصی از جنگ به مساله باقی ماندن نیروهای آمریکایی در عراق بی‌اعتنایی کرده است.

وزیر دفاع سابق آمریکا در کتاب جدید خود با تاکید بر این که واشنگتن باید پس از خروج از عراق تعداد اندکی از نیروهایش را در این کشور حفظ می‌کرد، نوشت، دولت اوباما به دلیل میل بیش از حد به خلاصی از جنگ به مساله باقی ماندن نیروهای آمریکایی در عراق بی‌اعتنایی کرده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از روزنامه دیلی میل، لئون پانه‌تا، وزیر دفاع پیشین آمریکا و رئیس پیشین سازمان سیا در کتاب جدید خود نوشته است: کاخ سفید به حدی مشتاق به خلاصی از جنگ عراق بود که مشاوران اوباما به جای آن که تلاش کنند تا یک توافق امضا شود و سربازان پس از سال 2011 به طور قانونی در عراق بمانند، وی را به سمت خارج ساختن همه سربازان آمریکایی از عراق بردند.

لئون پانه‌تا که نخستین رئیس سازمان سیا در دوران ریاست‌جمهوری اول اوباما و دومین وزیر دفاع وی بود، در کتاب خاطراتش تحت نام «نبردهای ارزشمند: خاطرات رهبری در جنگ و صلح» می‌نویسد: حلقه نزدیک به اوباما فوریت انعقاد توافق با نوری المالکی، نخست وزیر سابق عراق را درک نمی‌کردند.

پانه تا اظهار داشت: کاخ سفید به دلیل نارضایتی من مذاکرات را هماهنگ کرد اما هرگز به طور واقعی آن‌ را رهبری نکرد و موجب شد که وزارتخانه‌های دفاع و امور خارجه مذاکرات را بدون حمایت فعالانه رئیس جمهور به پیش ببرند.

به گفته پانه‌تا، نوری المالکی تاکید کرده بود که پارلمان عراق باید چنین توافقی را مورد بحث قرار داده و تصویب کند. این موجب شد که توافق در برزخ قرار گرفته و کاخ سفید منفعل باشد؛ در حالی که رهبران همه گروه‌های درگیر در عراق می‌خواستند آمریکا در عراق به شکلی باقی بماند تا به مقابله با افراط گران فرصت طلب کمک کند.

وی در ادامه نوشت: تا امروز اعتقادم این بوده که حضور کم سربازان آمریکایی در عراق می‌توانست ارتش عراق را به طور موثر مشاوره دهد که چگونه با احیای القاعده و خشونت‌های فرقه‌ای که عراق را در بر گرفته بودند، برخورد کند.

روز پنج‌شنبه جن ساکی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا به خبرنگاران گفت: واشنگتن در آن زمان شرایط لازم برای باقی نگاه داشتن سربازان در عراق را نداشت.

وی گفت: دولت آمریکا مطمئنا متعهد بود به این که هر کاری که بتواند انجام دهد شرایط مورد نیاز باقی نگاه داشتن نیروها در عراق را برقرار سازد. آشکار است که ما نتوانستیم این کار را انجام دهیم.

با این وجود، پانه‌تا بر خلاف این گفته، اظهار می‌دارد که دولت آمریکا می‌توانست از اهرم کمک‌های مالی بازسازی عراق علیه نوری المالکی استفاده کند.

پانه‌تا خاطرنشان ساخت: آن‌گونه که به رئیس‌جمهور و دیگر مقامات گفته بودم، نگرانی من این بود که اگر عراق چند تکه شود، به پناهگاه جدیدی برای تروریست‌ها تبدیل می‌شود تا برای حمله به آمریکا دسیسه‌چینی کنند.

پانه‌تا نوشت: من به طور علنی و خصوصی از حضور نیروی کوچکی در عراق که به تامین آموزش و امنیت برای ارتش عراق بپردازد، حمایت کردم اما با وجود آن که فرماندهان ارتش و رئیس ستاد مشترک در عراق نیز با این مساله موافق بودند، تیم رئیس جمهور در کاخ سفید مقاومت کردند و اختلافات در مواردی بالا گرفت.

وی افزود: کسانی که در طرف ما بودند، این دیدگاه را داشتند که کاخ سفید آن قدر مشتاق به خلاص شدن از عراق است که فقط می‌خواهد از عراق خارج شود؛ به جای آن که درگیر تمهیداتی شود که منافع و نفوذ ما را حفظ کند.

پانه‌تا همچنین خاطر نشان ساخت که وی و دیگر اعضای تیم امنیت ملی اوباما در سال 2012 از وی خواسته بودند گروه‌های شورشی میانه‌روی سوری را مسلح کند اما اوباما همه این توصیه‌ها را رد کرد.

پانه‌تا همچنین گفت که معتقد است که اگر در پایان سال 2011 خروج سربازان آمریکایی از عراق به طور تمام و کمال انجام نمی‌شد، «ما اهرم بیشتری علیه دولت عراق داشتیم».

انتهای پیام

کد N527862

وبگردی