آفتاب

پیشتازی روسف در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری برزیل

پیشتازی روسف در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری برزیل

نتایج یک نظرسنجی نشان داد، رئیس‌جمهوری برزیل در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری روز یکشنبه در این کشور از رقیبان خود پیش افتاده و همچنین به احتمال زیاد در دور دوم این انتخابات مجددا به عنوان رئیس‌جمهور انتخاب خواهد شد.

نتایج یک نظرسنجی نشان داد، رئیس‌جمهوری برزیل در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری روز یکشنبه در این کشور از رقیبان خود پیش افتاده و همچنین به احتمال زیاد در دور دوم این انتخابات مجددا به عنوان رئیس‌جمهور انتخاب خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری رویترز، این نظر سنجی همچنین نشان داد، رقیبان اصلی دیلما روسف، رئیس جمهوری برزیل در انتخابات ریاست جمهوری آینده با آرایی تقریبا مساوی در جایگاه دوم قرارخواهد گرفت.

مارینا سیلوا، کاندیدای حامی محیط زیست در انتخابات ریاست جمهوری برزیل که رقیب اصلی روسف است براساس نظر سنجی جدیدی که شرکت "دیتا فولا" انجام داده تنها با سه درصد رای از کاندیدای میانه رو یعنی "آئسیو نوس" ، پیش است و در جایگاه دوم قرار دارد.

این تقریبا یک برابری آماری به حساب می‌آید زیرا در محدوده حاشیه خطای نظرسنجی قرار می‌گیرد.

همچنین بر اساس این نظرسنجی دیلما روسف در صورتی که آرای باطله و سفید کنار گذاشته شود 47 درصد رای در دور نخست به دست می‌آورد به این معنی که سه درصد با پیروزی قاطع در دور اول فاصله دارد.

در صورتیکه هیچ کاندیدایی در انتخابات ریاست جمهوری برزیل اکثریت 50 درصدی در دور اول را کسب نکند انتخابات در 26 اکتبر به دور دوم کشیده شده و دو کاندیدای اول به رقابت می‌پردازند.

افزایش اقبال روسف در این انتخابات باعث نگرانی بازارهای برزیل و همچنین سرمایه گذارانی که امید به تغییر دولت دارند، شده است. برخی از آنها سیاست‌های مداخله جویانه روسف را عامل رکود اقتصاد برزیل به عنوان بزرگترین کشور آمریکای لاتین می‌دانند.

علاوه بر نظرسنجی دیتا فولا یک نظرسنجی دیگر از سوی موسسه آی باپ نشان می‌دهد که روسف در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری با 7 درصد رای بیشتر بر سیلوا پیروز خواهد شد.

هر دو نظرسنجی نشان می‌دهد دیلما روسف در دور نخست میزان برتری خود بر سیلوا را افزایش داده و به 16 درصد رسانده است.

بر این اساس روسف در دور نخست 40 درصد آرا و سیلوا 24 درصد از آرا را کسب خواهند کرد.

نوس کاندیدای مورد علاقه بازار که از زمان ورود سیلوا به رقابت‌ در جایگاه سوم قرار گرفته در این نظرسنجی یک درصد رای بیشتر به دست آورده و 21 درصد از آرا را به خود اختصاص داده است و اکنون شانس مبارزه برای رسیدن به دور دوم را دارد.

این نظرسنجی تعیین می‌کند که سیلوا به روند از دست دادن آرای خود از زمان اوج محبوبیتش در اواخر ماه اوت ادامه می‌دهد.

میزان محبوبیت سیلوا هنگامی که پس از کشته شدن کاندیدای اصلی حزب سیاسی متعلق به وی در حادثه سقوط هواپیما وارد رقابت‌های انتخاباتی شد، بسیار بالا بود و در آن زمان آرای وی 10 درصد بر میزان آرای روسف برتری داشت.

پس از آنکه روسف سیاست‌های حامی بازار وی را تهدیدی علیه فقرای برزیل خواند و قابلیت مدیریت وی را زیر سوال برد، سیلوا با کاهش محبوبیت مواجه شد.

پنج شنبه شب در آخرین مناظره ریاست جمهوری کاندیداهای انتخابات سیلوا و نوس از روسف به سبب فساد در شرکت نفت دولتی برزیل انتقاد کردند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، در این مناظره کاندیداهای اصلی ریاست جمهوری حملات شدیدی را علیه یکدیگر انجام دادند. روسف بارها در خصوص مسئله پرونده‌های فساد که باعث دردسر حزب کارگران شده است، مورد سوال قرار گرفت.

مارینا سیلوا که رقیب اصلی روسف است از آنچه که انفعال روسف خواند انتقاد کرد و گفت: اتفاقاتی که در خصوص فساد رخ می‌دهد وضعیت حادی را به وجود آورده‌اند. مقامات اقدامات کافی برای ریشه کن کردن فساد انجام نداده‌اند و همواره این جواب به ماداده شده که ما از این فسادها اطلاعی نداشتیم. در دولت من ما برای مبارزه با فساد در درجه اول فاسدان را منصوب نخواهیم کرد.

پس از آن روسف در پاسخ به این انتقادات گفت که در دولت بارها با فساد مبارزه کرده و در این راستا چند تن از وزرای دولتش را که در سال نخست ریاست جمهوری متهم بودند، برکنار کرده است.

وی تصریح کرد: هیچ دولتی بیشتر از دولت من با فساد مبارزه نکرده است و من بر هیچ چیز سرپوش نگذاشته‌ام. اگر این پرونده‌های فساد امروز کشف می‌شود به این دلیل است که ما با فساد مبارزه کردیم.

انتهای پیام

کد N527653

وبگردی