آفتاب

استقبال ویتنام از لغو بخشی از تحریم‌های تسلیحاتی آمریکا علیه این کشور

استقبال ویتنام از لغو بخشی از تحریم‌های تسلیحاتی آمریکا علیه این کشور

در حالی که دولت آمریکا اعلام کرد بخشی از ممنوعیت‌های فروش سلاح‌های کشنده به ویتنام برداشته شده،‌ دولت ویتنام امروز (جمعه) با استقبال از این تصمیم دولت آمریکا گفت که این به نفع هر دو کشور خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، روز پنجشنبه دولت آمریکا اعلام کرد بخشی از تحریم تسلیحاتی ویتنام را لغو می‌کند؛ با این هدف که به ویتنام کمک کند در دریای چین جنوبی در مقابل "جسارتهای فزاینده چین" از خود دفاع کند.

وزارت امور خارجه ویتنام امروز در بیانیه‌ای گفت: دولت این کشور از هر اقدامی که با هدف بهبود شراکت ویتنام با آمریکا انجام شود استقبال می‌کند.

جن ساکی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا به خبرنگاران گفت واشنگتن اکنون اجازه می‌دهد «قابلیتهای امنیتی کشنده در دریا» به ویتنام فروخته شده و تجسسهای موردی توسط این کشور انجام شود.

مقامات آمریکایی اظهار داشتند این سلاح‌ها هم شامل کشتی و هم شامل ادوات هوایی به ویژه برای گارد ساحلی ویتنام می‌شوند.

پس از آنکه در پایان جنگ ویتنام کمونیستها در این کشور به قدرت رسیدند آمریکا دیگر اجازه ارسال سلاح کشنده به این کشور را نداد و آن را تحریم تسلیحاتی کرد. تحریم تسلیحاتی ویتنام در سال 1984 فروش سلاح به این کشور را از بابت نگرانی برای سابقه حقوق بشر این کشور ممنوع کرد.

مقامات آمریکایی اکنون می‌گویند کاهش این تحریم علیه ویتنام تصدیق کننده اقدامات هانوی برای تقویت حقوق بشر به ویژه مساله آزادی 11 زندانی سیاسی در سال جاری میلادی و بهبود آزادی مذهبی است.

در سال 1995 و با گذشت 20 سال از پایان جنگ ویتنام روابط آمریکا با این کشور عادی شد. واشنگتن پیش تر در سال 2006 فروش سلاح‌های غیرکشنده به ویتنام را تایید کرد و از آن زمان تا کنون روابط دو کشور به ویژه با تمرکز دولت اوباما بر فعالیت بیشتر آمریکا در آسیا بهبود یافته است.

به رغم آنکه دو حزب کمونیست ویتنام و چین روابط برادرانه‌ای دارند اما طی یک سال گذشته روابط دو کشور به دلیل فعالیتهای حفاری نفتی چین در نزدیکی چند جزیره مورد مناقشه بین دو طرف دچار تنش شده است.

انتهای پیام

کد N527492

وبگردی