آفتاب
سودان کاردار لیبی را احضار کرد؛

کشته شدن ده‌ها تن در درگیری‌های لیبی

کشته شدن ده‌ها تن در درگیری‌های لیبی

در پی اظهارات یکی از اعضای منسوب به "ارتش ملی لیبی" که خارطوم را به حمایت از شبه نظامیان در لیبی متهم کرده بود، دولت سودان کاردار لیبی در خارطوم را احضار کرد. این در حالی است که درگیری‌های شدید میان نیروهای "انقلابیون بنغازی" و نیروهای خلیفه حفتر ده‌ها کشته بر جای گذاشته است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از شبکه خبری اسکای نیوز عربی، وزارت خارجه سودان کاردار سفارت لیبی در خارطوم را به خاطر اظهارات یکی از اعضای منسوب «ارتش ملی لیبی» در رسانه‌ها که خارطوم را به حمایت از تندروها در لیبی متهم کرده بود، احضار کرد تا مراتب اعتراض خود را به وی اعلام کند.

وزارت خارجه سودان در بیانیه‌ای رسمی بار دیگر حمایت این کشور از گروه‌های لیبی طی درگیری‌های اخیر میان آن‌ها را تکذیب و اعلام کرد که خارطوم با تمامی طرف‌ها به یک صورت برخورد می‌کند و آماده میانجی گری برای حل مشکلات میان تمامی طرف‌ها در لیبی است.

کاردار لیبی نیز از این اظهارات ابراز تاسف کرد و گفت: این اظهارات واقعی نیست و پیامدهای منفی را بر روابط محکم میان سودان و لیبی می‌گذارد.

وی بر تمایل دولت لیبی برای تحکیم روابط دو جانبه میان دو کشور تاکید و از موضع سودان که از انقلاب لیبی و مردم این کشور حمایت می‌کند، قدردانی کرد.

کاردار لیبی در خارطوم همچنین از اقدام دولت سودان برای به رسمیت شناختن مشروعیت پارلمان منتخب در طبرق قدردانی کرد.

در همین راستا شورای امنیت بار دیگر تهدید کرد که به اعمال تحریم علیه لیبیایی‌هایی که به امنیت و صلح در لیبی لطمه وارد می‌کنند، می‌پردازد و از جمله این تحریم‌ها بلوکه کردن دارایی‌ها و ممنوع السفر شدن است.

شورای امنیت همچنین در بیانیه‌ای حمایت خود را از تلاش‌های صورت گرفته برای حل اختلافات میان طرف‌های لیبی از طریق مذاکرات فراگیر اعلام کرد و از همگان خواست تا خشونت را کنار گذاشته و برای حل مشکلات در روند سیاسی کشور اقدام کنند.

شورای امنیت در این بیانیه از دیدار اخیر برناردینو، لیون، فرستاده ویژه سازمان ملل با نمایندگان تحریم کننده پارلمان جدید نیز استقبال کرد.

از سوی دیگر خبرنگار الجزیره در لیبی به نقل از منابعی در شورای انقلابیون بنغازی اعلام کرد که نیروهای وابسته به این شورا روز پنجشنبه چهار عملیات انتحاری در منطقه بنینا در بنغازی انجام دادند. یکی از این عملیات‌ها که ایست بازرسی وابسته به نیروهای خلیفه حفتر،‌ فرمانده سابق نیروهای زمینی ارتش ملی لیبی را هدف قرار داده بود موجب کشته شدن حدود 50 تن از نیروهای حفتر شد.

نیروهای شورای انقلابیون بنغازی روز پنجشنبه درگیری‌های شدیدی را با نیروهای خلیفه حفتر آغاز کردند و در این درگیری‌ها 33 تن کشته و چندین تن دیگر زخمی شدند.

محمد حجازی، سخنگوی ارتش ملی لیبی نیز اعلام کرد که درگیری‌ها با گروه «انصار الشریعه» و شبه نظامیان شورای انقلابیون بنغازی همچنان ادامه دارد. وی ضمن تکذیب ورود افراد مسلح به فرودگاه نظامی بنینا اعلام کرد که جنگنده‌های ارتش لیبی پایگاه‌های وابسته به شبه نظامیان را در مناطقی از بنغازی هدف قرار دادند.

انتهای پیام

کد N527486

وبگردی