آفتاب

استقبال واشنگتن و پاریس از مداخله نظامی ترکیه در عراق و سوریه

استقبال واشنگتن و پاریس از مداخله نظامی ترکیه در عراق و سوریه

آمریکا و فرانسه از موافقت پارلمان ترکیه برای مداخله نظامی و "مقابله با داعش در عراق و سوریه" استقبال کردند. این در حالی است که ایران اعلام کرد که هرگونه مداخله نظامی ترکیه اوضاع موجود در عراق و سوریه را پیچیده‌تر خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، جن ساکی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که واشنگتن از این تصمیم ترکیه برای مداخله نظامی در عراق و سوریه استقبال می‌کند.

وی افزود: ما درخصوص چگونگی تقویت همکاری خود برای مقابله با گروه تروریستی داعش در عراق و سوریه با مقامات بلند پایه ترکیه‌ای مذاکراتی داشتیم که این مذاکرات همچنان ادامه خواهد داشت و ما خواهان تقویت این همکاری‌ها هستیم.

همزمان، چاک هاگل،‌ وزیر دفاع آمریکا موافقت پارلمان ترکیه در این خصوص را "تحولی بسیار مثبت" خواند.

هاگل درخصوص امکان همکاری آمریکا با ترکیه برای ایجاد یک منطقه حائل در شمال سوریه به منظور "حمایت از آوارگان سوری و حفاظت از ترکیه" اعلام کرد که "آمریکا برای چنین اقدامی برنامه ریزی نمی‌کند".

از سوی دیگر، ژان ایو لودریان، وزیر دفاع فرانسه موافقت پارلمان ترکیه برای مداخله نظامی در عراق و سوریه را "یک خبر بسیار مثبت" خواند و افزود: بیشتر کشورهای همسایه عراق و سوریه در حال حاضر به ائتلاف پیوسته‌اند و پیوستن ترکیه به این ائتلاف خبر خوشحال کننده‌ای است.

این در حالی است که در واکنش به این تصمیم پارلمان ترکیه، محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران اعلام کرد که مداخله نظامی ترکیه در عراق و سوریه اوضاع خاورمیانه را پیچیده‌تر خواهد کرد.

ظریف در تماس تلفنی با مولود چاوش اوغلو، همتای ترکیه‌ای خود نسبت به این روشی که برای مبارزه با تروریسم توسط ترکیه انتخاب شده است، ابراز نگرانی کرد.

وی تاکید کرد که در اوضاع کنونی، تمام کشورهای منطقه باید با مسئولیت پذیری عمل کرده و مانع وخیم تر شدن اوضاع شوند.

انتهای پیام

کد N527347

وبگردی