آفتاب

رییس اجرایی هنگ‌کنگ اولتیماتوم مخالفان را نپذیرفت

رییس اجرایی هنگ‌کنگ اولتیماتوم مخالفان را نپذیرفت

رییس اجرایی هنگ کنگ با درخواست مخالفان حامی دموکراسی در این کشور مبنی بر استعفای خود تا روز جمعه مخالفت کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری رویترز، لیونگ چون یینگ، رییس اجرایی هنگ کنگ که از سوی چین انتخاب شده است، در پاسخ به اولتیماتوم مخالفان جهت کناره گیری از قدرت اعلام کرد که به این مسئله تن نخواهد داد.

معترضان پیش از این اعلام کرده بودند در صورت عدم کناره گیری لیونگ چون یینگ از قدرت ساختمان‌های دولتی را مسدود یا اشغال خواهند کرد و پلیس نیز نسبت به عواقب این اقدام هشدار داده بود.

رییس اجرایی (فرماندار) هنگ کنگ دقایقی پیش از پایان زمان اولتیماتوم خود به خبرنگاران اعلام کرد که "کری لم" معاون وی به زودی با دانشجویان دیدار خواهد کرد تا درخصوص اصلاحات سیاسی بحث و گفت و گو کنند. اما از ارائه بازه زمانی این دیدار خودداری کرد.

طی هفته گذشته خیابان‌های هنگ کنگ شاهد تظاهرات دهها هزار تن بوده است که خواستار دموکراسی کامل از جمله سیستم رای گیری آزاد در سال 2017 هنگام انتخاب رهبر جدید خود هستند. شمار تظاهرکنندگان پس از استفاده پلیس از اسپری فلفل، گاز اشک آور و باتوم به منظور توقف تظاهرات در یکشنبه گذشته کم شد. در همین حال که رهبر هنگ کنگ پیشنهاد مذاکره با مخالفان را داده است اما چین مخالفت قطعی خود را با مخالفان و برگزاری انتخابات کاملا آزاد در این کشور اعلام کرده است.

روزنامه خلق، روزنامه رسمی چین در گزارش صفحه اول خود در امروز جمعه نوشت: برای چند روز متوالی برخی اقدام به ایجاد مشکلاتی در هنگ کنگ کردند که از آن جمله می‌توان به برپا کردن تجمع‌های غیر قانونی به نام «حق رای عمومی واقعی» اشاره کرد.

این روزنامه در ادامه نوشت که چنین اقداماتی علنا قانون اولیه، قانون هنگ کنگ و حاکمیت قانون را نقض کرده و محکوم به شکست است.

در همین حال هزاران تن از تظاهرکنندگان در پی این اولتیماتوم اقدام به تجمع در خارج از دفتر لیونگ کردند اما پس از مشاهده مقاومت وی، سرخورده شدند به طوری که شمار آنها صبح جمعه کاهش پیدا کرد.

آنها قصد دارند که پس از دو روز تعطیلات روز ملی در این کشور به سر کار بازگردند.

انتهای پیام

کد N527305

وبگردی