آفتاب
نشریه دیپلمات

ایران و روسیه امکان حضور نیروهای ناتو در خزر را از بین بردند

ایران و روسیه امکان حضور نیروهای ناتو در خزر را از بین بردند

نشریه دیپلمات در گزارشی نوشت: روسیه و ایران در نشست کشورهای حاشیه خزر به طور متفق‌القول هرگونه امکان حضور نیروهای نظامی خارجی در خزر را از بین بردند.

نشریه دیپلمات در گزارشی نوشت: روسیه و ایران در نشست کشورهای حاشیه خزر به طور متفق‌القول هرگونه امکان حضور نیروهای نظامی خارجی در خزر را از بین بردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، نشریه دیپلمات در گزارش خود با اشاره به نشست اخیر سران کشورهای حاشیه دریای خزر شامل روسیه، ایران، آذربایجان، قزاقستان و ترکمنستان نوشت: پنج کشور حاشیه دریای خزر در 29سپتامبر یک اطلاعیه سیاسی را امضاء کردند که در آن اصول اولیه برقراری ثبات و امنیت مشخص وتایید شده است که تنها این پنج کشور حق دارند در دریایی خزر نیروی نظامی مستقرکنند.

ایران و روسیه در این نشست به طور متفق‌القول با خط بطلان کشیدن روی حضور نیروهای نظامی خارجی در این منطقه هرگونه امکان استقرار نیروهای ناتو در خزر را از بین بردند.

مقامات ایرانی در این‌باره گفته‌اند که در میان اعضای کشورهای حاشیه خزرکه خود قادر به تامین امنیت این دریا هستند این اتفاق نظر وجود دارد که نیروهای نظامی هیچ کشور خارجی نباید وارد این منطقه شود.

به نوشته دیپلمات، این تصمیم در حالی اتخاذ شده است که ایران و روسیه در روباط‌شان با غرب تنش‌های زیادی را تجربه و احساس می‌کنند حضور نیروهای نظامی خارجی می‌تواند تهدیداتی به همراه داشته باشد.

بر اساس این گزارش، ایران هم‌اکنون در حال انجام مذاکرات با گروه موسوم به 1+5 شامل روسیه، چین،‌امریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان است تا بتواند به اختلافات بر سر برنامه‌ هسته‌ای‌اش پایان دهد. از زمان روی کارآمدن حسن روحانی رئیس جمهور این کشور در سال 2013 دو طرف تلاش کرده‌اند تا به راه حلی جامع برای حل این مساله برسند.

از طرفی دیگر، کشورهای شوروی سابق که در حاشیه خزر قرار دارند، به ویژه آذربایجان همکاری‌های خود با آمریکا و اروپا در زمینه‌های امنیتی و انرژی را افزایش داده‌اند.

آذربایجان به دلیل ذخایر گاز ونفت فراوانش به یک هم پیمان استراتژیک اروپا در منطقه تبدیل شده است.

نشریه دیپلمات در ادامه به اظهارات ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه پرداخت که گفته بود نشست اخیر سران کشورهای حاشیه خزر علیرغم وجود مسائل حل نشده سازنده بود و توافقاتی برسر وضعیت حقوقی دریای خزر حاصل شد. اما با توجه به اصول و حدود دریای خزر اگر چه هنوز نامشخص است دست کم نیروهای ناتو نمی‌توانند در آب‌های خزر حضور داشته باشند.

انتهای پیام

کد N526727

وبگردی