آفتاب
مرور؛

سیاست در هفته‌ای که گذشت

سیاست در هفته‌ای که گذشت

حوزه سیاست در هفته ای که گذشت بسیار پرخبر بود، از بازگشت سفر رئیس جمهور از اجلاس نیویورک و اجلاس سران کشورهای حاشیه دریای خزر تا دیدار دبیرشورای امنیت ملی با بشار اسد و سیدحسن نصرالله و افزایش مدت زمان خدمت سربازی به 24 ماه و سوال ملی از چهار وزیر.

به گزارش مهر، برخی از تیترهای مهم خبری حوزه سیاست در هفته گذشته به شرح زیر بوده است:

پایان سفر یک هفته‌ای رئیس جمهور به دو قاره
رئیس جمهور کشورمان پس از سفر یک هفته‌ای به دو اجلاس در نیویورک و آستاراخان شامگاه دوشنبه وارد فرودگاه مهرآباد تهران شد. حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان شامگاه امشب پس از سفر یک هفته‌ای به نیویورک و آستاراخان به کشور بازگشت.

رئیس جمهور و هیات همراه روز سه شنبه 31 شهریورماه به منظور شرکت در شصت و نهمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک رفت و پس از 6 روز رایزنی‌های فشرده با مقامات دیگر کشورها، صبح یکشنبه نیویورک را به مقصد آستاراخان در روسیه ترک کرد تا در چهارمین اجلاس سران کشورهای حاشیه دریای خزر شرکت کند.

سخنرانی در اجلاس سران کشورهای حاشیه دریای خزر و امضای اسناد، دیدار با رئیس جمهور روسیه، دیدار با رئیس جمهور آذربایجان و مصاحبه با شبكه تلویزیونی راشاتودی از جمله برنامه‌های این سفر دو روزه بود.

روحانی همچنین در جمع ایرانیان آستراخان كه در محل رزیدانس كنسولگری جمهوری اسلامی ایران حضور داشتند حاضر شد و با آنان دقایقی گفت و گو كرد.

امضای بیانیه و ۳ سند همکاری بین کشورهای ساحلی دریای خزر
سران و مقامات کشورهای ساحلی دریای خزر یک بیانیه مشترک و ۳ سند همکاری امضا کردند.  روسای جمهوری ایران، روسیه، قزاقستان، ترکمنستان و آذربایجان روز دوشنبه در پایان چهارمین نشست سران کشورهای ساحلی خزر بیانیه مشترک همکاری کشورهای ساحلی خزر را امضا کردند.

پیش از امضای این بیانیه 3 سند همکاری بین این کشورها شامل موافقت‌نامه همکاری در زمینه آب و هواشناسی دریای خزر، موافقت‌نامه هشدار و مبارزه با حوادث غیرمترقبه در دریای خزر و موافقت‌نامه حفاظت از محیط زیست دریای خزر از سوی وزرای مربوطه امضاء شد.

دعوت از "احمد زی" برای سفر به ایران
معاون اجرایی رئیس جمهور، که مراسم تحلیف رئیس‌جمهور جدید افغانستان شرکت کرد ضمن اعلام حمایت ایران از دولت وحدت ملی در افغانستان، در مورد سفرش به این کشور، گفت: در این سفر از آقایان کرزای، احمد زی و عبدالله برای سفر به ایران دعوت شدند.

محمد شریعتمداری، معاون اجرایی رئیس جمهور گفت: در این دیدارها مسئولان کشور افغانستان ضمن تقاضای ابلاغ سلام و تهیت به محضر رهبر معظم انقلاب و همچنین ریاست جمهوری، از نقش سازنده ایران در تحقق این شرایط و تفاهم سیاسی بدست آمده در افغانستان  قدردانی کرده و همچنین از اینکه ایران طی سال های متمادی در دردها و رنج های ملت افغانستان همواره در کنارشان بوده است، تشکر کردند.

فعلا سفر به عربستان در برنامه‌های رئیس جمهور تعریف نشده است
سخنگوی دولت در خصوص آخرین وضعیت مذاکرات هسته‌ای گفت: هر یک از طرفین مذاکره کننده گروه 1+5 تحلیل و برداشت خود را از مذاکرات دارد و قطعا تیم مذاکره هسته‎ای ایران تا تحقق همه خواسته‌های ایران این راه را ادامه می دهد و اگر این حقوق تحقق پیدا نکند قطعا نه نتیجه مذاکرات برای ما مقبول است و نه سرعت آن قابل پذیرش.

وی در خصوص سفر رئیس جمهور به عربستان افزود: سفر به عربستان در برنامه های رئیس جمهور تعریف نشده اما این اگر این اتفاق بیافتد اطلاع رسانی می‌کنیم.

خدمت وظیفه سربازی 24 ماه شد
جانشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح با بیان اینکه از سال آینده مدت زمان سربازی 24 ماه می شود، گفت: فوتبالیست هایی که کارت های جعلی معافیت ارائه کرده اند با ارفاق ستاد کل می توانند با حقوق سربازی در تیم های نظامی فوتبال بازی کنند.

سردار موسی کمالی حانشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح امروز ظهر طی نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به قوانین جدید پیرامون مدت زمان سربازی از سال آینده، اظهار داشت: به موجب ماده 4 قانون خدمت وظیفه عمومی مصوب سال 90 مجلس مدت خدمت دوره ضرورت سربازی از سال آینده 24 ماه خواهد بود و در صورتی که مشمولان مازاد و یا کمتر از تعداد مورد نیاز باشد ستاد کل نیروهای مسلح می تواند آن را کم یا زیاد کند.

وی گفت: با توجه به کاهش موالید و ضرورت برنامه ریزی جهت افزایش جمعیت کشور و همچنین به منظور تامین بخشی از متخصصین مراکز دولتی مدت خدمت دوره ضرورت برای مشمولین اعزامی سال 94 به بعد 24 ماه تعیین شده است لذا کسانی که تا پایان سال 93 به خدمت اعزام شده یا بشوند مدت خدمت آنان برابر مقررات فعلی خواهد بود.

دیدار شمخانی با بشار اسد؛ تاکید مجدد ایران بر حمایت از سوریه
دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران با رئیس جمهوری سوریه دیدار کرد که در این دیدار، بشار اسد، ضرورت مقابله با اندیشه های تکفیری را مورد تاکید قرار داد.

اسد در این دیدار تاکید کرد اهمیت مقابله با اندیشه های تکفیری افراطی که تروریستها ترویج می کنندو برخی کشورهای منطقه ای آن را پوشش و مورد حمایت قرار می دهند، کمتر از مبارزه با تروریستهایی که به کشتار و ویرانگری و نابودی میراث تاریخی و تمدن ملتها در هر نقطه ای که وارد می شوند، نیست.

اسد تاکید کرد مبارزه با تروریسم از طریق کشورهایی که خود در تشکیل گروههای تروریستی سهیم بودند و به حمایت لجستیکی و مادی از آن پرداختند و تروریسم را در جهان گسترش دادند، امکان ندارد.

سانا گزارش داد در دیدار بشار اسد و شمخانی، روابط نزدیک و حسنه دو کشور دوست و برادر و اهمیت ادامه و تقویت همکاری راهبردی موجود میان آنها که پایه اساسی در دفاع از منافع دو ملت و تمام ملتهای منطقه در مقابله با چالشهای پیش رو به ویژه خطر گسترش تروریسم تکفیری مورد بررسی قرار گرفت، تروریسم تکفیری تمام کشورهای دور و نزدیک را تهدید می کند.

دیدار با سید حسن نصرالله
علی شمخانی همچنین در لبنان با  سید حسن نصرالله دبیرکل جنبش حزب الله لبنان دیدار و گفت وگوکرد.

شمخانی در این دیدار با تجلیل از نقش ارزنده حزب الله در دفاع از امنیت و ثبات در لبنان اظهار داشت: بی شک جامعه لبنان همواره مدیون مجاهدت کم نظیر وقهرمانانه جوانان رشید حزب الله در مبارزه پیشگیرانه با تهدید تروریسم تکفیری خواهد بود.

وی هوشمندی و رویکرد راهبردی حزب الله در مشارکت و مدیریت تهدیدات پیش روی جامعه لبنان را در نفوذ و موفقیت رو به افزایش حزب الله در تحولات این کشور، تعیین کننده دانست.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی، خاطرنشان کرد: اعتماد مردم لبنان به مسئولان و اقدامات حزب الله اصلی ترین سرمایه ای است که ضامن توسعه نقش و کارکرد حزب الله به عنوان وزنه تعادل در محیط سیاسی و امنیتی لبنان است.

سید حسن نصرالله دبیرکل جنبش حزب الله نیز در این ملاقات با اشاره به تهدیدات کم سابقه و پیچیده ای که موجودیت و ثبات منطقه را مورد هجوم قرار داده است، اظهارداشت: اولویت حزب الله در حوزه مقابله با تهدیدات، تروریسم تکفیری و جلوگیری از انتقال بحران و ناامنی به جامعه لبنان وحفظ و تقویت ثبات و وحدت ملی این کشور است.

وی با قدردانی از حمایت مستمر جمهوری اسلامی ایران از جریان مقاومت و مبارزه با تروریسم افزود: مقابله با تهدیدات فزاینده تروریسم تکفیری نیازمند اقدامات غیرنمایشی و همچنین اجتناب از رفتارهای دوگانه و مشکوک است.

پاسخ ایران به اظهارات بی اساس نخست وزیر رژیم صهیونیستی
نماینده کشورمان در سازمان ملل تآکید کرد:  نخست وزیر رژیم صهیونیستی امیدوار است بتواند با اجرای نمایشی در مجمع عمومی بار دیگر علیه کشورهای مسلمان جنگ زرگری براه بیاندازد و مسلمانان را با ادعاهای بی اساس به گروه داعش مرتبط کند.

کارشناس نمایندگی کشورمان در پاسخ خود که در صحن مجمع عمومی این سازمان قرائت شد اظهار داشت : سخنان نخست وزیر این رژیم همراه با اتهامات بی اساس علیه جمهوری اسلامی ایران و اساسا با هدف حمله به دیگران برای توجیه جنایاتی است که اخیرا این رژیم علیه غیرنظامیان فلسطینی انجام داده است . وی سعی مذبوحانه ای کرد تا دستان این رژیم را از حمام خونی که اخیرا در پیش چشم جهانیان ایجاد کرد ، بشوید. نخست وزیر این رژیم امیدوار است بتواند با اجرای نمایشی در مجمع عمومی بار دیگر علیه کشورهای مسلمان جنگ زرگری براه بیاندازد و مسلمانان را با ادعاهای بی اساس به گروه داعش مرتبط کند و مذبوحانه تلاش می کند برای رسیدن به هدف خود به ایران هراسی و اسلام هراسی متوسل شود.

سوال سه نماینده مجلس از سه وزیر دولت اعلام وصول شد
عضو هیأت رئیسه مجلس سوال3 نفر از نمایندگان مجلس درباره علت لغو ممیزی در نشر کتاب، عدم نظارت کافی بر شرکت های زیر مجموعه وزارت تعاون و عدم اخذ حقوق حقابه دریاچه  هامون را اعلام وصول کرد.

ضرغام صادقی در پایان نشست علنی روز چهارشنبه مجلس شورای اسلامی، موارد اعلام وصول سوال نمایندگان از مسئولان اجرایی کشور را قرائت کرد.

بر این اساس سوال ملی سید ناصر موسوی لارگانی نماینده مردم فلاورجان در مجلس از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره علت اصرار بر لغو ممیزی در نشر کتاب اعلام وصول شد.

علاوه بر این سوال ملی شوهانی نماینده مردم ایلام در مجلس از وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره عدم نظارت کافی بر شرکت های زیر مجموعه این وزارتخانه نیز اعلام وصول گردید.

همچنین سوال شهریاری نماینده مردم زاهدان از وزیر امور خارجه درباره وضعیت اخذ حقوق حقابه دریاچه هامون نیز اعلام وصول شد.

همچنین براساس این گزارش خسروی نماینده مردم سمنان از سوال خود از وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره عدم اجرای بند 100 ماده واحده قانون بودجه سال 90 و همچنین عدم پرداخت حق بیمه کارگران ساختمانی انصراف داد.

سوال ملی 5 نماینده وزیر اطلاعات را به مجلس کشید
در جلسه علنی روز سه شنبه مجلس شورای اسلامی سوال ملی 5 نماینده از وزیر اطلاعات درباره انتشار مذاکرات بین وزیر اطلاعات و معاونین وی در مجلس در برخی رسانه ها از سوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شد.

ماموریت شبانه‌روزی پهپادها در مرزهای کشور
فرمانده نیروی زمینی سپاه با بیان اینکه آمادگی هرگونه پاسخگویی به تعرض دشمنان در نقاط مختلف به‌ویژه در شمال غرب و جنوب شرق کشور را داریم، گفت: پهپادهای ما هم‌اکنون در جنوب شرق ماموریت‌های شبانه‌روزی انجام داده و به‌طور مستمر در حال رصد هرگونه تحرکی هستند.
سردار محمد پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه در حاشیه تست تسلیحات جدید این نیرو با حضور در جمع خبرنگاران گفت: با توجه به اینکه انقلاب اسلامی، استکبار جهانی را دشمن درجه یک خود می‌داند آمادگی پاسخگویی به هرگونه تعرض دشمنان در نقاط مختلف به‌ویژه در شمال غرب و جنوب شرق کشور را دارد.

فرمانده نیروی زمینی سپاه ادامه داد: پهپادهای ما هم‌اکنون در جنوب شرق ماموریت‌های شبانه‌روزی انجام می‌دهند و پهپادهای شناسایی به‌طور مستمر در جنوب شرق در حال رصد هرگونه تحرکی هستند.
سردار پاکپور در پایان به اقدام منفعلانه تروریست‌های جیش‌الظلم مبنی بر حمله به یک پاسگاه در سراوان اشاره کرد و گفت: ملت ایران نگران چنین اتفاقاتی نباشند؛ چراکه این گروهک‌های تروریستی هیچ عقبه‌ای ندارند.

 

کد N526626

وبگردی