آفتاب
پربیننده های علم و فناوری در یک هفته

 بهره برداری از اولين نرم افزار فيلترينگ هوشمند/ زنگ خطر خشکسالی برای نیمی از کشور

 بهره برداری از اولين نرم افزار فيلترينگ هوشمند/ زنگ خطر خشکسالی برای نیمی از کشور

پربینده اخبار علم و فناوری در هفته ای که گذشت به بهره برداری از اولين نرم افزار فيلترينگ هوشمند در كشور، اعلام استانهایی که در وضعیت هشدار خشکسالی قرار دارند، از بین بردن ریزگردها با یک دستگاه تصفیه هوا تولید داخل، آزمایش تلویزیون اینترنتی در 7 استان و ارائه پهنای باند رایگان به طراحان نرم‌افزار موبایل اختصاص داشت.

تلویزیون اینترنتی در 7 استان آزمایش شد

به گزارش خبرنگار مهر، شرکت مخابرات ایران در آستانه‌ اخذ مجوز نهایی فناوری آی‌پی‌مدیا از سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديویي، از معرفی این سرویس در نمایشگاه تله کام خبر داد و اعلام کرد: از جمله خدمات فناوری جدید آی‌پی‌مدیا ، بهره‌مندی از برنامه‌های زنده‌ تلویزیون و رادیو به همراه آرشیو گسترده‌ای از فیلم و سریال، قابلیت ماشین زمان (با دسترسی به برنامه‌های پخش‌شده تا 12 سال قبل)، اپلیکیشن‌های کاربردی و ... به شیوه تعاملی است که اکنون این سامانه در 7 استان تهران، یزد، اصفهان، قزوین، گلستان، خراسان رضوی و آذربایجان شرقی به شکل آزمایشی راه‌اندازی شده است و ارائه خدمات آن در سراسر کشور با پایان نصب تجهیزات فنی مورد نیاز، امکان‌پذیر خواهد شد.

دیده شدن چراغ راهنمایی رانندگی در مریخ !

مریخ نورد کنجکاوی پیچیده ترین کاوشگر سازمان فضایی امریکا (ناسا) در روزهای اخیر تصویر عجیبی از سیاره مریخ به زمین مخابره کرد تا تعجب زمینیان را برانگیزد. در تصویری که توسط دوربین علمی  "MastCam" کنجکاوی گرفته شده بود، یک جسم عجیب بر سطح ترک خورده سیاره مریخ دیده می شد که این شی عجیب شبیه چراغ راهنمایی و رانندگی بود و تمامی کاربران نیز چنین نظری داشتند.

پهنای باند رایگان به طراحان نرم‌افزار موبایل اختصاص می یابد

عضو کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه اینترنتی از قول وزارت ارتباطات برای حمایت از شبکه های اجتماعی موبایلی بومی خبر داد و گفت: وزارت ارتباطات در آخرین جلسه کارگروه تعیین مصادیق، برنامه های خود برای توسعه شبکه های اجتماعی بومی را اعلام کرد.

حجت الاسلام محمدرضا آقامیری با اشاره به موضوعات مطرح شده در آخرین جلسه کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه رایانه ای گفت: در این جلسه موضوعاتی پیرامون فیلترینگ شبکه های اجتماعی موبایلی همچون وایبر و واتس اپ مطرح نشد اما وزارت ارتباطات برنامه های خود برای توسعه شبکه های اجتماعی داخلی موبایل را مطرح کرد. براساس اعلام نماینده این وزارتخانه در کارگروه تعیین مصادیق فیلترینگ، قرار است چند شبکه اجتماعی مبتنی بر موبایل که با تکیه بر توان بومی ایجاد شده اند توسعه یابد تا کاربران ایرانی برای رفع نیاز خود از این شبکه ها بهره ببرند و با ارائه پهنای باند رایگان از طراحان نرم افزارهای موبایلی حمایت شود.

پنج محقق برتر ایرانی در جمع 20 کشور برتر رتبه بندی اسکوپوس

رئیس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری با اشاره به رتبه نوزدهم ایران در رشته های مهندسی در پایگاه اطلاعاتی استنادی اسکوپوس گفت: پنج پژوهشگر برتر ایرانی در رشته مهندسی در این رتبه بندی حضور دارند.

دکتر جعفر مهراد با اعلام این خبر افزود: پنج پژوهشگر برتر رشته مهندسی به ترتیب عبارت اند از داوود دومیری گنجی، استاد گروه مهندسی مکانیک از دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، مهدی دهقان، استاد ریاضیات کاربردی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، مسعود سلیمانی، استاد دانشگاه تربیت مدرس، محمد علی شکرگزار، استاد بانک سلولی ایران و ریاض خراط، استاد دانشگاه صنعتی نفت.

اولين نرم افزار فيلترينگ هوشمند در كشور بهره برداری شد

مرکز ملی فضای مجازی از بهره برداری اولین نرم افزار فیلترینگ هوشمند کشور خبر داد که از جمله مشخصات آن تشخيص هوشمند محتواي درخواست شده كاربر است كه سرعت و گستره صفحات پالايش شده را افزايش مي دهد و با كاهش نرخ خطا، كاربر سريع تر و دقيق تر به محتواي مفيد مورد نياز خود دست پيدا مي كند.

به منظور بهره گيري از خدمات مفيد شبكه جهاني اينترنت و برنامه ريزي براي صيانت از آسيب هاي ناشي از آن، با حمايت مركز ملي فضايي مجازي از طرح هاي علمي دانشگاهي، سيستم فيلترينگ هوشمند تصوير، فيلم و متن در موضوعات اخلاقي به بهره برداري رسيد که از مشخصه هاي اين طرح، تشخيص هوشمند محتواي درخواست شده كاربر است كه سرعت و گستره صفحات پالايش شده را افزايش مي دهد و با كاهش نرخ خطا، كاربر سريع تر و دقيق تر به محتواي مفيد مورد نياز خود دست پيدا مي كند.

استانهایی که در وضعیت هشدار خشکسالی قرار دارند

قائم مقام توسعه فناوری آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری با اشاره به کانونهای اصلی خشکسالی در ایران بر بکارگیری فناوری برای رفع این معضل طبیعی تاکید کرد و به تشریح جزئیات 10 دوره خشکسالی در ایران، استانها و شهرهایی که بیشترین وضعیت خشکسالی را دارند پرداخت.

فرود شریفی با اشاره به جزئیات 10 دوره خشکسالی که در ایران روی داده است اظهار داشت: گستره خشکسالی در استان فارس در بازه زمانی 9 ماهه 93-92 در شهرستانهای شمالی استان نمایان شده است و بیشترین شدت خشکسالی مربوط به شهرستان اقلید است؛ در حالیکه در دوره مشابه سال گذشته (نه ماهه سال آبی 92-91) گستره خشکسالی شهرستانهای جنوبی استان را فرا گرفته بوده و شهرستانهای فسا و زرین دشت در آن مقطع زمانی از بیشترین شدت خشکسالی برخوردار بوده اند. نکته قابل توجه اینکه استانهای تهران، قم، البرز، خراسان شمالی، رضوی، سمنان،اردبیل، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و قزوین در این بازه زمانی (93-92) در وضعیت خشکسالی هستند و نیز استانهای گلستان، کردستان، مرکزی، خراسان جنوبی و یزد با توجه به مقادیر SPI  در 9 ماهه منتهی به خردادماه سال آبی 93-92 در وضعیت هشدار قرار گرفته اند.

ساخت دستگاه تصفیه هوا با قابلیت از بین بردن ریزگردها

یک محقق ایرانی موفق به ساخت دستگاهی شد که می تواند برای تصفیه هوا ریزگردها را از بین ببرد. این نوآوری تاثیر زیادی در افزایش سلامت مردم و حفاظت از محیط زیست دارد. سید رضا شخص امام پور مبدع دستگاه تهویه هوا با قابلیت از بین برندگی ریز گردها (افشانا) گفت: اختراع ما تاثیر زیادی در افزایش سلامت مردم دارد و حفاظت از محیط زیست و افزایش درجه پاکی را نیز به همراه دارد.

شارژ خودروهای ایرانی در منزل با یک فناوری جدید

رئیس گروه توسعه فناوری نانو و کربن پژوهشگاه صنعت نفت گفت: اکنون در فکر آن هستیم تا فناوری ANG را در خانه ها به تولید برسانیم تا خودروها به جای CNG از ANG خانگی خودروی خود را شارژ کنند.

علی مراد رشیدی با بیان اینکه ما در جهت افزایش ارزش افزوده و تجاری سازی تکنولوژی ها فعالیت می کنیم، اظهار داشت: از همان سال های ابتدایی طرح های ملی در صنعت نفت را براساس تکنولوژی های صنعت نفت پیگیری کرده ایم و زیر ساخت های مورد نیاز برای اجرایی شدن آنها را ایجاد کرده ایم.اکنون این طرح ها زیرساخت های نانویی شان ایجاد شده و هدف ما استفاده در صنعت نفت بوده است که به دستاوردهایی در این زمینه رسیده ایم.

ایران تا 4 سال آینده انسان به فضا می‌فرستد

قائم مقام سازمان فضایی ایران از اعزام انسان به فضا تا چهار سال آینده و آغاز مطالعه برای ساخت تلسکوپ فضایی شبیه تلسکوپ هابل خبر داد.

حمید فاضلی در آستانه هفته فضا گفت: مقدمات اعزام انسان به فضا آغاز شده است و به احتمال زیاد امسال موجود زنده با کپسول فضایی تولید داخل به زیر مدار می فرستیم و پس از آن برنامه های برای اعزام انسان به زیر مدار زمین برای 4 سال آینده به اجرا درخواهد آمد.

به گفته وی کپسول فضایی ایران چیزی شبیه کپسول فضایی سایوز و شنزو چینی خواهد بود.

کد N526469

وبگردی