آفتاب

شهرک‌سازی‌های اسرائیل و ایران موضوعات اصلی نشست اوباما - نتانیاهو در کاخ سفید

شهرک‌سازی‌های اسرائیل و ایران موضوعات اصلی نشست اوباما - نتانیاهو در کاخ سفید

نگرانی آمریکا از شهرک‌سازی‌های اسراییل و خشم تل آویو از دیپلماسی هسته‌ای آمریکا با ایران، محور مذاکرات اوباما ونتانیاهو در کاخ سفید بود.

نگرانی آمریکا از شهرک‌سازی‌های اسراییل و خشم تل آویو از دیپلماسی هسته‌ای آمریکا با ایران، محور مذاکرات اوباما ونتانیاهو در کاخ سفید بود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی ساعتی پس از سخنرانی‌اش در مجمع عمومی سازمان ملل برای دیداری 90 دقیقه‌ای به کاخ سفید رفت.

کاخ سفید رسماً از اسرائیل به دلیل طرح ساخت 2600 واحد مسکونی جدید در شرق بیت‌المقدس انتقاد کرد.

نتانیاهو نیز به خبرنگاران گفت که اسرائیل نسبت به مذاکرات مستقیم میان ایران و قدرت‌های جهانی بسیار نگران است.

اوباما با تأکید بر رابطه غیر قابل شکست اسرائیل و آمریکا سعی کرد اختلافات دو طرف بر سر مسائل کلیدی را کم‌اهمیت نشان دهد.

جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید گفت: واشنگتن نسبت به گزارش‌های دولت اسرائیل از پیشرفت طرح‌هایش در شهرک‌سازی در مناطق حساس شرق بیت‌المقدس ابراز نگرانی کرده است.

وی گفت: اسرائیل با انجام این پروژه پیام بسیار مشکل‌سازی را ارائه کرده و این اقدامات با هدف اسرائیل در انجام مذاکرات درخصوص توافق وضعیت نهایی با فلسطینیان تناقض دارد.

ارنست گفت: این تحولات فقط محکومیت گسترده بین‌المللی را به دنبال دارد و اسرائیل را از متحدان نزدیکش دور می‌کند. این اقدام همچنین جو موجود نه تنها با فلسطینیان بلکه با دیگر کشورهای عربی که نتانیاهو خواستار روابط با آنهاست را مسموم می‌کند.

به گفته ارنست، اوباما در دیدارش با نتانیاهو در کاخ سفید تمامی این نگرانی‌ها را مطرح کرده است. قبل از آغاز مذاکرات نتانیاهو بر استراتژی آمریکا در قبال برنامه هسته‌ای ایران دست گذاشت و هنگامی که کنار اوباما نشست، گفت: ایران به دنبال معامله‌ایست که بتواند تحریم‌ها را لغو کند چیزی که شما به سختی بر روی آن کار کردید تا بتوانید برنامه هسته‌ای ایران را ازرسیدن به حد نهایی‌اش مهار کنید. من امیدوارم تحت رهبری شما این اتفاق رخ ندهد.

حد نهایی برنامه هسته‌ای ایران به گفته نتانیاهو رسیدن ایران به مواد و تکنولوژی ساخت تسلیحات هسته‌ای است.

اوباما همچنین گفت که خواهان مذاکره با نتانیاهو درباره بازسازی غزه می‌باشد. رئیس‌جمهور آمریکا گفت: ما باید راهی برای تغییر وضعیت کنونی پیدا کنیم تا هم شهروندان اسرائیلی در امان باشند و هم شاهد تراژدی کشته شدن کودکان فلسطینی نباشیم.

نتانیاهو همچنین از کمپین اوباما علیه داعش در سوریه و عراق حمایت کرد اما بار دیگر ادعای مذبوحانه خود را تکرار کرده و گفت تلاش‌ها برای ممانعت از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای باید در اولویت قرار گیرد.

انتهای پیام

کد N526430

وبگردی