آفتاب

فلسطین به دنبال تصویب قطعنامه در شورای امنیت

فلسطین به دنبال تصویب قطعنامه در شورای امنیت

وزیر خارجه فلسطین تاکید کرد که گروه کشورهای عربی در سازمان ملل قرار است پیش‌نویس قطعنامه ای فلسطینی در خصوص عقب نشینی رژیم صهیونیستی از اراضی اشغالی را در شورای امنیت مطرح کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ریاض مالکی، وزیر خارجه فلسطین تصریح کرد: پس از رایزنی و گفت‌وگو با گروه کشورهای عربی سازمان ملل، کشورهای عربی تصمیم گرفتند پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی فلسطینیان برای پایان اشغالگری رژیم صهیونیستی در اراضی اشغالی را در شورای امنیت مطرح کنند.

مالکی افزود: از آنجایی که اردن نماینده گروه کشورهای عربی در سازمان ملل است، ظرف مدت 3 هفته آینده پیش نویس این قطعنامه را به شورای امنیت ارائه خواهد داد.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین، وی خاطر نشان کرد که کشورهای عربی اصلاحاتی بسیار جزئی بر پیش‌نویس قطعنامه فلسطینیان وارد کرده اند و این قطعنامه قرار است قبل از طرح نهایی در شورای امنیت به گروه های اروپایی، آفریقایی، آمریکای لاتین و جنبش غیر متعهدها در سازمان ملل ارائه شود.

وزیر خارجه فلسطین اظهار داشت که این ماه آرژانتین ریاست شورای امنیت را بر عهده دارد و همین مساله می تواند به ارائه این طرح در سازمان ملل کمک کند.

ریاض مالکی اظهار داشت: پس از رایزنی‌هایی که انجام خواهد شد مشخص می شود که می توانیم 9 رای موافق برای ارائه پیش نویس قطعنامه پیشنهادی خود به شورای امنیت بدست آوریم یا نه.

وی همچنین تاکید کرد: وزارت خارجه فلسطین پیشنهادهای تازه ای به محمود عباس در خصوص عضویت در برخی سازمان ها و قطعنامه های بین المللی ارائه داده است و ما هم اکنون در تلاش برای امضای معاهده رم و عضویت در دادگاه کیفری بین المللی هستیم.

مالکی تصریح کرد: هر کشوری که از پیش نویس قطعنامه فلسطینیان حمایت نکند، بدین معنی است که مخالف راه حل تشکیل دو دولت است و از ادامه اشغالگری در اراضی فلسطینی حمایت می کند.

وی گفت: قطعنامه مذکور علیه هیچ طرفی نیست بلکه به این سبب قصد ارائه آن به شورای امنیت را داریم که تمامی راه ها به روی راه حل تشکیل دو دولت بسته شده و موجودیت فلسطینیان به سبب ادامه شهرک‌سازی صهیونیستی به خطر افتاده و هم اکنون جمعیت شهرک نشینان در کرانه باختری و قدس شرقی به 600 هزار تن رسیده است.

مالکی در پایان افزود: هدف ما تعیین جدولی زمانی برای پایان اشغالگری در سرزمین فلسطین است.

در همین راستا، پیش‌تر محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین اعلام کرد، چنانچه تلاش‌هایش در شورای امنیت برای تعیین جدول زمانی برای پایان اشغال‌گری‌های اسرائیل در اراضی فلسطینی شکست بخورد، به دادگاه کیفری بین‌المللی خواهد پیوست.

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در دیدار با تعدادی از خبرنگاران و نویسندگان در دفترش در رام‌الله گفت: مسئولان فلسطینی تلاش خود در شورای امنیت آغاز کرده‌اند تا فلسطینی‌ها کشور خود را در چارچوب مرزهای 1967 به پایتختی قدس شرقی تشکیل دهند.

وی افزود: مسئولان فلسطینی می‌خواهند یک سقف زمانی برای پایان اشغال‌گری‌های اسرائیل تعیین شود. حال این مدت می‌تواند یک سال، دو سال یا سه‌ سال باشد و آن‌ها سپس مستقیما به مذاکرات نهایی بپردازند.

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین عنوان داشت: اوضاع بسیار متشنج است و نمی‌توانیم از تصمیم رفتن به شورای امنیت صرف‌نظر کنیم.

وی اعلام کرد که تشکیلات خودگردان فلسطین به سه هفته زمان نیاز دارد تا چنین پیش‌نویسی را به شورای امنیت تقدیم کند اما مشخص نکرد که آیا تشکیلات خودگردان می‌تواند 9 رای لازم را برای تقدیم این پیش‌نویس به شورای امنیت به‌ دست آورد یا خیر.

انتهای پیام

کد N526352

وبگردی