آفتاب

کاراجیچ: من دوست واقعی مسلمانان بودم

کاراجیچ: من دوست واقعی مسلمانان بودم

رهبر سابق صرب‌های بوسنی امروز (چهارشنبه) همزمان با ارایه بیانیه نهایی خود در دادگاه‌ جنایات جنگی مربوط به جنگ یوگسلاوی گفت: من دوست واقعی مسلمانان بوسنی بودم. در این دادگاه تمامی مردم صرب و نه فقط من محاکمه می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، رادوان کاراجیچ، رهبر سابق صرب‌های بوسنی در جنگ دهه 90 بالکان، رهبری نیروهای صرب را برعهده داشت و به خاطر نسل‌کشی، جرایم جنگی و ارتکاب جنایت علیه بشریت متهم شده اگرچه این اتهامات را رد می‌کند.

کاراجیچ تاکید کرد: من دوست مسلمانان بودم اما همه اینها توسط دادستان‌ها مخفی نگه داشته شد.

کاراجیچ 69 ساله در دادگاه لاهه به قضات گفت: امروز نه فقط من بلکه تمام صرب‌ها محاکمه می‌شوند من حقیقت را می‌دانم و دادستان‌ها هم از آن مطلع هستند اما آن‌ها تلاش می‌کنند تا دادگاه را منحرف کنند.

این مرد یکی از مغز متفکرهای پاکسازی قومی در جریان جنگ بوسنی بود که بیش از 100 هزار کشته و 2.2 میلیون نفر بی‌خانمان برجای گذاشت.

حکم نهایی این دادگاهی احتمالاً تا پایان 2015 اعلام نخواهد شد.

کاراجیچ با وجود اینکه مدعی بیگناهی است اما از قربانیان جرایم و جنایات جنگی دهه 90 در بوسنی به‌ویژه سربرنیتا عذرخواهی کرد و گفت که به عنوان رئیس‌جمهور وقت مسئولیت این جنایات را به عهده می‌گیرد.

وی در روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه 10 ساعت زمان دارد تا در پیشگاه دادگاه لاهه به قضات پاسخ دهد و از خود دفاع کند که به گفته وکیلش یک نقطه عطف در پرونده موکلش محسوب می‌شود.

انتهای پیام

کد N526154

وبگردی