آفتاب
وزیر ارتباطات در جمع خبرنگاران:

راه‌حل معضل استفاده از شبکه‌های اجتماعی تولید شبکه‌های داخلی است/ اختلاف سلیقه میان مسئولان در مسدود کردن است و نه محتوای مجرمانه

راه‌حل معضل استفاده از شبکه‌های اجتماعی تولید شبکه‌های داخلی است/ اختلاف سلیقه میان مسئولان در مسدود کردن است و نه محتوای مجرمانه

وزیر ارتباطات با بیان اینکه جلوگیری از محتوای مجرمانه در شبکه‌های اجتماعی مسدود کردن آنها نیست گفت: راه حل اصلی ایجاد شبکه‌های اجتماعی داخلی توسط دانشگاهیان و بخش خصوصی است.

به گزارش خبرنگار مهر، محمود واعظی در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران درخصوص پیوست فرهنگی گفت: پیوست فرهنگی در ارتباط با فعالیت های فضای مجازی مورد نیاز است، به همین دلیل از سال گذشته یک کارگروهی تشکیل شده است و کار پیوست فرهنگی در این کارگروه نهایی شد و ما آن را برای دبیرخانه شورای عالی فضای مجازی فرستادیم که قسمت قابل توجهی از آن نهایی شده است.

وی افزود: در مورد بندهای اقتصادی و امنیتی این پیوست اختلاف نظرهایی وجود داشت، لذا این جلسات به درازا کشید و الان با همان اختلاف نظر آماده شده است تا در شورای عالی مجازی به تصویب برسد.

واعظی همچنین درخصوص شبکه های اجتماعی گفت: اعتقاد ما بر این است از همه ابزارهایی که وجود دارد استفاده مفید انجام شود و اعضای آن شبکه به محتوای مجرمانه توجه داشته باشند و این از نظر ما به عنوان دولت مورد حمایت است و فکر می‌کنیم ابزارهای جدید ارزان قیمت می‌تواند در اختیار مردم قرار گیرد و مردم از آن استفاده کنند.

وی ادامه داد: در خیلی از کشورها این وزارت ارتباطات است که مانع اصلی استفاده از این ابزارها و شبکه های اجتماعی می‌شود چرا که درآمد وزارتخانه را به شدت کاهش می‌دهد ولی دولت از ابتدای امر مبنایش بر این بود که این شبکه ها و ابزارها مورد استفاده مردم قرار گیرد اما از مردم خواهش کردیم و خواهیم کرد که تلاش کنند فرهنگ استفاده از شبکه های اجتماعی را رعایت کنند.

وی ادامه داد: مسائلی که موجب مخدوش شدن عفت عمومی و اخلاق اجتماعی می شود در این ابزارها استفاده نشود و خود مردم تلاش کنند که به یکدیگر تذکر دهند تا فضای این شبکه‌ها سالم باشد چراکه یک طرف شبکه‌ها شما کاربران هستید و طرف دیگر کسانی هستند که دارند می‌بینند و از اینجور مسائل راضی نیستند.

وزیر ارتباطات همچنین درخصوص مسدود شدن شبکه های اجتماعی گفت: ما از نظر فنی و تکنولوژی بررسی‌هایی که کردیم متوجه شدیم آنقدر تعداد این شبکه‌ها زیاد است که مسدود کردن آنها راه حل نیست لذا همواره از دانشگاه‌ها و بخش های خصوصی خواسته‌ایم که شبکه‌های اجتماعی در داخل کشور ایجاد کنند چراکه شبکه‌های داخلی مزیت‌هایی دارد که بالا رفتن سرعت یکی از آن مزیت ها است.

وی با بیان اینکه تا قبل از اینکه در داخل کشور شبکه های اجتماعی درست نکرده ایم استفاده از شبکه های فعلی را ممنوع نمی کنیم گفت: وقتی شما از یک شبکه اجتماعی استفاده می کنید که میزبانی اش در خارج است عملا تمام اطلاعات در سرور آنها قرار می گیرد و انواع استفاده ها انجام می شود و همواره از مردم خواهش می کنیم که استفاده هایتان به طوری باشد که دیگران کمتر بهره برداری کنند.

وی همچنین درخصوص نامه اژه ای به وزارت ارتباطات گفت: همواره میان ما با دیگر قوا تعامل بسیار نزدیکی وجود داشته است و بعضی از مسائل فرهنگی و اجتماعی دغدغه هر سه قوه است و این تعامل وجود دارد که ما با کمک همدیگر مشکلات را حل کنیم.

وی همچنین در واکنش به اینکه برخی از رسانه ها خبر از قول سه ماهه وزیر ارتباطات داده بودند گفت: من چنین قولی را به خاطر نمی آورم و ما به دنبال این هستیم که محتوای مجرمانه در فضای مجازی از بین برود.

وی ادامه داد: فیلتر آنچه که عفت عمومی را خدشه دار می کند و اخلاق عمومی را به چالش می کشد و به نوعی ضد دین و ضد امنیت کشور است کسی مخالف آن نیست و همه اعضای دولت ، قوه قضاییه و مجلس نیز بر آن اتفاق نظر دارند و خود خانواده ها و مردم ایران نیز چنین چیزی را می پسندند اما آن چیزی که اختلاف سلیقه است این است که ما می گوییم با بستن دو سه تا شبکه اجتماعی مسئله حل نمی شود چراکه در آن فعالیت های مثبتی هم می شود.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه پس از بسته شدن وی چت پس از 48 ساعت بعد 2 میلیون و خورده ای از کاربران اقدام به فیلترشکن کرده اند و شبکه هایی که وجود داشت اما مورد استفاده قرار نمی گرفت مانند وایبر استفاده شد بنابراین این راه حل ها، راه حل اصلی نیست راه حل این است که شبکه های اجتماعی داخلی داشته باشیم.

وی گفت: در خصوص تشکیل شبکه های اجتماعی با بخش های دانشگاهی و خصوصی صحبت هایی شده است که آنان این شبکه را درست کنند تا مردم آرامش داشته باشند که این شبکه ها نیز در اختیار خودشان است.

وی خاطرنشان کرد: اختلاف سلیقه در میان مسئولین در مورد مسدود کردن است وگرنه در مورد محتوای مجرمانه اختلاف نظری وجود ندارد.

ادامه دارد...

کد N526017

وبگردی