آفتاب

اجرای نخستین طرح پژوهشی طولی مداخله‌یی جامع سلامت کشور آغاز شد

اجرای نخستین طرح پژوهشی طولی مداخله‌یی جامع سلامت کشور آغاز شد

اجرای نخستین طرح طولی – مداخله‌یی جامع سلامت کشور برای ارتقای سلامت مادران، کودکان، نوجوانان و جوانان کشور - از دوران جنینی و پیش از تولد کودک تا پس از تولد و تا سن 18 سالگی کودک - توسط دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی آغاز شد.

به گزارش سرویس پژوهشی ایسنا، اجرای این طرح که می تواند الگوی مناسبی برای مراکز تحقیقاتی و سیاستگذاران سلامت کشور باشد با طراحی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، مشارکت اداره کل سلامت شهرداری تهران و همکاری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، وزارت بهداشت و سازمان بهزیستی کشور از اول مهرماه جاری در منطقه 11 تهران آغاز شد.

دکتر حسین ملک افضلی از بنیانگذاران شبکه بهداشت و درمان کشور و مشاور و راهنمای علمی و اجرایی این طرح با اعلام این مطلب افزود: نزدیک به 50 سال کار تحقیقاتی، مدیریتی و مشاوره های داخلی و بین المللی داشتم و همیشه با تدوین و اجرای طرح هایی روبه رو بودم که بیشتر به بعد سلامت جسمی می پرداخت و طرحی با این وسعت که ارائه خدمات درزمینه سلامت روان و بخصوص سلامت اجتماعی در طول زمان داشته باشد، تاکنون نداشته ایم.

وی ادامه داد: هم اکنون کشور با ریشه کنی یا کنترل بیماریهای واگیردار از این مشکلات عبور کرده ولی با توجه به وجود آسیب های اجتماعی در جامعه و نگرانی خانواده ها که آسیب های اجتماعی به خصوص «اعتیاد» را مهمترین مشکل اجتماعی خود می دانند، اجرای این طرح که در سلامت نسل آینده نقش خواهد داشت ، بسیار حائز اهمیت است.

ملک افضلی اظهارداشت: این طرح ، کودک و والدین او را از قبل دوران جنینی کودک، در دوران جنینی و بعد از تولد، مرحله به مرحله تا سن 18 سالگی کودک، تحت خدمات مشاوره پزشکی، مشاوره خانوادگی و اجتماعی ، قرار می دهد و درصورت لزوم، خدمات پزشکی و توانبخشی مورد نیاز را بصورت رایگان و یا با کمترین هزینه ، ارائه می دهد.

وی افزود: در قالب اجرای فاز اول این طرح ، حدود 16 خدمت در سه بعد سلامت جسمی ، سلامت روانی و سلامت اجتماعی ، به مادرانی که تصمیم به بارداری دارند یا در سه ماهه اول بارداری هستند تا زمانی که فرزند خود را به دنیا آورند، و پس از آن ، به کودک متولد شده ، تا قبل از آغاز تحصیلات ابتدایی (شش سالگی تمام )، ارائه می شود.

ملک افضلی با اشاره به اینکه، اجرای این طرح تا 18 سالگی کودکی که از این مادران باردار به دنیا می آید، ادامه خواهد داشت، افزود: طراحی و اجرای این طرح توسط دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی نیز با هدف تقویت ابعاد سلامت اجتماعی و سلامت روانی در نظر گرفته شد. چون این دانشگاه با نگرش پرداختن به سلامت اجتماعی و سلامت روانی و وجود گروههای آموزشی بسیار قوی در این زمینه، نسبت به دانشگاههای دیگر ارجحیت داشت.

وی، دلیل انتخاب منطقه 11 تهران برای اجرای این طرح را وجود مرکز خدمات جامع توانبخشی و پزشکی اخوان در این منطقه به عنوان مجری طرح ذکر کرد و افزود: با توجه به اینکه این مرکز تحت پوشش دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی است و دارای کادری مجرب از تمامی تخصص های مورد نیاز است و نزدیکی خانواده های داوطلب برای ورود به این طرح و استفاده از خدمات طرح و مرکز مجری، مهم بود، این منطقه را برای اجرای طرح طولی – مداخله‌یی جامع سلامت کشور برگزیدیم.

ملک افضلی ادامه داد: چون این طرح با بررسی چگونگی مراحل تکامل جنین (قبل از تولد)، آغاز می شود، لذا خانم های ساکن منطقه 11 شهرداری تهران که تصمیم به بارداری دارند و یا در سه ماهه اول بارداری هستند ، از طریق اطلاع رسانی عمومی و یا اطلاع رسانی خانه به خانه توسط خانه های سلامت و سلامت یاران شهرداری این منطقه ، نسبت به اجرای طرح درمنطقه خود آگاهی می یابند.

وی همچنین توضیح داد: نیروهای داوطلب مردمی و سلامت یاران منطقه با ارجاع این مادران باردار به مرکز جامع توانبخشی پزشکی " اخوان " واقع در منطقه ، وضعیت مادر باردار ، با هدف داشتن جنینی سالم و تولد کودکی سالم ، تحت نظر قرار می گیرد.

مشاور و راهنمای این طرح ، خاطرنشان کرد: خدمات مراقبتی که در مرکز اخوان ارائه می شود، علاوه بر مراقبت های جسمی ، شامل تمامی مراقبت های رفتاری ، روانی و اجتماعی خانواده های در انتظار فرزند و کودکان آنان تا پایان شش سالگی می شود.

ملک افضلی با تاکید بر اینکه برای اجرای این طرح به وجود حداقل دو هزار مادر باردار و داوطلب نیاز است، یادآوری کرد: مراقبت های سطح اول این طرح ، به صورت رایگان به مادران ارایه می شود و مابقی خدمات نیز به صورت ویژه ، با تعرفه های مصوب دولتی و در برخی از موارد حتی کمتر از نرخ های دولتی محاسبه خواهند شد.

وی افزود: چون اجرای این طرح علاوه براینکه یک فعالیت مطالعاتی و علمی است، می تواند الگوی مناسب بومی شده ای را به مراکز تحقیقاتی و سیاستگذاران سلامت کشور ارائه بدهد، تمامی معاونت های درمان ، آموزش ، توسعه و تحقیقات دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در طراحی و اجرای طرح مشارکت دارند و امیدواریم مادران و خانواده ها بهترین بهره را از اجرای این طرح ببرند.

مشاور طرح بر حمایت علمی و عملی این دانشگاه از اجرای طرح طولی - مداخله‌یی جامع سلامت کشور تاکید کرد و گفت: قشر عظیمی از متخصصان در رشته های زنان، کودکان، ژنتیک، روانشناسان، کارشناسان مشاوره خانواده ، مددکاران اجتماعی و متخصصان توانبخشی و همچنین سلامت یاران و داوطلبان مردمی ومحلی در اجرای این طرح نقش دارند که مطمئنا حاصل اجرای آن، مرحله به مرحله به وزارت بهداشت گزارش داده می شود و از آن طریق مورد استفاده عموم مردم قرار می گیرد.

وی به ویژگی های این طرح طولی – مداخله ای اشاره کرد و افزود: همراه بودن محققان با مجریان و مردم ، همکاری مشترک بین چند مجموعه فعال در حوزه سلامت و همچنین اجرای نظام ارایه خدمات و استفاده از تمامی خدمات در این طرح ، از ویژگی های این طرح منحصربه فرد است.

به گفته ملک افضلی، رویکرد سلامت اجتماعی و روانی ، طولی و زمان بر بودن طرح، مداخله‌یی بودن و ارائه خدمات مورد نیاز در طول اجرای طرح و نوآوری در خدمت با بهترین کیفیت و کمترین هزینه ممکن از دیگر ویژگی های این طرح است.

این محقق پیشکسوت نظام سلامت کشور، پیش بینی کرد که با اجرای طرح طولی – مداخله ای جامع سلامت کشور که در سه فاز، پیش از حاملگی مادر، دوران حاملگی مادرو نوزادی کودک،دوران شیرخوارگی کودک تا هشت سالگی کودک و از سن هشت سالگی کودک تا 18 سالگی وی اجرا می شود، شاخص های بهداشتی و سلامتی حداقل به میزان 30 درصد نسبت به جمعیت مشابه، بهبود می یابد.

وی درباره شاخص هایی که بهبود حداقل 30 درصدی خواهند داشت، گفت: درصد سقط خودبخودی در زمان حاملگی، درصد وزن کمتر از 2500 گرم نوزادان، درصد بعضی از ناهنجاریهای مادرزادی و ژنتیکی و همچنین، درصد کودک آزاری، درصد نوجوانان و جوانان بزهکار، درصد شیوع و بروز اختلالات روانی در سنین مختلف و درصد خشونت خانوادگی از جمله این شاخص ها هستند که در خانواده های وارد شده به طرح، بهبود می یابد.

مرکز خدمات جامع توانبخشی، پزشکی اخوان در تهران، خیابان ولی عصر(عج)، بالاتر از میدان منیریه، نبش خیابان اسدی منش واقع شده است. شماره تلفن این مرکز تخصصی 66408284 می باشد.

انتهای پیام

کد N526000

وبگردی