آفتاب

"ینس استولتنبرگ" امروز به عنوان دبیرکل جدید ناتو معرفی می‌شود

"ینس استولتنبرگ" امروز به عنوان دبیرکل جدید ناتو معرفی می‌شود

سیزدهمین دبیر کل ناتو، ینس استولتنبرگ، نخست‌وزیر سابق نروژ است که به سه دلیل انتخابش باورنکردنی و دور از ذهن به نظر می‌رسد؛ نخست اینکه اقتصاددانی بدون پیشینه دانش دفاعی است، دوم اینکه یک سوسیال دموکرات دارای روابط خوب با روسیه است و سوم اینکه یک اسکاندیناویای سرسخت دیگر نظیر آندرس فوگ راسموسن، دبیر کل سابق ناتو است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه اینترنتی رسمی ناتو، در حقیقت ینس استولتنبرگ کهنه‌کار تضاد فاحشی با راسموسن دارد که یک محافظه‌کار و نخست‌وزیر سابق دانمارک بود توانست بر روسیه فائق آید.

اما برخی از کشورهای شرق اروپا ممکن است نگران این مساله باشند که استولتنبرگ سوسیال دموکرات با روسیه روابط خوبی داشته باشد. البته این نگرانی زیاد نیست.

استولتنبرگ سیاستمداری است که با حقایق به نرمی و انعطاف برخورد می‌کند خواه درباره خروج سربازان ناتو از افغانستان باشد یا درگیری در شرق اروپا. وی همچنین انتخاب آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان برای سمت دبیر کلی ناتو است.

شاید هیچکس به شدت خود نروژی‌ها از شنیدن خبر انتخاب استولتنبرگ به عنوان دبیرکل ناتو شگفت‌زده نشد.

به نظر می‌آید که دبیر کلی استولتنبرگ یک میراث بوده که از پدرش، توروالد، وزیر دفاع و امور خارجه پیشین نروژ که هم‌اکنون 83 سال دارد، به وی ارث رسیده است.

در پی ورود توروالد به حزب کارگر نروژ، پسرش ینس راه متفاوتی را در پیش گرفت و وزیر صنعت و انرژی در سال 1993 شد، پیش از آنکه درسال 1996 وزیر اقتصاد شود.

در سال 2000 و در سن 40 سالگی برای نخستین‌بار نخست‌وزیر این کشور اسکاندیناویایی شد. حزب کارگر وی کمتر از دو سال دوام آورد و محبوبیت وی به خاطر اقداماتش برای ایجاد اصلاحات در زمینه رفاه اجتماعی کاهش یافت.

زمانی که در سال 2005 بار دیگر در این سمت انتخاب شد، رهبری ائتلافی را با چپ‌های سوسیالیست و احزاب میانه بر عهده داشت و باعث شد تا در سال 2009 بار دیگر به سمت نخست‌وزیری برسد.

استولتنبرگ امروز (چهارشنبه) اول اکتبر 2014 دبیرکلی ناتو را بر عهده گرفت و اواخر امروز در نشستی در ناتو شرکت خواهد داشت.

انتهای پیام

کد N525627

وبگردی