آفتاب
با هدف حمایت از پژوهشگران؛

مطالعات پایه و محصولات کاربردی علوم شناختی حمایت می شوند

مطالعات پایه و محصولات کاربردی علوم شناختی حمایت می شوند

ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی با هدف رشد این حوزه و ارتقا جایگاه آن در کشور تشکیل شد تا با ایجاد فرصت‌های مناسب برای محققان ایران در زمینه علوم و فناوری‌های شناختی جایگاه مناسبی را در دنیا کسب کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، به موازات کشورهای پیشرو، توسعه علوم و فناوری‌های شناختی از اولویت‌های ملی در جمهوری اسلامی ایران شناخته شده است و ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در سطح ملی مسئولیت برنامه‌ریزی برای این هدف با ارزش و پر اهمیت ملی و هدایت حمایت‌های لازم از آن را بر عهده دارد.

بر این اساس، برنامه های حمایت پژوهشی ستاد در سه لایه تدوین شده است، حمایت از طرح‌های کلان ملی و گروه‌های با سابقه علمی و پژوهشی متناسب با اولویت‌ها و نیازهای کاربردی این حوزه در لایه اول انجام می‌شود.

حمایت از فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی گروه‌های حوزه‌های علمی مجاور که در قالب پایان‌نامه‌های کارشناسی‌ارشد و یا دکتری به حوزه علوم شناختی وارد شده‌اند در لایه دوم انجام می‌شود البته این مطالعات نیز باید در راستای اولویت‌های ستاد انجام شوند.

همچنین، حمایت از خروجی‌ها و نتایج حاصل از تحقیقات محققان است و در قالب‌ حمایت از تجاری‌سازی و توسعه فناوری، حمایت از انتشار مقالات، حمایت از ثبت اختراع لایه سوم این حمایت‌ها است.

به عبارت دیگر، هدف ستاد در حمایت از طرح های پژوهشی و توسعه فناوری در حوزه علوم و فناوری های شناختی، در سه حوزه خلاصه شده‌ است.

حمایت از مطالعات پایه در زمینه موضوعات روز و مرتبط با مشکلات جامعه که در طولانی مدت امکان رسیدن به توسعه فناوری و کاربرد را داشته باشند، حمایت از طرح های پژوهشی توسعه فناوری که به یک محصول قابل کاربرد برای گروه های هدف در جامعه می انجامد و حمایت از طرح های پژوهشی و توسعه فناوری که زیرساخت برای انجام طرح های دیگر مرتبط و مورد نیاز حوزه را فراهم می‌کند.

لازم به ذکر است، با توجه به ماهیت این حوزه و شرایط کشور، حمایت‌های ستاد به گونه‌ای طراحی شده‌اند که علاوه بر پشتیبانی از فعالیت‌های علمی محققان و استادان متخصص در علوم و فناوری‌های شناختی، موجبات مهاجرت علمی محققان رشته‌های مربوطه نیز فراهم شود.

به علاوه، حمایت از فعالیت‌های ترویجی در حوزه علوم و فناوری‌های شناختی از نظر این ستاد از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. آشنا کردن آحاد جامعه با علوم و فناوری‌های شناختی و دستاوردهای علمی و عملی اصیل آن، زمینه‌ساز افزایش بکارگیری آنها و بالطبع افزایش رفاه فردی و اجتماعی و ارتقای کیفیت زندگی انسان می‌شود. جذب جوانان علاقمند در سطوح مختلف سنی و علمی به تحصیل و فعالیت در این حوزه از دیگر اهداف حمایت از فعالیت‌های ترویجی است.

کد N525621

وبگردی