آفتاب

عجیب‌ترین هیولاهای دریایی+عکس

عجیب‌ترین هیولاهای دریایی+عکس

خلیج استرالیا، سواحل کارائیب و تاسمانی، زیباترین اقیانوس‌های جهان را دارند اما این مکان‌های دیدنی محل سکونت برخی از ترسناک‌ترین و نادرترین مخلوقات نیز هستند.

به گزارش سرویس محیط زیست خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، بستر اقیانوس‌ها که معمولا از چشم انسان مخفی است، قلمروی کریه‌ترین و نادرترین موجودات جهان است. اگرچه بسیاری از این جانوران برای انسان خطری محسوب نمی‌شوند اما برخی از آنها شکارچیان خطرناکی هستند.

در این گزارش به نقل از دیلی میل برخی از این موجودات عجیب و ترسناک که ساکنان دنیای اسرارآمیز اعماق اقیانوس‌ها هستند، معرفی شده‌اند:


- کوسه گابلین (دیو کوسه): یک شکارچی آب‌های عمیق است که دندان‌های بسیار تیزی دارد. خوشبختانه این کوسه خطری برای انسان ندارد و بیشتر از ماهی‌هایی که از کف اقیانوس غذا می‌خورند، تغذیه می‌کند. اگرچه اطلاعات زیادی از این جانورِ گریزان در دست نیست اما اعتقاد بر این است که این کوسه قلمرو وسیعی دارد و از خلیج مکزیک گرفته تا ژاپن مشاهده می‌شود.

- ماهی سرچتری نیشدار: شاید اسم این ماهی خنده دار باشد اما این آبزی کوچک و وحشی با هیچکس شوخی ندارد. این ماهی به داشتن دهان بزرگ و رفتار دفاعی شهرت دارد. این ماهی در کمین طعمه می‌نشیند و ناگهان به طعمه خود که اغلب سخت پوستان هستند حمله می‌کند. این ماهی‌ها بومی کالیفرنیای جنوبی و شبه جزیره «باخا» در غرب مکزیک هستند.

- خرس آبی: سرسخت‌ترین موجود جهان است. این آبزی میکروسکوپی به عنوان یک موجود تک‌سلولی محسوب می‌شود. این جانور می‌تواند در دشوارترین شرایط محیطی نیز دوام بیاورد. خرس آبی می‌تواند 200 سال عمر کند و حتی در سفر به فضا نیز زنده بماند.


- خرچنگ عنکبوتی: جانوری با ظاهر عجیب است. بدن این آبزی از خار پوشیده شده و هشت پا دارد. این خرچنگ همچنین دو دست دراز دارد. خرچنگ عنکبوتی معمولا در شن‌های کف دریا و صخره‌های بستر آب‌های حدفاصل سواحل غربی و جنوبی انگلیس زندگی می‌کند.

- کرم بابیت: این کرم در اقیانوس‌هایی که آب گرم‌تری دارند زندگی می‌کند که می‌تواند تا سه متر رشد کند. با این حال میانگین طول آن‌ها به یک متر می‌رسد. این جانور با فرو رفتن در داخل رسوبات و گل و لای بستر اقیانوس در کمین شکار می‌نشیند و با کمک یکی از پنج آنتن حسگر روی بدن خود، شکار را حس کرده و به آن حمله می‌کند. به دلیل سرعت بالای این کرم در شکار و داشتن دندان‌های بسیار تیز، اغلب قربانیان آنها در حین حمله از وسط به دو نیم می‌شوند.

- خورشیدماهی اقیانوسی: سنگین‌ترین ماهی استخوانی جهان است که وزن آن به بیش از یک تن می‌رسد. خورشیدماهی اقیانوسی بومی آب‌های استوایی است. رژیم غذایی این ماهی را ستاره‌های دریایی تشکیل می‌دهند. این ماهی برای انسان خطری ندارد.


- مارماهی روبانی و خفاش ماهی لب قرمز: گرچه این دو ماهیِ رنگی زیبا به نظر می‌رسند اما هرگز نباید به آنها نزدیک شوید. این مارماهیان در طول عمر خود رنگ و جنسیت خود را تغییر می‌دهند و طول آنها به 130 سانتیمتر می‌رسد. خفاش‌ ماهی‌ها نیز با داشتن باله‌هایی که روی سینه خود دارند به راحتی می‌توانند در کف اقیانوس راه بروند. این ماهی در آب‌های عمیق جزایر گالاپاگوس زندگی می‌کند.


- ماهی ژلانتینی (بلاب ماهی): محال است که این ماهی شکارچی را ندیده باشید. این ماهی در سواحل استرالیا و تاسمانی زندگی می‌کند. بلاب ماهی در یک نظرسنجی که از سوی «انجمن حفاظت از حیوانات زشت»انجام گرفت نیز به عنوان زشت‌ترین حیوان جهان انتخاب شده است.

- ماهی چشم بشکه‌ای: این ماهی که با نام «اسپوک‌فیش» نیز شناخته می‌شود به دلیل داشتن چشمان برجسته و بشکه‌مانند با این نام خوانده می‌شود. این ماهی چهار چشم و یک سر شفاف دارد و می‌توانید مغز آن را به راحتی مشاهده کنید.



انتهای پیام





کد N525327

وبگردی