آفتاب

پیشمرگ‌ها گذرگاه "ربیعه" را از داعش پس گرفتند

پیشمرگ‌ها گذرگاه "ربیعه" را از داعش پس گرفتند

ایسنا نوشت:

نیروهای پیشمرگ کرد به همراه نیروهایی از عشایر در عراق توانستند گذرگاه استراتژیک "ربیعه" را که در مرزهای عراق و سوریه قرار دارد، پس بگیرند.

به گزارش شبکه خبری اسکای نیوز عربی، یک منبع سیاسی کرد اعلام کرد که نیروهای پیشمرگ توانستند در درگیری‌هایی که قبل از بامداد امروز (چهارشنبه) آغاز شد، این گذرگاه استراتژیک را که مهمترین گذرگاه برای عبور و مرور است، تحت کنترل خود درآورد.

یکی از اعضای عشایر در عراق نیز خاطرنشان کرد که عشایر تاثیرگذار "شَمر" که یکی از بزرگترین عشایر در شمال غرب عراق هستند، در جنگ علیه داعش به کردها پیوستند.

عبدالله یاور از اعضای برجسته در عشیره شَمر در مصاحبه با رویترز اعلام کرد که گذرگاه ربیعه کاملاً آزاد شده است و تمام اعضای عشیره شمر در کنار پیشمرگ‌ها می‌جنگند و همکاری کاملی میان آن‌ها وجود دارد.

وی افزود: این همکاری در نتیجه توافق با رئیس اقلیم کردستان است که سه ماه پس از مذاکرات جهت پیوستن به نیروهایی برای جنگ علیه دشمن مشترک منعقد شده است.

مشارکت عشایر در جنگ علیه داعش یک تحول چشم‌گیر به‌شمار می‌آید.

گذرگاه ربیعه در مسیر اتوبان اصلی‌ای قرار دارد که سوریه را به موصل، بزرگترین شهر شمال عراق متصل می‌سازد.

از سوی دیگر، نیروهای دولت عراق اعلام کردند که نیروهای عراقی پس از درگیری‌های با افراد مسلح داعش حدود 80 درصد از مناطق استان دیالی واقع در شمال شرق عراق را تحت کنترل خود درآورده‌اند.

وزارت دفاع عراق با اعلام اینکه حدود 100 تن از اعضای داعش به هلاکت رسیده‌اند و 16 روستا در استان دیالی از حضور آن‌ها پاکسازی شده است، تاکید کرد: جنگنده‌های آمریکایی دست به حملاتی به پایگاه‌های داعش در این استان می‌زنند و ارتش عراق نیز به پاکسازی پایگاه‌هایی که همچنان تحت تصور داعش است ادامه می‌دهد.

از سوی دیگر، نیروهای پیشمرگ از دو منطقه "غیدة" و "سعدة" از توابع شهرستان داقوق در جنوب کرکوک عقب‌نشینی کردند، این در حالی است که پیشمرگ‌ها پیشتر اعلام کرده بودند که این دو منطقه را تحت کنترل خود درآوردند.

پس از عقب‌نشینی نیروهای پیشمرگ، افراد داعش مجدداً این دو منطقه را تحت تصرف خود درآوردند.

آن‌ها همچنین منطقه ینکجه در نزدیکی شهرستان طوزخورماتو در استان صلاح‌الدین واقع در شمال عراق را تحت تصرف خود درآوردند.

از سوی دیگر کاخ سفید اعلام کرد که باراک‌ اوباما رئیس‌جمهوری آمریکا روز سه‌شنبه با مشاوران برجسته خود در امور امنیتی ملی نشستی را برگزار کرد تا استراتژی مقابله با داعش را مورد بررسی قرار دهد.

52261

کد N525249

وبگردی