آفتاب

حمایت ضمنی رییس اجرایی هنگ‌کنگ از حق رای عمومی

حمایت ضمنی رییس اجرایی هنگ‌کنگ از حق رای عمومی

رییس اجرایی هنگ‌کنگ که از سوی چین انتخاب شده، پس از امتناع از دیدار با معترضان حامی دموکراسی علی‌رغم تهدیدهایشان مبنی بر گسترش اعتراضات خیابانی، امروز (چهارشنبه) در مراسم به اهتزاز درآوردن پرچم به مناسبت «روز ملی چین» شرکت کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، لئونگ چان- یینگ، رییس اجرایی هنگ‌کنگ در حالی در مراسم سالروز تأسیس حزب کمونیست چین در سال 1949 میلادی شرکت کرد که صدها معترض پشت موانع ایجاد شده توسط ماموران پلیس فریاد برکناری وی را سر داده و در موقع آغاز مراسم پشت خود را کرده و سکوت کردند.

هلی‌کوپترها با پرچم‌های هنگ‌کنگ و چین بر فراز آسمان این منطقه نیمه‌خودمختار به پرواز درآمدند.

لئونگ چان-یینگ در سخنرانی خود هیچ اشاره‌ مستقیمی به معترضان که به مدت چند روز خیابان‌های سراسر هنگ‌کنگ را مسدود کرده و خواستار اصلاحات دموکراتیک برای نخستین انتخابات مستقیم هنگ‌کنگ در سال 2017 میلادی شده‌اند، نکرد.

وی گفت: قطعاً داشتن حق رای عمومی بهتر از هیچی است. قطعاً بهتر است رییس اجرایی توسط پنج میلیون رای‌دهنده واجد شرایط انتخاب شود تا توسط 1200 تن و قطعا بهتر است تا در پایگاه‌های انتخاباتی رای خود را به صندوق بیندازید تا اینکه در خانه نشسته و از تلویزیون شاهد انداختن رای 1200 تن از اعضای کمیته انتخابات باشید.

همزمان با سخنرانی لئونگ چان-یینگ در جمعی از مقامات عالی رتبه، لئونگ کواک-هانگ، قانون‌گذار حامی دموکراسی پپش از آنکه توسط نیروهای حراست به بیرون برده شود، فریاد برکناری رییس اجرایی هنگ‌کنگ را سر داد.

افزایش اعتراضات توجهات جهانی را به همراه داشته و دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلیس گفته قصد دارد تا سفیر چین را برای این مناقشات احضار کند. وی گفت، مردم هنگ‌کنگ حق دارند تا رهبر خود را خودشان انتخاب کنند.

یکی از معترضان گفت: صادقانه بگویم اگر من یکی از مقامات دولت بودم، نمی‌دانستم که چطور باید این مساله را حل کنم. به نظر من این بن‌بست تا استعفای لئونگ یا تعدادی دیگر از مقامات ارشد ادامه می‌یابد و یا اینکه ارتش با مردم درگیر می‌شود.

در همین حال شی جینپینگ، رئیس‌جمهوری چین در سخنرانی خود در مراسم «روز ملی چین» متعهد شد تا با عزم راسخ از سعادت و ثبات هنگ‌کنگ حفاظت کند.

انتهای پیام

کد N525127

وبگردی