آفتاب
گزارش مهر/

عدم تناسب تجهیزات اطفاء حریق با ساخت سازها/ مهار آتش در برجهایی که در دسترس نیست

عدم تناسب تجهیزات اطفاء حریق با ساخت سازها/ مهار آتش در برجهایی که در دسترس نیست

اردبیل – خبرگزاری مهر: با وجود اینکه شهرداری متولی اصلی مجوز ساخت و سازهای شهری است عدم تناسب مجوزها با امکانات اطفا حریق موجود این مجموعه در اردبیل به یکی از دغدغه های اصلی ساکنان ساختمان های مرتغع تبدیل شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، در حالی ساخت و ساز ساختمان های مرتفع در اردبیل رواج یافته که به امکانات ایمنی از جمله مقابله با آتش سوزی بی توجه بوده و برج های چسبیده به آسمان را در آستانه خطر نگاه داشته است.

از جمله مهمترین دغدغه سکونت در ساختمان های مرتفع خطر آتش سوزی است که با بازرسی ساختمان ها بر اساس یک الگوی از پیش تعیین شده چندان مورد توجه نبوده و فقط وقتی کار از کار گذشت و آژیر آتش نشانی به صدا درآمد این بی توجهی ها عیان می شود.

نردبان های کوتاه برای ساختمان 15 طبقه

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اردبیل در خصوص امکانات آتش نشانی حداکثر نردبان امداد رسانی را هشت طبقه عنوان می کند.

فضیلت ابراهیمی می گوید تا هشت طبقه امداد رسانی داریم و اگر ساختمان بلندتر است سازنده باید تمهیدات ایمنی در ساخت را اندیشیده باشد.

وی در خصوص اعطای مجوز ساخت به برج های 20 و چند طبقه در اردبیل با وجود محدودیت در خدمت رسانی آتش نشانی اضافه کرد: در چنین ساختمان هایی اطفا حریق پیش بینی می شود و اصلا نیازی به دخالت آتش نشانی نیست.

ابراهیمی می گوید تجهیزات ایمنی برج ها برای اطفا حریق کفایت می کند، اما سوال اینجاست که تا چه حد این تجهیزات استاندارد لازم را داراست و متولی نظارت بر استاندارد آن چه دستگاهی است و آیا به غیر از کپسول آتش نشانی اغلب آپارتمان هایی با طبقاتی بالای هشت امکاناتی برای اطفا حریق دارند؟

نبود کپسول آتش نشانی در مدارس

نبود کپسول آتش نشانی در اماکن عمومی و منازل مسکونی یک امر روشن و مبرهن است. ضعف فرهنگ سازی در این خصوص موجب شده کپسول آتش نشانی به عنوان ابزار جدی در نظر ساکنان تلقی نشود و بیشتر جنبه تزئینی داشته باشد جه برسد به سیستم های اطفا حریق هوشمند که به دلیل هزینه گزاف چندان مورد توجه قرار نمی گیرد.

نمونه این خلاء در مدارس استان مشاهده می شود که اخیرا موجب شد مدیر کل نوسازی مدارس استان نسبت به نبود کپسول در مدارس ابراز گله مندی کند.

یاور وحدتی پور تصریح کرد: هم اکنون حدود چهار هزار مدرسه در این استان فعال است که هر کدام از مدارس حداقل به دو کپسول نیازمند است.

وی با بیان اینکه تامین کپسول برای مدارس باید در اولویت های مدیریت بحران استان و کشور باشد، ادامه داد: در این خصوص نیازمند اعتبارات ویژه ملی هستیم که در صورت تخصیص می توان این کمبود را رفع کرد.

قول مساعد تامین کپسول مدارس از سوی مدیریت بحران استانداری عنوان شده است اما این چاره ساز تمامی نیاز موجود نیست وخلا اصلی به قوت خود باقی است.

 125 آتش نشان برای 500 هزار نفر جمعیت

هر چند آتش نشانی با سفارش به تجهیز برج ها درست در مقطعی که ساخت برج های چند منظوره به شدت مورد توجه شهرداری بوده و به صورت پروژه های مشارکتی حمایت می شود وظیفه را بر خود تمام شده می بیند اما در نهایت با بروز حادثه این ماموران آتش نشانی هستند که باید در محل حضور یابند.

به گفته ابراهیمی 125 نیروی عملیاتی آتش نشان در ایستگاه های سطح شهر فعالیت دارند .در عین حال 120 آتش نشان زن و 180 آتش نشان مرد نیز به صورت افتخاری در صورت نیاز در عملیات امدادی حضور می یابند.

مدیر عامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اردبیل در حالی به تجهیزات ایمنی ساختمان های مرتفع اعتقاد دارد که فقط در شش ماهه نخست امسال نیروهای خود را به 532 ماموریت اعزام کرده است.

رقمی که بیانگر وقوع مکرر حوادث آتش سوزی و سایر حوادث در این شهر بوده و با محدود بودن نفرات آتش نشان نیاز به ایمن سازی ساختمان ها را تشدید می کند.

کمبود ایستگاه آتش نشانی در اردبیل

در عین حال کمبود نیرو متصل به کمبود ایستگاه آتش نشانی در شهر است که دست و پای اطفا حریق را بسته است. متناسب با استاندارد ها برای هر 50 هزار نفر جمعیت باید یک ایستگاه آتش نشانی دایر شود و بر این اساس اردبیل باید از 10 ایستگاه آتش نشانی برخوردار باشد.

با این وجود با بهره برداری از یک ایستگاه در سال جاری در مجموع پنج ایستگاه فعال است. شهردار اردبیل اخیرا از پیشرفت مطلوب ایستگاه کوثر و آغاز به کار ایستگاه وحدت گفته و ابراز امیدواری کرده این دو ایستگاه را تا نیمه اول سال آینده به اتمام برساند.

نظر کارشناسان بر این است که شهرداری تا رسیدن به استاندارد باید به تراکم عمودی ساختمان ها نگاه علمی داشته و از اعطای مجوز به به ساختمان های مرتفع خودداری کند. موضوعی که البته اجرا نمی شود.

توقف یا ادامه ساخت برج ها

علاوه بر این استاندار اردبیل طی ماه های گذشته از تراکم بی تناسب با امکانات موجود استان به ویژه در اردبیل و سرعین ابراز گله مندی کرد و این طور ساخت و ساز ها را نامناسب خواند.

مجید خدابخش تاکید کرد: ما برای اطفا حریق یک ساختمان 12 متری اصلا نردبان مناسب نداریم و نباید چنین تراکمی بی توجه به امکانات احداث می شد.

وی همچنین طرح توقف ساخت ساختمان های بلند را مطرح کرد و افزود: به ویژه در شهرک آزادی با این موضوع برخورد شده است.

اما اظهارات مسئول عالی استان نه تنها اجرایی نمی شود بلکه برج های 20 و چند طبقه آن هم با مشارکت دستگاهی که خود بانی و مرجع مجوزهای ساخت و ساز است در حال ساخت است.

ضرورت تسریع در خرید نردبان 52 متری

البته ناگفته نماند که استدلال شهرداری اردبیل برای مدیریت این شرایط طرح خرید نردبان 52 متری است که به تازگی مطرح شده و هنوز محقق نشده است. نردبانی که قرار است به مبلغ 47 میلیارد ریال خریداری شود و البته با وجود تصویب طرح هنوز هزینه آن از استانداری به شهرداری پرداخت نشده است.

شهردار اردبیل معتقد است این نردبان بخشی از نگرانی های موجود را رفع خواهد کرد و ساخت و سازهای اردبیل می تواند با دغدغه کمتری ادامه یابد.

حالا باید منتظر ماند و دید سرعت تخصیص اعتبار لازم برای این نردبان بیشتر است یا سرعت حوادث آتش سوزی که نه خبر می کند و نه بوروکراسی اداری می شناسد.

................................

گزارش: ونوس بهنود

کد N524958

وبگردی