آفتاب

اعلام تعداد کشته و زخمی‌ها در تحولات یمن

اعلام تعداد کشته و زخمی‌ها در تحولات یمن

وزارت بهداشت یمن اعلام کرد که طی درگیری‌های اخیر در صنعا 274 تن کشته و 470 تن دیگر زخمی شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، اسماعیل الجابری، معاون وزیر حقوق بشر یمن نیز اعلام کرد که حوثی‌ها ساختمان وزارت حقوق بشر را به دولت تحویل داده‌اند.

وی هم‌چنین نقش حوثی‌ها که خود را «انصارالله» نامیده‌اند در حفظ اموال و دارایی‌های این وزارت‌خانه و حفظ آن از غارت ستود و تأکید کرد که این اقدام بیانگر درستی نیت و قصد آن‌هاست و بر مواضع ملی آنها در حمایت از اموال و املاک عمومی و اجرایی کردن توافق‌نامه صلح و مشارکت ملی تأکید دارد.

از سوی دیگر احمد العنسی، وزیر بهداشت یمن اعلام کرد که طی درگیری‌های اخیر در صنعا 274 تن کشته و 470 تن دیگر زخمی شده‌اند که برخی از آن‌ها زن و کودک هستند.

وی گفت: گروه‌های پزشکی که مکلف به جمع‌آوری و انتقال اجساد کشته و زخمی شدگان از مناطق درگیر در صنعا بوده‌اند از دو روز پیش عملیات خود را متوقف کرده‌اند.

وی گفت: آمبولانس‌های وزارت بهداشت 274 جسد و 470 زخمی را به بیمارستان‌ها انتقال داده‌اند و جسدهایی وجود دارد که توسط نزدیکان آن‌ها دفن شده‌اند. جسدهای دیگری نیز توسط طرف‌های درگیر دفن شده‌اند.

این آمار از آغاز درگیری‌ها در 16 سپتامبر تا 21 سپتامبر جاری بوده است.

اخیراً عبد ربه منصور هادی، رئیس‌جمهور یمن توافق‌نامه‌ای را با حوثی‌ها و با حضور جمال بن عمر، فرستاده ویژه سازمان ملل به یمن امضا کرد که به موجب آن دولت جدید ظرف یک ماه تشکیل شده، قیمت فرآورده‌های نفتی کاهش یافته و یکی از حوثی‌ها به عنوان مشاور رئیس‌جمهور انتخاب می‌شود.

در همین راستا یک منبع مسئول در دفتر ریاست‌جمهوری یمن به روزنامه عربستانی عکاظ اعلام کرد که تعیین نخست‌وزیر آتی یمن به خاطر تمایل عبد ربه منصور هادی برای تکمیل گفتگوها با تمامی طرف‌ها به امروز (چهارشنبه) موکول شده است.

این منبع گزارش داد که توافقی درخصوص انتخاب "یحیی العرشی" به عنوان نخست‌وزیر آتی وجود دارد و پیش‌بینی می‌شود که پس از تعیین نخست‌وزیر دولت ظرف سه روز تشکیل شود.

یکی از رهبران ارشد در حزب‌هایی که توافق‌نامه صلح و مشارکت را امضا کرده‌اند نیز اعلام کرد که العرشی تاکنون شانس بیشتری برای نخست‌وزیر شدن دارد.

همچنین عضوی در کمیته بررسی و تدوین قانون اساسی یمن اعلام کرد که دو مسئله حساس وجود دارد که تکمیل قانون اساسی به صورت نهایی را به تأخیر انداخته و این دو مسئله سهم یمن جنوبی و شمالی است که بر سر آن توافق شده اما هنوز تصویب نشده است. مسائل دیگری نیز وجود دارد که بر سر آن‌ها اختلاف است. وی پیش‌بینی کرد که پیش‌نویس قانون اساسی به صورت نهایی در پایان اکتبر کنونی تکمیل شود.

از سوی دیگر منابع محلی در استان «الحدیده» در غرب یمن اعلام کردند که برخی از حوثی‌ها همچنان در مرکز این شهر حضور دارند و تنش‌هایی میان حوثی‌ها و ارتش یمن از یکسو و القاعده از سوی دیگر وجود دارد.

هم‌چنین جمال سلال، وزیر خارجه یمن در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک مواضع ملک عبدالله بن عبدالعزیر، پادشاه عربستان در "حمایت از روند سیاسی یمن و هم‌چنین تلاش رهبران کشورهای حوزه خلیج فارس برای حل مشکلات یمن" را ستود.

انتهای پیام

کد N524921

وبگردی